۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۶

مسئول مرکز مطالعات فلسطین:

شایعه فروش زمین توسط فلسطینی ها دروغ صهیونیستی است

شایعه فروش زمین توسط فلسطینی ها دروغ صهیونیستی است

علیرضا سلطان شاهی در برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو فروش زمین توسط فلسطینی ها را یک شایعه و دروغ صهیونیستی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع مقاومت فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و با حضور علیرضا سلطان شاهی مسئول مرکز مطالعات فلسطین و مهدی عزیزی کارشناس مسائل غرب آسیا روانه آنتن شد.

علیرضا سلطان شاهی در ابتدا به سیر و روند اشغال فلسطین توسط اسرائیل اشاره کرد و گفت: سال ۱۸۸۱ کشتارهای خیلی مشکوک در روسیه تزاری به بهانه اینکه یهودی ها تزار را ترور کردند، صورت گرفت که باعث مهاجرت این یهودی ها به آمریکا و اروپا و در نهایت فلسطین اشغالی شد و در واقع نخستین موج مهاجرت در آن زمان انجام شد.

وی به واقعه دریفوس در فرانسه اشاره کرد و بیان داشت: در آن زمان یک فضای یهود ستیزی در کشور فرانسه به وجود آورد و زمینه های طرح بحث صهیونیسم شکل گرفت که دو سال بعد از محاکمه "دریفوس" افسر یهودی فرانسوی به اتهام جاسوسی برای آلمان صورت گرفت. در ۱۸۹۷ کنگره صهیونیست ها در بال سوئیس تشکیل شد و در واقع صهیونیسم علناً اعلام موجودیت کرد. از ۱۸۹۷ تا ۱۹۴۷ که در مواقع قطعنامه طرح تقسیم به تصویب رسید، ۵۰ سال زمان وجود دارد.

مسئول مرکز مطالعات فلسطین با بیان اینکه در این ۵۰ سال دو اتفاق مهم افتاد، اظهار داشت: پایه های اصلی رژیم صهیونیستی در این مقاطع شکل گرفت. از ۱۸۹۷ تا ۱۹۱۷ که ۲۰ سال فاصله وجود دارد، اعلامیه بالفور توسط انگلیسی ها صادر می شود و در آنجا وطن یهودی به رسمیت شناخته می شود. در این دوره با مدیریت و اقدام یهودی ها و در قالب ترک های جوان، حکومت عثمانی از هم پاشیده می شود. آنها فرقه یهودی الاصل به نام دونمه ها هستند که شخصیت های اصلی ترک های جوان را تشکیل می دهند.

سلطان شاهی با اشاره به ادعای یهودی ها مبنی بر اینکه آتاتورک نیز از یهودی ها بوده است، گفت: این افراد زمینه های ایجاد صهیونیسم را در این دوره ۲۰ ساله، بعد از مذاکرات پی در پی هرتسل با سلطان عبدالحمید، پی ریزی می کنند و در ۱۹۰۸ و ۱۹۰۹ شورش هایی رخ می دهد که باعث خلع شدن سلطان عبدالحمید از سلطنت می شود و بعد از آن جنگ جهانی اول و زمینه طرح اولیه اعلامیه بالفور شکل می گیرد.

وی به شکل گیری تحولات سیاسی در این دوره ۲۰ ساله اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر این تحولات سیاسی، مهاجرت ها نیز صورت می گیرد علی رغم اینکه امپراطوری عثمانی با اسکان و مهاجرت مخالفت شدیدی می کرده است. سلطان عبدالحمید دستورالعمل هایی را به وادی قدس می داده است که یک یهودی بیشتر از یک ماه نمی تواند در این سرزمین بماند و به هیچ وجه نباید به یهودی ها زمینی فروخته شود زیرا او طرح صهیونیست ها را فهمیده بود.     

مسئول مرکز مطالعات فلسطین درباره علت مهاجرت یهودی ها به منطقه فلسطین گفت: "بنرمن" یکی از نخست وزیرهای قرن نوزده انگلیس می گوید، در دنیا یک منطقه ای وجود دارد که مهمترین آب راه های استراتژیک در آن قرار دارد. در این منطقه غنی ترین ذخایر زیرزمینی دنیا وجود دارد. البته این بدان معنا نیست که کلیت یهود مهاجرت را لازم می دانسته است، کما اینکه در حال حاضر بعد از ۶۸ سال از تشکیل دولت صهیونیستی، باز هم می بینیم بحث صهیونیسم با اقبال جامعه یهودی در سراسر دنیا کاملا مواجه نشده است، زیرا مقبولیت پیدا نکرده است.

وی افزود: از ۱۴ میلیون یهودی که در سراسر دنیا هستند تنها ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار یهودی در اسرائیل حضور دارند. کل مهاجرینی که از زمان آغاز تا کنون به فلسطین رفته اند، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هستند. در واقع یک نخبه ای از جامعه یهودی به این نتیجه رسیده بود که با تسلط به این منطقه باید بر دنیا حاکمیت داشته باشند ولی بعد از این همه سال ها می بینیم که یهودی ها اقبالی نداشته اند، نه به این خاطر که صهیونیسم را قبول نداشته اند، چرا که یهود همیشه دنبال پول و امنیت بوده است و وقتی یهودی ها در کشورهای مختلف می دیدند هم پول دارند و هم امنیت، انگیزه ای برای مهاجرت نداشته اند. در واقع یهودی هایی مهاجرت کردند که دست دوم بودند و در اسرائیل نقش گوشت دم توپ را بازی می کنند.

سلطان شاهی، فروش زمین توسط فلسطینی ها را یک شایعه و دروغ صهیونیستی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این موضوع حتی در میان دانشگاهیان نیز مطرح می شود در حالی که این یک دروغ است که توسط دستگاه های صهیونیستی بیان شده است. بر اساس اسناد تنها سه درصد اراضی از فلسطینیان خریداری شد آن هم به اشکال مختلف مانند توسل به زور.           

در ادامه مهدی عزیزی به نقش قدرت های بزرگ در تشکیل صهیونیست اشاره کرد و اظهار داشت: انگلیس و دیگر قدرت ها سازمان صهیونیست را برنامه ریزی کردند و در سال ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی تشکیل شد و به نام روز نکبت برای فلسطینی ها نامگذاری شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در سال ۱۹۶۷ که مناطقی از کرانه باختری و مناطقی از اردن و بلندی های جولان توسط صهیونیست ها اشغال شد، قرار گذاشته شده بود که آنچه را سازمان ملل تصویب کرد و از آن به عنوان تصمیم ظالمانه سازمان ملل نام می برند، مورد پذیرش طرفین قرار بگیرد ولی صهیونیست ها فراتر از آنچه که در قطعنامه هم آمد، تصویب کردند.

وی با بیان اینکه طبق قطعنامه قرار بود شهرک سازی رژیم صهیونیستی در مناطق ۱۹۴۸ انجام شود، گفت: بر این اساس شهرک سازی ها نباید در مناطق ۱۹۶۷ انجام نشود که این اتفاق نیافتاد و در کرانه باختری شهرک های اسرائیلی در میان شهرهای فلسطینی ساخته شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در بیان اهداف شهرک سازی ها گفت: تغییر هویت مناطق فلسطینی و یهودی سازی، علت اصلی این کار بوده است. آنها حتی بعدها نام خیابان ها و بافت معماری را نیز تغییر دادند.

قابل ذکر است؛ برنامه «گفتوگوی سیاسی» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود وعلاقه مندان می توانند برای دریافت  فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگو مراجعه کنند.

کد خبر 3660305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha