۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۲

کارشناس سلامت و حفاظت از جنگل سازمان فائو:

اقدام برای متوقف کردن روندخشک شدن درختان بلوط ایلام موثر بوده است

اقدام برای متوقف کردن روندخشک شدن درختان بلوط ایلام موثر بوده است

ایلام-کارشناس سلامت و حفاظت از جنگل سازمان فائو گفت: کارهای صورت گرفته در متوقف کردن روند خشکیدگی و بهبود و احیاء جنگل های بلوط ایلام نقش مؤثری داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی ایلام، کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از طرح های احیایی جنگل های بلوط استان ایلام بازدید کردند.

چرای بی رویه دام، بهره برداری از جنگل ها جهت تولید زغال و سوخت، وجود ریزگردهای دوره ای، تبدیل اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی، شخم زیر اشکوب برای خودکفایی در تولید گندم و بعضاً عبور خط لوله های گاز، نفت و آب از جمله عواملی هستند که تأثیرات منفی روی جنگل ها زاگرس داشته است.

تیم تحقیقاتی سازمان خواروبار و كشاورزی ملل متحد (FAO) و هیئتی متشکل ازاساتید ،کارشناسان و صاحبنظران بین المللی  به ایلام آمدند تا از نزدیک درجریان روند احیاء و تیمار بهداشتی درختان بلوط این استان قرار گیرند.

در این سفر دو روزه که جمعی از مسئولان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان ایلام نیز حضور داشتند اقدام های صورت گرفته در زمینه مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط، فعالیتهای احیایی در قالب بذر کاری بلوط، عملیات بهداشتی جنگل، و فراهم ساختن پوشش گیاهی با کاشت گونه های دیگر جنگلی در راستای کنترل و مهار تخریب و نیز احیاء مجدد درختان بلوط توسط این گروه تحقیقاتی بررسی شد.

دکتر «شیروما ساتیاپالا» کارشناس سلامت و حفاظت از جنگل سازمان فائو در این بازدید گفت: فعالیت های بسیار ارزنده ای تاکنون در سایه تفکر صحیح در استان ایلام انجام شده و کارهای صورت گرفته در متوقف کردن روند خشکیدگی و بهبود و احیاء این جنگل ها نقش مؤثری داشته است.

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام هدف اصلی این سفر را بررسی اقدام های صورت گرفته در زمینه مبارزه با خشکیدگی، عملیات بهداشتی، کارهای احیایی و نهال کاری و تأکید بر حضور و مشارکت مردم در امر جلوگیری از تخریب و احیاء جنگل های استان ایلام عنوان کرد و گفت: بخشی از معیشت مردم منطقه به جنگل و محصولات فرعی آن وابسته است و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سیاست ها و برنامه های خود با روش های مشارکتی از توان جوامع محلی برای حفظ، احیاء و بهره برداری اصولی از این جنگل ها استفاده می کند.

وی در ادامه افزود: در سال ۸۷ با مشاهده اولین آثار خشکیدگی در جنگل های استان همه کارشناسان این اداره کل جهت بررسی موضوع بسیج شدند و درسال ۸۹ نیز آماربرداری ۱۰۰ درصدی ۸۰۰ هکتار از این جنگل ها شروع شد و بر اساس این مطالعات و جنگل گردشی های صورت گرفته متوجه شدیم بالغ بر ۱۱ درصد از جنگل های استان دچار خشکیدگی ۱۰۰ درصدی شده اند.

احمدی عنوان کرد: در پی این موضوع پهنه بندی مناطق خشکیده شروع شد و تهیه نقشه تمامی شهرستان ها به تناسب خشکیدگی صورت گرفت و از سازمان های بین المللی درخواست کمک کردیم که منجر به این شد در سال ۹۱ خانم جولیان آلارد و هیئت همراه، پرفسور هانس موله از کشور آلمان، دکتر میرابوالفتحی و دکتر عبایی، در سال ۹۳ دکتر شیروما و پرفسور مولینا و در سال ۹۴ نیز دکتر شیروما و هیئت همراه از جنگل های استان بازدید کردند.

کد خبر 3664297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha