۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۲۰

با پیروزی در مناقصه ای سه جانبه؛

فرانسه برای استرالیا ۱۲ فروند زیردریایی جدید می سازد

فرانسه برای استرالیا ۱۲ فروند زیردریایی جدید می سازد

فرانسه با گذشتن از سد مدعیانی چون آلمان و ژاپن برنده مناقصه ۴۰ میلیارد دلاری استرالیا برای ساخت ناوگان جدیدی از زیردریایی های نظامی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «مالکوم ترنبول» نخست وزیر استرالیا امروز سه شنبه از برنده شده فرانسه در مناقصه ای به ارزش ۴۰ میلیارد دلار برای ساخت ناوگانی شامل ۱۲ فروند زیردریایی جدید برای دولت کانبرا خبر داد.

گروه کشتی سازی «دی سی ان اس» فرانسه در این مناقصه که یکی از سودآورترین قراردهای نظامی جهان محسوب می شود با شرکت های ژاپنی و آلمانی رقابت می کرد.

از سویی آنچه که امروز مایه رضایت صنایع نظامی فرانسه است، ضربه محکمی برای دولت «شینزو آبه» نخست وزیری ژاپن به حساب می آید که در راستای تقویت برنامه امنیتی توکیو، خواستار توسعه صادرات ادوات نظامی است.

صنایع سنگین «میتسوبیشی» و «کاوازاکی» ژاپن هم از اولین متقاضیان مناقصه تسلیحاتی استرالیا بودند حال آنکه عدم تجربه کافی در عقد قرارداد های تسلیحاتی جهانی مانع از موفقیت آنها در این زمینه شد.

استرالیا اخیرا به دنبال افزایش بودجه نظامی خود بوده است تا بتواند همزمان با صف آرایی آمریکا و متحدانش در مقابل چین، از منافع راهبردی و تجاری خود در آسیا – پاسیفیک دفاع کند.

لازم به یادآوری است که وزارت امور خارجه آمریکا هم دیروز دوشنبه قرارداد فروش موشک های هوا به هوا ساخت این کشور به استرالیا را تایید کرد. قرار است طی این قرارداد آژانس همکاری های امنیت دفاعی آمریکا این موشک ها را به قیمت ۱.۲۲ میلیارد دلار به استرالیا بفروشد.

دولت استرالیا گفته است از این موشک ها در سیستم های دفاعی بین قاره ای خود استفاده خواهد کرد. پیش از این آمریکا در قراردادی چند فروند جنگنده اف ۳۵ به استرالیا واگذار کرده بود.

کد خبر 3608132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha