یادداشتی از حجت الاسلام محمدجواد رودگر؛

منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است

منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به معرفی اثر تحقیقی خود با عنوان «مبانی عرفان وحیانی» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدجواد رودگر متولد ۱۳۴۲، دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی است. وی عضو هیآت علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با رتبه دانشیاری و استاد دانشگاه می باشد.

از وی تاکنون بیش از ۳۵ اثر علمی به صورت کتاب منتشر شده که برخی از انها عبارتند از:۱- مطهری شناسی در سه دفتر(آفتاب احیاگران، فیلسوف فطرت و عرفان مطهر) ۲- صحیفه عرفان در دوازده دفتر ۳- سیر و سلوک در قرآن ۵- عرفان وحیانی در اندیشه علامه طباطبائی، سرسلوک(شرح رساله الولایه میرزا احمد آشتیانی) ۶- عرفان عاشورائی ۷- عرفان زهرائی ۸- رنگ عشق ۹- همگرائی عقل و عشق درنهضت حسینی ۱۰- سلوک و شهود از دیدگاه نهج البلاغه همچنین از ایشان  ده ها مقاله علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و علمی – تخصصی نیز در مجلات معتبر علمی نشر یافته است و جدیدترین تحقیق ایشان با عنوان "مبانی عرفان وحیانی" به تازگی به اتمام رسیده است.

از حجت الاسلام محمدجواد رودگر خواستیم تا در یادداشتی کوتاه به معرفی این اثر بپردازند. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

منطق حاکم بر عرفان وحیانی منطق اکتشاف از منابع وحیانی است نه منطق استشهاد به منابع وحیانی؛ به این معنا که عرفان وحیانی از طریق مراجعه به نصوص دینی یا کتاب و سنت با روش اجتهادی – تبیینی کشف و تولید گشته و در توصیف و تبیین گزاره ها و آموزه های عرفانی از تراث گرانسنگ عارفان بخصوص عارفان شیعی سترگ در طول تاریخ استفاده می شود.

از آنجایی که توحید عرفانی در عرفان وحیانی از خلوص خاص و برهان ویژه ای بهره مند بوده و توحید وجودی – شهودی در این عرفان با عبارت توحید صمدی یا توحید قرآنی قابل بیان و تبیین می باشد؛ بنابراین کتاب حاضر مسائل بنیادین عرفان نظری مثل: ۱- توحید ۲- موحد را در دو حوزه هستی شناسی و انسان شناسی عرفانی در بهترین وجه ممکن و برترین شرایط و کیفیت علمی معقول و ناب که منزه از هرشرک، سطحی نگری، افراط گرایی و خرافات است را مورد تحلیل و تعلیل داده است. در عرفان وحیانی انسان کامل محور عالم وجود و قطب هستی و واسطه فیض الهی در نظام تکوین و تشریع است، بنابراین هرگونه تکامل و تعالی علمی و عملی انسان متکامل در ارتباط معنادار با انسان کامل مکمل می باشد. در مدل عرفان وحیانی انسان کامل مکمل مرکز هدایت و وسیله رشد و تکامل انسان متکامل خواهد بود. ناگفته نماند که مصداق انسان کامل عرفان وحیانی همانا پیامبراعظم(ص) و عترت پاکش (ع) هستند که از ولایت اطلاقی و کلی برخوردارند. آنان هستند که در ذیل و ظل حقیقت محمدی(ص) تفسیر پذیرند. همچنین این کتاب مباحث معرفت شناختی را در دو ساحت ماهیت و امکان کشف و شهود از منظر کتاب و سنت مورد بحث قرار داده است. کتابی که ابحاث تصدیقی و تحصلی اش را با بحث از مبانی معنا و زبان شناسی عرفان وحیانی به پایان رسانده است.

اهدافی که کتاب حاضر در جستجوی آن است عبارتند از:

  1. اثبات و تبیین ظرفیت کتاب و سنت در تولید عرفان ناب، پویا و پایا
  2. تنزه عرفان وحیانی از تآویلات مذموم و تفسیر برآی، توصیف وتفسیر رابطه حق و خلق

۳- بیان عمیق و انیق توحید وجودی – شهودی ۴- بهره گیری از معارف عرفانی و ادبیات تولید شده عرفان اسلامی

دستاوردهای پژوهش حاضر نیز عبارتند از:

  1. استنباط مبانی تصدیقی و تحصلی عرفان وحیانی
  2. بیان وجوه اشتراک و افتراق عرفان وحیانی با عرفان مصطلح موجود در روش و ره آوردهی معرفتی در ساحت عرفان نظری
  3. ارائه تعاریف مآخوذ از آموزه های وحیانی برای عرفان و عارف
  4. عرفان وحیانی عرفانی صائب و صادق در مقام نظر و عرفانی پویا و پایا در مقام عمل

 ۵- درعرفان وحیانی توحید وجودی – شهودی و حضور و ظهور پیامبراعظم(ص) و عترت پاکش(ع) بعنوان انسان کامل مرکز نظام تکوین و تشریع قرار گرفته و در تکامل و تعالی انسان های دیگر نقش آفرین اند.

پژوهش مبانی عرفان وحیانی در سه فصل به شرح زیر گردآوری شده است:

درآمدی بر عرفان وحیانی درسه گفتار، مبانی تصدیقی عرفان وحیانی در دو گفتار و مبانی تحصلی عرفان وحیانی نیز در دو گفتار. منطق حاکم بر این پژوهش عبارت است از اینکه عرفان وحیانی، عرفانی برساخته از نصوص دینی و برخاسته از متن کتاب و سنت است که در یک مواجهه مستقیم و مستقل با آموزه های وحیانی استنباط و استخراج می گردد. در عرفان وحیانی سخن در تولید از منبع وحی یا کشف تام محمدی(ص) است تا عملیات استنباط معارف عرفانی صورت پذیرد نه سخن از تطبیق بر منابع یاد شده تا برونداد کشف و شهود عارفان را بر نصوص تطبیق داده و اسشتهاد به وحی انجام گیرد.

لازم به یاد آوری است، این پژوهش با عنوان «مبانی عرفان وحیانی» به زودی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

کد خبر 3615763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha