۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۲

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفتگو با مهر:

اندیشه مهدویت به ایجاد جامعه اسلامی پویا کمک می‌کند

اندیشه مهدویت به ایجاد جامعه اسلامی پویا کمک می‌کند

قم - رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: قرآن و سنت محور اصلی اندیشه مهدویت است که در پی آن جامعه اسلامی پویا ایجاد می‌شود و از این رو دشمن با چنین جامعه‌ای مبارزه می‌کند.

حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مذهب تشیع با پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت بر اساس اندیشه مبانی و روش‌های خود را استوار کرده است، اظهار داشت: مایه اندیشه‌های معرفتی در مذهب اهل بیت(ع) عقل و خرد است و قرآن کریم به عنوان محور اندیشه دینی جایگاه اصیل و سیالی در جای جای معارف اصولی و فرعی مذاهب اهل بیت علیهم السلام دارد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های مذهب اهل بیت(ع) امیدآفرینی است زیرا انسان‌ها را همواره به آینده توجه می‌دهد و آینده روشن، شفاف و سعادتمندی را ترسیم می‌کند و انسان‌ها را به سوی آینده روشن ترغیب می‌کند.

نقش مهدویت در داشتن جامعه‌ای پویا

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش مهدویت در جامعه عنوان کرد: عقلانیت، قرآن و بحث امیدآفرینی، نجات بخشی و سعادت آفرینی در مهدویت وجود دارد و هنگامی که قرآن را بر اساس نیازهای جامعه امروز و فردا مورد توجه قرار می‌دهیم و از عقل برای دستیابی به سعادت بشر استفاده می‌کنیم و مهدی موعود را منجی بشر و اجرا کننده قرآن و احکام و دستورات امیدبخشی معرفی کنیم جامعه‌ای پویا و متحرک و رو به آینده را به وجود آورده‌ایم.

وی ادامه داد: انحراف و عقب‌گرد در جنین جامعه‌ای وجود ندارد زیرا جامعه عقلانی است و انسان‌ها را به سوی آینده‌ای روشن حرکت داده است.

علل ترس دشمنان اسلام از مهدویت

حجت الاسلام یوسفی مقدم با بیان اینکه قرآن و سنت محور اصلی اندیشه مهدویت است، ‌ گفت: این اندیشه، اندیشه پویا و زنده است و به همین دلیل دشمنان اسلام از دکترین مهدویت می‌ترسند.

وی افزود: اگر مهدویت را آن‌گونه که شایسته است به بشر تبیین کنیم دنیا از خرافات نجات می‌یابد زیرا قرآن و سنت را برای رفع نیازهای انسان‌های معاصر به کار گرفته‌ایم.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در این خصوص ادامه داد: در این صورت دشمنان اسلام را اسلامی پویا و زنده می‌یابند و چاره‌ای جز مبارزه با این اندیشه ندارند.

وی با اشاره به وظایف منتظران عنوان داشت: ما باید به داشتن جامعه‌ای عقلانی و مهدویت اهمیت دهیم و روایات در خصوص مهدویت را مورد تجزیه قرار دهیم و مدعیان دروغین مهدویت را به رسوایی بکشانیم به‌گونه‌ای که فردی نتواند به دروغ ادعای مهدویت کند.

خرافه زدایی از اندیشه مهدویت بر دوش متفکران حوزوی و دانشگاهی است

حجت الاسلام یوسفی مقدم ابراز داشت: خرافه‌زدایی از اندیشه مهدویت بر دوش حوزه‌های علمیه، متفکران حوزوی و دانشگاهی است و برگزاری نشست‌های علمی برای تبیین ابعاد دکترین مهدویت مفید و مؤثر است.

وی تصریح کرد: به دلیل وضوح و آشکار بودن اعتقاد به مهدویت نه فقط در مذهب شیعه بلکه در تمامی ادیان، تحقیق و واکاوی ابعاد مهدویت کم‌تر صورت گرفته و افرادی که عمق کمی از نظر علمی دارند در این میان وارد کار شده‌اند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در این باره ادامه داد: با توجه به شرایط امروز و شبهات پیش پا افتاده لازم است واکاوی دقیق‌تری نسبت به مهدویت داشته باشیم و حضوری فعال در عرصه مکتوب و فضای مجازی داشته باشیم.

کد خبر 3664857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha