۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۴۵

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان:

نخستین محموله سنگ‌آهن از مرز ریلی گلستان صادر می‌شود

نخستین محموله سنگ‌آهن از مرز ریلی گلستان صادر می‌شود

گرگان- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: این هفته نخستین محموله سنگ‌آهن از مرز ریلی اینچه برون در گلستان صادر می‌شود.

حسینقلی قوانلو ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه نخستین محموله کلینکر که ماده اولیه سیمان است، از خط ریل اینچه برون صادرشده است و این هفته نیز صادرات سنگ‌آهن آغاز می‌شود.

به گفته وی تا پایان سال جاری ۶۰۰ هزار تن کلینکر که در تولید سیمان و ساختمان‌سازی مصرف می‌شود، از مرز ریلی گلستان صادر می‌شود.

وی بابیان اینکه گلستان به دلیل برخورداری از مرز ریلی یک مزیت برای توسعه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی محسوب می‎شود، افزود: انتظار می‎رفت افتتاح خط ریلی اینچه برون، قزاقستان و ترکمنستان که با حضور سه رئیس‎جمهور آغاز و راه‎اندازی شد، رشد صادرات غیرنفتی گلستان را رقم زند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: اجرایی شدن صادرات غیرنفتی و دریافت مجوز آن از شورای امنیت ملی و وزارت کشور برای گشایش مرز ریلی و بین‎المللی گلستان حدود هفت ماه طول کشید اما هم‌اکنون صادرات غیرنفتی از راه‌آهن اینچه برون آغازشده است.

قوانلو صادرات مواد غذایی را یکی از مشکلات در مرز ریلی اینچه برون دانست و اضافه کرد: فصل سیب‎زمینی از راه رسیده اما کامیون یخچال دار نداریم البته رایزنی‎هایی با کشور قزاقستان صورت گرفته تا از واگن‎های یخچال دار استفاده کنیم.

وی یادآور شد: یک واگن یخچال دار ظرفیت بارگیری ۶۰ تن بار را دارد که در کشور نداریم و هزینه‌های حمل را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان به مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در استان اشاره و تصریح کرد: فعال‎سازی واحدهای صنعتی راکد یا نیمه فعال مهم‌ترین برنامه استان امسال است که با ۴۲۲ میلیارد تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از سوی دولت به بنگاه‎های کوچک و متوسط انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امسال دولت برای فعال‎سازی واحدهای صنعتی ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش‎بینی کرده که سهم استان گلستان ۴۲۲ میلیارد تومان است.

قوانلو با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات به ۳۲۸ واحد صنعتی استان گلستان ابلاغ‌شده است، گفت: تا ۱۵ روز دیگر این تسهیلات ابلاغ می‌شود و انتظار می‌رود بانک‌های عامل در پرداخت آن تسریع کنند.

وی بابیان اینکه از قبل پرداخت این تسهیلات ۲۱ میلیارد تومان یارانه به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تعلق می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این تسهیلات در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود و به‌زودی تأثیر برنامه‎های اقتصاد مقاومتی در گلستان ملموس خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان بابیان اینکه با راه‎اندازی واحدهای صنعتی نیمه فعال استان چهار هزار و ۳۲۰ فرصت شغلی ایجاد می‎شود، افزود: هر واحد تولیدی یا صنعتی که پروانه بهره‎برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت گرفته باشد می‎تواند از تسهیلات از این تسهیلات برخوردار شود.

کد خبر 3664414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha