۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۰۰

۱۴هزار هکتار تحت پوشش آبیاری نوین

توسعه آبیاری نوین در ورامین/ خشکسالی چالش جدی بخش کشاورزی است

توسعه آبیاری نوین در ورامین/ خشکسالی چالش جدی بخش کشاورزی است

ورامین-توسعه شبکه آبیاری نوین در ورامین با توجه به بحران کمبود آب در این بخش، در دستور کار مسئولان قرار داشته و مقررشده سالیانه دو هزار هکتار از اراضی منطقه به آبیاری نوین مجهز شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-محمدرضا حیدری: بدون تردید باید شهرستان ورامین را از قطب‌های مهم و تأثیرگذار در بخش کشاورزی استان تهران دانست.

محصولات کشاورزی شهرستان ورامین نه‌تنها بخشی از نیازهای مردم پایتخت و منطقه را تأمین می‌کند، بلکه می‌توان حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی را در بازارهای استان‌های مختلف کشور دید.

امروز برخی از محصولات شهرستان ورامین نظیر صیفی‌جات در کنار گندم، جو، انواع عرقیات گیاهی و غیره توانسته به موفقیت‌های بزرگی در عرصه کشاورزی کشور برسد.

کم‌آبی موجب عدم استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت کشاورزی ورامین شد

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در منطقه ورامین وجود دارد که مستعد کشت انواع محصولات کشاورزی است و می‌تواند در رشد و توسعه منطقه مؤثر باشد.

کمبود منابع آبی و کاسته شدن از میزان آب در سفره‌های زیرزمینی سبب شد تا تنها نیمی از اراضی قابل‌کشت در شهرستان ورامین مورداستفاده قرار بگیرد و بدین ترتیب، ۵۰ درصد از ظرفیت منطقه بدون استفاده باقی‌مانده است.

مشوق‌های دولت برای استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری به‌جای شیوه‌های سنتی

مسئولان و فعالان حوزه کشاورزی تلاش دارند تا با اعمال سیاست‌های گوناگون و برنامه‌ریزی دقیق و مدون، زمینه استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان ورامین را فراهم آورند.

در این میان، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و استفاده از تجهیزات مدرن در این بخش و حذف روش‌های سنتی آبیاری می‌تواند بخشی از مشکلات را بکاهد.

دولت یازدهم نیز مشوق‌هایی را برای گسترش استفاده کشاورزان از شیوه‌های نوین آبیاری به‌جای شیوه‌های سنتی گذشته در نظر گرفته و تلاش دارد تا فعالان حوزه کشاورزی را به این سمت هدایت کند.

کمبود منابع آبی مهم‌ترین مانع توسعه کشاورزی ورامین است

محمود خانی فعال و کارشناس حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان ورامین یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان تهران بوده که در رونق و توسعه این بخش، تأثیرگذار است.

وی افزود: امروز مهم‌ترین مانع بر سر توسعه و رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های کشاورزی در شهرستان ورامین، کمبود منابع آبی است و این امر موجب شده تا حدود نیمی از اراضی این منطقه زیر کشت نرود.

خانی ادامه داد: کمبود منابع آبی سبب شده تا کشاورزان و فعالان کشاورزی به دنبال استفاده از روش‌هایی باشند که با کم ترین میزان آب، بیش ترین محصول را به دست آورند.

وی بیان داشت: قطعاً گسترش شیوه های نوین آبیاری و استفاده بهینه از منابع آبی محدود در شهرستان ورامین، می تواند توسعه و رونق بخش کشاورزی در این شهرستان را سرعت داده و از ظرفیت های موجود به نحو شایسته تری استفاده شود.

۱۴ هزار هکتار از اراضی ورامین زیرپوشش آبیاری نوین رفتند

محمدحسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در این زمینه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی منطقه اظهار داشت: شهرستان ورامین استعداد بالایی را در حوزه کشاورزی دارد.

وی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی، جایگزینی شیوه‌های نوین و مدرن آبیاری به‌جای شیوه سنتی در دستور کار دولت و جهاد کشاورزی قرارگرفته است.

تاجیک ادامه داد: دولت می‌کوشد تا با ترغیب کشاورزان برای استفاده از شیوه جدید آبیاری، از هدر رفت آب در بخش کشاورزی جلوگیری و بهره‌وری در این بخش را افزایش دهد.

سالیانه دو هزار هکتار از اراضی ورامین زیر کشت آبیاری نوین می‌روند

وی بیان داشت: در دولت یازدهم نیز توجه ویژه‌ای به افزایش استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی شده، به‌طوری‌که حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین به تجهیزات مدرن آبیاری مجهز شده‌اند.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: استفاده از شیوه‌هایی نظیر آبیاری قطره‌ای، میکرو و آبیاری بارانی به‌منظور جلوگیری از هدر رفت آب در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه دولت و جهاد کشاورزی برای گسترش آبیاری مدرن در شهرستان ورامین یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تلاش می‌شود که سالیانه، دو هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین مجهز به شیوه‌های مدرن آبیاری شوند.

به هر ترتیب امروز همه کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی اعتقاددارند که میزان منابع آبی در کشور محدود است و باید با برنامه‌ریزی اصولی و مدون، بیشترین بهره‌وری و استفاده را از منابع موجود برد.

کد خبر 3617697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha