۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰

سرنوشت «روسف» در دستان نمایندگان سنا/ برزیل ناآرام است

سرنوشت «روسف» در دستان نمایندگان سنا/ برزیل ناآرام است

مجلس سنای برزیل در حالی خود را برای رسیدگی به طرح استیضاح رئیس جمهور آماده می کند که هواداران وی کل کشور را به صحنه اعتراض خود بدل کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، مجلس سنای برزیل امروز چهارشنبه در حالی فرایند رسیدگی به طرح استیضاح «دیلما روسف» رئیس جمهوری این کشور را آغاز می کند که وی در آخرین تلاش خود برای متوقف کردن جلسه رای گیری، دست به دامن دیوان عالی کشور شد حال آنکه این مرجع قانونی پیشتر همه درخواست های مشابه در این زمینه را رد کرده است.

گزارش ها حاکی از تجمع اعتراض آمیز طرفداران روسف و ناآرامی گسترده در اکثر شهرهای برزیل است. در این میان، مسدود شدن خیابان های «سائوپائولو» بزرگترین شهر برزیل، به دلیل تجمع انبوه معترضان موجب دشواری تردد در سطح شهر شده است. از سوی دیگر پلیس می گوید که ۱۴ بزرگراه در مجموع ۲۶ ایالت به اضافه شهر«برازیلیا» پایتخت، با وضعیت مشابه روبروست.

اگر مجلس سنای برزیل با طرح استیضاح روسف موافقت کند وی تا زمان صدور حکم نهایی در خصوص اتهاماتش برای مدت ۱۸۰ روز از سمت ریاست جمهوری تعلیق خواهد شد و تا آن زمان «میشل تِمر» معاون رئیس جمهور و مردی که از سوی او به خیانت متهم است، عهده دار وظایف وی خواهد بود.

با توجه به اینکه چندی پیش، «ادواردو کونا» رئیس مجلس نمایندگان برزیل به دلیل فساد مالی از سمت خود تعلیق شد، این روزها زمزمه های بسیاری درباره نامشروع بودن طرح استیضاح روسف به گوش می رسد. کونا که از نمایندگان اپوزیسیون است نقش بسزایی در پیشرفت طرح استیضاح و موافقت با آن در مجلس نمایندگان داشت.

از سوی دیگر، در روز سه شنبه، «والدیر مارانوا» جانشین موقت کونا نیز که مثل وی از حزب اپوزیسیون است، در اقدامی عجیب لغو طرح استیضاح روسف را خواستار شد حال آنکه ظرف کمتر از ۲۴ ساعت و بی آنکه توضیحی ارائه دهد مجددا از تصمیم خود منصرف شد.

روسف از سوی حزب اپوزیسیون به استفاده از بودجه دولتی برای تبلیغات ستاد انتخاباتی خود متهم است. علاوه بر این گفته می شود که وی در فساد مالی شرکت نفت ملی «پتروبراس» هم بی تقصیر نیست.

در هر صورت، کل داستان روسف از اتهامات نسبت داده شده به وی تا ماجرای استیضاح نه تنها کشور را به ناآرامی کشانده بلکه در هر دو جناح طرفدار دولت و اپوزیسیون موجب سردرگمی و آشفتگی شده است.

کد خبر 3655758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha