۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱

«مردی از تبار اژدها» به نمایشگاه کتاب می‌آید

«مردی از تبار اژدها» به نمایشگاه کتاب می‌آید

«مردی از تبار اژدها» جلد دوم از پنج‌گانه «پتش خوارگر»، نوشته آرمان آرین است که براساس اوستا نوشته شده و در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلد دوم از پنجگانه «پتش خوآگر» با عنوان «مردی از تبار اژدها» نوشته آرمان آرین منتشر شد. «پتش خواگر»  نخستین رمان تاریخ ادبیات ایران و جهان براساس اوستا و بندهش و ادامه جلد اول با عنوان «پتش خواگر؛ حماسه سرآغاز» است. چون در این پنجگانه هم چون مجموعه سه جلدی «اشوزدنگه»، هر جلد، ادامه جلد دیگر است.

«پتش خوآگر؛ مردی از تبار اژدها»، در ۳۸ فصل نوشته شده و محوریت داستان براساس رویدادهایی است که براساس شخصیت اسطوره‌ای پتش خواگر شکل می‌گیرد. نام اصلی این داستان «پتش خوآگر؛ مردی از تبار اژدها یا مردی که تصمیم گرفت آژی‌دهاک/ ضحاک ماردوش نباشد» است.

در پنج‌گانه «پَتِش خوارگر»، فضای حاکم بر جهان اوستا، به‌ویژه یشت‌ها و وندیداد گرفته شده و شخصیت‌های ریز و درشت، گمنام و پرنام، مینوی و گیتوی همگی در کنار هم و در قالب یک داستان واحد و بسیار پرماجرا منسجم شده‌اند. به گفته نویسنده سه‌گانه «پَتِش خوارگر»، در این رمان، چکیده همه فضاها، حس‌ها، شخصیت‌ها، مکان‌ها، اسطوره‌ها و حماسه‌های درون اوستا و افزون بر آن بندهش که کامل‌کننده بخش‌های نایاب داستانی اوستاست نیز در آن لحاظ شده‌اند.

آرین در «پَتِش خوارگر»، نیز همچون «پارسیان و من» به بازآفرینی دست زده؛ رمانی که او نوشته گرچه بر بستر اوستا و بندهش جاری شده اما در کلیت خود تازه است. شخصیت‌های اصلی داستان هم نو هستند ولی در کنار آنها، شخصیت‌های اوستا نیز حضور دارند.

نویسنده «پَتِش خوارگر»، این رمان را مهم‌ترین و برجسته‌ترین کار خود هم از نظر روایی و ماجرایی هم به جهت فرهنگی و هم به لحاظ حجمی و نثری دانست. جلد نخست این سه‌گانه با عنوان «حماسه سرآغاز» و در ۴۲۰ صفحه به زودی از سوی نشر افق منتشر می‌شود و آرین در حال نگارش جلد دوم است.

آرین، پیش از این و در گفتگو با خبرنگار مهر، در توضیح معنای واژه «پتش خوآگر» گفته بود: این اسم در اصل، نام باستانی منطقه سوادکوه در مازندران است که در کتیبه بیستون و بندهش با این نام از آن دیار یاد شده است (پتش خوآرگر - تش خوآرگر - فرشوادگر - سوادگر - سوادکوه) اما در این پنج گانه، در اصل نام یک شخصیت و ابرمرد ایرانی اسطوره‌ای ست که در آن دیار زندگی می‌کند و بعدها نامش بر آن کوه و دیار می‌ماند.

«مردی از تبار اژدها»، جلد دوم از پنج‌گانه «پتش خوارگر»، نوشته آرمان آرین است که براساس اوستا نوشته شده؛ این رمان را انتشارات افق منتشر کرده و در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 3613403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha