۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۷:۴۰

ناصر انتظاری در گفتگو با مهر:

حق صدابرداران و صداگذاران سینما در قراردادها محقق نمی‌شود

حق صدابرداران و صداگذاران سینما در قراردادها محقق نمی‌شود

دبیر انجمن «صدای سینمای ایران» بیان کرد به دلیل شرایط و مشکلاتی که در نوع قراردادها وجود دارد، همه فعالان در پشت دوربین تحت فشار قرار دارند.

ناصر انتظاری دبیر انجمن «صدای سینمای ایران» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جدیدترین فعالیت های این انجمن در خانه سینما گفت: هیات مدیره انجمن صدا از آبان ماه سال ۹۴ انتخاب شد و کار خود را آغاز کرد. از آن زمان تا امروز فعالیت های مختلفی را با همکاری دیگر اعضای هیات مدیره انجام داده ایم که از آن جمله می توان به تشکیل کمیته آموزش این انجمن اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بخش آموزش، کمیته ای تشکیل شده است که در آن مقاله های تخصصی مربوط به صدا را جمع آوری می کنیم تا بتوانیم آنها را در اختیار علاقمندان به این حرفه قرار دهیم. همچنین این انجمن یکی از سایت های به‌روز و کامل را در میان صنوف سینمایی دارد و آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به سینما از این طریق در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

صدابردار فیلم سینمایی «استراحت مطلق» توضیح داد: صدا در سینمای ایران از نظر علمی در سطح بین المللی قرار دارد و تنها مشکل ما در زمینه ابزار صدا است که البته این مشکل به شرایط مالی فعالان در این حرفه مربوط می شود نه اینکه اشرافی به استفاده از ابزار روز صداگذاری و صدابرداری در جهان ندارند. در این میان چندی پیش کلاس های صداگذاری را با حضور اساتید این حرفه برای اعضای انجمن برگزار کردیم که مورد استقبال افراد قرار گرفت. البته ارایه این نوع آموزش ها همچنان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به وجود اشکالات مختلف در نوع قراردادهای سینمایی بیان کرد: متاسفانه با توجه به سیاست غلط تهیه کنندگان سینمای ایران که تبدیل به یک عرف در سینما شده است، جنبه اقتصادی کار برای سینماگران از کیفیت کار مهم تر است و در نتیجه بچه های فعال در زمینه صدا زیر فشار قرار می گیرند تا در هر شرایطی مجبور به کار شوند.

انتظاری گفت: در حال حاضر صداگذاران و صدابرداران از ابزار خود در سینما استفاده می کنند و برخی تهیه کنندگان نیز از این شرایط به نفع خود سوءاستفاده می کنند. به گونه ای که تهیه کنندگان با صدابرداران و صداگذاران تنها با وجود وسیله و ابزار صدا قرارداد می بندند. این درحالی است که ابزار و وسایل صدا بسیار حساس و ظریف است و متاسفانه هیچ گونه سرویس دهی برای این ابزار وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر صدابردار و صداگذار این وسایل را به صورت شخصی تهیه نکند، هیچ مرکز و نهادی وجود ندارد که چنین ابزاری را با کیفیت مناسب در اختیار آنها قرار دهد. البته در گذشته فارابی این کار را انجام می داد اما کیفیت این ابزار چندان مناسب نبود و ما معمولا دچار مشکلاتی بودیم.

صدابردار فیلم «زیرپوست شهر» ادامه داد: متاسفانه بحث تامین وسایل و قرارداد تهیه کنندگان با فعالان در عرصه صدا، باعث شده است تا این گروه از سینماگران دچار مشکلاتی در این زمینه شوند.

وی بیان کرد: در این زمینه پیشنهادهایی در هیات مدیره ارائه شده است تا بتوانیم در وزارت کار ثبت قانونی شویم و تغییراتی در بحث قراردادها ایجاد کنیم، به گونه ای که در بحث قراردادها بخش وسایل و ابزار صدا از قرارداد صداگذاران و صدابرداران جدا شود.

دبیر انجمن «صدای سینمای ایران» توضیح داد: خوشبختانه اعضای هیات مدیره در این دوره با توجه به اینکه مستقیم از شرایط و وضعیت کاری این صنف در سینما خبر دارند، نسبت به همه چیز و به خصوص ایجاد شرایط مناسب برای کار اعضا تلاش می کنند. متاسفانه تمام فعالان در پشت دوربین تحت فشار  اقتصادی قرار دارند و امیدوارم شرایط مناسب برای همه دوستان در این عرصه فراهم شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خانه سینما کمیته ای تشکیل داده است تا یک قرارداد واحد برای تمامی صنوف سینمایی طراحی کنند تا بعد از تایید خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه کنندگان تنها براساس این قرارداد با دیگر صنوف قرارداد ببندند.

صدابردار فیلم «من» بیان کرد: این قرارداد واحد و جامع، تمام ۳۱ صنف سینمایی را مورد توجه قرار می دهد و در بندهای مختلف این قرارداد به همه نیازهای صنوف توجه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های مهمی که در این انجمن دنبال می شود، مساله بیمه تامین اجتماعی اعضا است. درگیری که در این زمینه وجود دارد، درگیری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تامین اجتماعی است. گویا این وزارتخانه یک بدهی سنگین به سازمان تامین اجتماعی دارد که بر همین اساس این سازمان به تعهدات خود نسبت به وزارت ارشاد عمل نمی کند و عضو جدید نمی پذیرد. ما تا آنجا که می توانیم در این زمینه پیگیری می کنیم اما پیگیری اصلی باید از سوی نهاد مربوطه صورت گیرد.

انتظاری در پایان گفت: زنده یاد یدالله نجفی در چند سال فعالیت خود در انجمن صدا، تلاش های بسیاری برای به سامان رساندن این انجمن داشت و ما راه وی را ادامه می دهیم تا بتوانیم بهترین شرایط را برای اعضای خود در انجمن صدا فراهم کنیم.

کد خبر 3654749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha