۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۵

استاندار گیلان خبر داد؛

ریل گذاری ۵۸ کیلومتر از راه آهن رشت- قزوین

ریل گذاری ۵۸ کیلومتر از راه آهن رشت- قزوین

رشت- استاندار گيلان با بيان اينكه ۱۳۰ كيلومتر از مسير ۱۶۴ كيلومتری راه آهن رشت-قزوين آماده ريل گذاری شده گفت: ۵۸ كيلومتر از اين مسير تاكنون ريل گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری گيلان، محمدعلی نجفی با اشاره به پيشرفت ۹۳ درصدی زيرسازی راه آهن رشت- قزوین اظهار کرد: تاكنون یک هزار و ۲۵۸ ميليارد تومان برای این خط ریلی هزينه شده است.

وی با بيان اينكه ۱۷۰ ميليارد تومان از اعتبار ۲۸۶ ميليارد تومانی سال ۹۴ اين پروژه اختصاص يافته و برای امسال نيز ۴۲۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: برای تكميل راه آهن رشت- قزوين در مجموعه ۵۳۶ ميليارد تومان اعتبار نياز است.

استاندار گیلان تسريع در تأمين اعتبار باقيمانده ساخت راه آهن رشت - قزوين را برای تهيه‌ ريل ضروری برشمرد و گفت: تکمیل پروژه راه آهن قزوین - رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.

نجفی با بيان اينكه برای راه آهن رشت- قزوين، هشت ايستگاه در نظر گرفته شده است تصریح کرد: همچنين به دستور وزير راه و شهرسازی، شركت زير ساخت با هماهنگی استانداری و راه و شهرسازی گيلان درحال انجام مطالعات برای جانمايی ايستگاه ديگری در داخل شهر رشت است.

وی ادامه داد:  این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.

استاندار گیلان تصریح کرد: راه آهن رشت- قزوین علاوه بر آنكه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان دارای اهمیت است، از نظر ایجاد یك كریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات كشور و همچنین ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر كشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

نجفی همچنین با اشاره به تصویب ساخت راه آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر در سفر دکتر روحانی به گیلان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه برای ساخت این راه آهن، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اهمیتی که این طرح برای بسیاری از کشورهای منطقه دارد جمهوری آذربایجان نیز برای احداث خط آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری به میزان ۵۰۰ میلیون دلار را پیشنهاد داده است.

استاندار گیلان یادآور شد: مذاکره برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.

نجفی در خصوص دلایل اشتیاق روسیه و آذربایجان برای سرمایه گذاری در این طرح اظهار کرد: با امتداد این خط ریلی، حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، منطقه قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان درباره راه آهن رشت- انزلی نیز گفت: این پروژه نیز به طول ۴۱ کیلومتر در قالب سه قطعه است که ساخت قطعه اول آن به طول ۱۸ کیلومتر و ۲۰ درصد پیشرفت کار در حال اجرا است و به بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی متصل می شود.

استاندار گیلان افزود: در مجموع براساس برآوردهای اولیه برای ساخت این خط ریلی، ۴۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

کد خبر 3660253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha