به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام حمید محمدی بعدازظهر چهارشنبه در نشست همایش علوم انسانی قرآن بنیان که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، علوم انسانی قرآن بنیان را یکی از کارهای روی زمین مانده در انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: مهمترین فلسفه تاسیس نظام، تحقق این موضوع است چون در قانون اساسی آمده که این نظام حکومت حق و عدل قرآن را ایجاد کند.
وی تاکید کرد: بعد از گذشته بیش از ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز سئوالات اساسی و پایهای در مورد نظامهای قرآنی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... بدون جواب مانده است.
وی منشور توسعه فرهنگ قرآنی را بالاترین سند راهبردی در حوزه قرآن برشمرد و تاکید کرد: سه رویکرد فرهنگسازی، هماهنگ سازی نهادهای فعال در حوزه قرآن و نظامسازی در این سند مورد تاکید است.
نقش حوزه و دانشگاه در نظامسازی قرآنی
محمدی گفت: نظام سازی قرآنی مهمترین رویکرد این سند است که تحقق آن وظیفه حوزه و دانشگاه است. هیچ کسی جز این دو مرجع علمی کشور نمیتواند به این ساحت ورود کند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: البته نگاه نخست به حوزه علمیه است ولی دانشگاه میتواند کمک کننده باشد و اگر نظام بخواهد برای تحقق این موضوع قدمهای موثری بردارد باید تصمیم های جدی بگیرد.
محمدی بر لزوم سرمایه گذاری مناسب و تربیت عناصری که فهم درستی از علوم قرآنی دارند و میتوانند در زمینه توسعه علوم انسانی قرآن بنیان نقش آفرین باشند تاکید کرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه هنوز فاصله جدی تا استخراج تمام نظامهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... از قرآن وجود دارد، افزود: در حوزه علمیه اشتباه فاحش اتفاق میافتد که نام این فعالیت را تفسیر میگذارند ولی کل عملیاتی که در حوزه علمیه به این نام انجام میشود کارهای مقدماتی است و در نهایت فهم ظاهری از آیات را به دست می آورد.
به گفته این فعال قرآنی، وقتی از حقایق ناب قرآن پرده برداشته شود بسیاری از ابهامات برطرف میشود و در سه مسئله هستی شناسی، نظامهای ارتباطی و مسائل مستحدثه باید به صورت قرآن بنیان فعالیت کرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور خواستار تحول قرآن بنیان و دوراندیشی قرآن بنیان در حوزه و دانشگاه شد و افزود: این دو مهم ضرورت بنیادین در بقای متعالی حوزه های علمیه محسوب میشوند.
محمدی با بیان اینکه اساس حوزههای علمیه در مسیر سنت تعلیم کتاب است، تاکید کرد: سیره معصومان مبتنی بر کتاب است و ما معتقدیم معصومان تجلی عینی خود کتاب هستند، بنابراین هر نوع دوراندیشی و تحول گرایی در حوزه و دانشگاه باید مبتنی و مستند بر قرآن کریم باشد.
به گفته وی، هر نوع فعالیت نظام مند و بهره برداری حوزه و دانشگاه از قرآن به معنی تامل دوراندیشانه این نهادها از قرآن است، بنابراین حوزه علمیه که علت بوجودآمدن خود را از قرآن گرفته، علت باقی ماندن در مسیرش را باید همین مهم بداند.
لوازم تحقق علوم انسانی قرآن بنیان
وی احیای هیمنه معرفت و مرجعیت قرآنی در هندسه معرفتی و دستگاه اندیشهگی حوزه علمیه، نو شوندگی اصلی و بازآرایی کارآمد فقه اهل بیت، مدیریت تربیت قرآنی طلاب و دانشجویان و نشر مکارم اخلاق به عنوان راهبرد اساسی برای تحول حوزه، دوراندیشی در حوزه با الزام استقرار حوزه آیندهنگر و تمدنساز قرآن بنیان را مهمترین الزامات بازیابی قرآن در نظامهای حوزوی بیان کرد.
حجتالاسلام محمدی بر لزوم احیای مکاتب فلسفی و عرفانی و راهاندازی مرکزی برای رصد و بازبینی علوم انسانی قرآن بنیان، راه اندازی کرسیهای درس خارج علوم انسانی قرآن بنیان، ایجاد پژوهشگاههای مطالعات علوم انسانی قرآن بنیان و حمایتهای گسترده از کلیه نیروهایی که صاحب نگاه آیندهنگری در این موضوع هستند تاکید کرد.
نظر شما