۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۷

توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛

ترجمه کتاب «جهان در بحران؛ پایان قرن آمریکایی» منتشر شد

ترجمه کتاب «جهان در بحران؛ پایان قرن آمریکایی» منتشر شد

مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «جهان در بحران؛ پایان قرن آمریکایی» نوشته گابریل­ کولکو را با ترجمه مهدی امینی منتشر کرد.

 به گزارش خبرنگار مهر، ترجمه کتاب «جهان در بحران؛ پایان قرن آمریکایی» نوشته گابریل­ کولکو توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

کتاب جهان در بحران؛ پایان قرن آمریکایی به قلم گابریل کولکو و ترجمه مهدی امینی با شمارگان ۱۰۰۰ جلد و ۲۷۲ صفحه به چاپ رسیده است.

در مقدمه کتاب می­‌خوانیم؛ امروزه بسیاری از محققان و اندیشمندان، از افول قدرت آمریکا در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی سخن به میان می‌­آورند که شاید این افول در حوزه‌ی اقتصادی و با ظهور قدرت­‌های جدید بروز و ظهور بیشتری داشته باشد. پیدایش قدرت­های نوظهور، یکی از مختصات مهم چشم­‌انداز بین­‌المللیِ روزگار جدید است. قدرت‌­یابی کشورهای چین، هند، برزیل و روسیه (موسوم به بریک)، و نقش­آفرینی آنها در عرصه‌ی روابط بین­‌الملل، بالطبع سیاست‌های جهانی را متغیر ساخته و در سیاست­‌گذاری بازیگران بین‌المللی، بازتاب می­‌یابد.

چین یکی از کشورهایی است که در دهه­های اخیر رشد اقتصادی بالایی داشته و یکی از قدرت­های بزرگ اقتصادی دنیا به شمار می­‌آید. در حال حاضر، چين بيشترين ذخيره‌ي ارز خارجي را در دنيا دارد و از آنجا كه قسمت اعظم اين ذخيره‌ي ارزی در ايالات متحده سرمايه‌گذاري شده، ترس آمريكا از خروج اين سرمايه، به اهرم فشار قدرتمندي براي چين تبديل شده است.

هند و برزیل نیز روندی همچون چین را طی کرده و در حال تسخیر عرصه‌های سیاسی و اقتصادی جهان هستند. طبق پیش‌بینی­ها، این دو کشور طی یک دهه‌ی آینده به رده‌های پنجم و ششم اقتصاد جهانی صعود خواهند کرد.

روسيه نیز با فروش نفت و گاز به لحاظ اقتصادی ثروتمند شده و با اینکه هزینه‌های نظامی‌اش بسیار كمتر از ايالات متحده بوده، هنوز از نظر تسليحات هسته‌اي هم‌تراز ايالات متحده است.

اوضاع آمریکا در عرصه‌ی سیاست خارجی به‌ویژه در منطقه­ی حساس خاورمیانه نیز تعریف چندانی ندارد. جنگ‌هاي افغانستان و عراق به جاي آنكه بر قدرت پنتاگون صحه بگذارد، بار ديگر ضعف ايالات متحده را آشکار ساخت. و بدتر از همه اينكه به اعتقاد کارشناسان، جنگ بوش در عراق، ايران را به قدرت برتر منطقه‌ي خاورميانه مبدل ساخته و موازنه‌ي قدرت را به نفع دشمن اصلی ايالات متحده در منطقه تغيير داده است. ارتش آمريكا تقريباً نيمي از مخارج نظامي جهان را به خود اختصاص مي‌دهد، اما از پيروزي در دو جنگ عليه ساده‌ترين دشمنانش عاجز مانده است. جنگ‌های ایالات متحده در عراق و افغانستان نه تنها موجب ریشه‌کن‌شدن تروریسم نشده بلکه به‌شدت آن را گسترش داده است.

کتاب «جهان در بحران» در هفت فصل به مشکلات و بحران‌های پیش روی ایالات متحده در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی پرداخته، شکسته‌شدن هژمونی و پایان استیلای آمریکا در جهان را روایت می‌کند.

در فصل اول، بحران مالی آمریکا که از آن به عنوان طوفان مالی یاد می­شود مورد توجه است و فصل دوم طرح­های سیاست خارجی آمریکا از جمله "انهدام مکانیکی: سیاست خارجی آمریکا در نقطه صفر" بررسی شده­اند.

فصل سوم کتاب به پیمان­ها، ناتو و انتخابات آمریکا پرداخته و فصل چهارم از اسرائیل به­عنوان اتفاق به بُن­بست­رسیده­ی تاریخ یاد می­کند. فصل پنجم کتاب جهان در بحران با موضوع ایالات متحده و جنگ با ایران مطرح شده است که به بررسی اتفاقات مربوط به دوران ریاست جمهوری بوش در آمریکا و تهدیدات او مبنی بر حمله به ایران پرداخته ­است.

نویسنده در فصل ششم اشاره­ای به محدودیت­های اطلاعاتی، جنگ سرد، ویتنام و عراق داشته است و در فصل آخر به موضوع تکنولوژی و آینده­ی جنگ، درس­هایی که آمریکا از جنگ­های عراق و لبنان باید بگیرد و  شکست رامسفلد و شیوه­ی آمریکایی جنگ می­پردازد.

کد خبر 3613295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha