۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰

یک پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور:

مبهم بودن قرائت های دینی، یکی از ویژگی های ادیان نوظهور است

مبهم بودن قرائت های دینی، یکی از ویژگی های ادیان نوظهور است

یک پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور مبهم بودن قرائت ها از دین های مختلف را یکی از ویژگی های ادیان نوظهور دانست و گفت: آنها با این کار سعی می کنند دین اسلام و یا مسیحیت را به هندوئیسم بچسبانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با موضوع جنبش های معنوی نوین و علل پیدایش آنها و با حضور فاطمه مقیسی دکترای عرفان اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور روانه آنتن شد.

فاطمه مقیسی با بیان اینکه در علل گرایش به عرفان های نوظهور از ابعاد مختلف جامعه شناختی، معرفت شناختی و روانشناختی می توانیم بحث را دنبال کنیم، اظهار داشت: مهمترین نیاز انسان نیاز به الهی بودن است و این یک عامل مهم و اساسی در گرایش انسان ها به عرفان های نوظهور است.

این کارشناس عرفان اسلامی همچنین به جذابیت هایی که فرقه ها دارند، اشاره کرد و گفت: برای این بخش می توان لیست بلندبالایی از جذابیت هایی که هر فرقه می خواهد برای جذب افراد، داشته باشد، تهیه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب در ادامه در نظر نگرفتن عامل استعمارگر تمامیت خواه را در تحول ادیان شرقی، اشتباه دانست و عنوان داشت: این عامل بعد از این تحولات در ادیان شرقی، این ادیان به عنوان پایه بسیاری از جنبش های نوپدید معنوی وارد شد که اگر این مسائل را در نظر نگیریم، به مسئله، با جامعیت نگاه نکرده ایم.

وی افزود: نمی توان فقط در واکنش به مدرنیته و مسائل اجتماعی و روانی، این ادیان را واکاوی کرد.

وی به تجربه موفق نفوذ استعمار انگلستان در منطقه اشاره کرد و گفت: انگلیسها بعد از این نفوذ شروع به شبکه سازی کردند و سعی کردند قرائت واحدی از ادیان ارائه دهند و بگویند این یک حکمت باستانی است که اسلام، مسیحیت و دیگر ادیان نیز همین را می گویند. در حقیقت آنها می خواستند در یک فضای مبهم و گل آلود، ارزش های واحدی را ارائه کنند که قابلیت تطبیق بر همه ادیان برای جهانی سازی داشته باشد.   

این پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور، مبهم بودن قرائت ها از دین های مختلف را یکی از ویژگی های ادیان نوظهور دانست و عنوان داشت: این قرائت های مبهم اساسا هیچ بنیانی ندارند و به عنوان مثال در مسئله وحدت، وجود این موضوع را شاهد هستیم. آنها با این کار سعی می کنند مثلا دین اسلام و یا مسیحیت را به هندوئیسم بچسبانند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب از فرقه تئوسوفی یاد کرد و عنوان داشت: این فرقه یک فرقه مرموز کاملاً استعماری است. این رویکرد تعاملی و پلورالیسمی در این فرقه برجسته است. در سنت گرایان اسلامی و کسانی که قائل به حکمت خالقه بودند نیز با تئوسوفی ارتباط دارند.

وی اضافه کرد: البته اینها تنها در بخش تعاملی فعالیت نمی کنند و در حوزه تعارضی نیز اقدامات زیادی انجام دادند. در واقع آنها ساکت ننشسته بودند که اسلام و مسلمان ها را تحویل بگیرند، بلکه جنبش های کاملا ملی گرا و افراطی نیز در این حوزه داشته ایم.

در ادامه مقیسی در خصوص علل گسترش عرفان های نوظهور در ایران بیان داشت: اگر بخواهیم از بعد معرفت شناختی تحلیلی را درباره گرایش افراد به عرفان های نوظهور ارائه دهیم، لازم است نظریه «اصل عدم مشاهده صرف» را مطرح کنیم.

وی درباره این نظریه گفت: این بدان معنا است که در عالم مشاهده صرف نداریم. بر اساس این نظریه وقتی با پدیده ای روبرو می شویم، در واقع با پیش فرض های ذهنی و تصویر های قبلی که داریم، به آن نگاه می کنیم. به عنوان مثال اگر در یک جنگل باشیم و تا بحال با یک میز روبرو نشده باشیم، وقتی میز را می بینیم از کارکردهای آن بی خبر هستیم. این اتفاق دقیقا در عرفان های نوظهور می افتد و این موضوع در کشورمان که تمایل به دین وجود دارد، می باشد.

وی ادامه داد: با وجود این علاقه، وقتی افراد در کشورمان با یک فرقه روبر می شوند، مجموعه ای از آموزه ها و راهکارها را می بینند که گمان می کنند همان دین اسلام است و تنها با بیان جدید، دارد با آنها سخن می گوید و روبر می شود. به عبارتی مردم یک نگاه همدلانه و سمپاتیک با آن عرفان نوظهور، برقرار می کنند.

دکترای عرفان اسلامی با اشاره به عرفان حلقه، خاطرنشان کرد: وقتی افراد در ابتدا کتاب های عرفان های حلقه را می خوانند، یک احساس همدلی با این عرفان و افراد آن پیدا می کنند، خصوصاً اینکه در کتاب هایشان از آیات استفاده و آنها را به عنوان تائید و موید نظرات خودشان مطرح می کنند. افراد در حقیقت گمان می کنند اینها همان عرفان اسلامی است در حالی که اگر تامل کنند،   تفاوت های چشم گیر و فراوانی را مشاهده می کنند.

وی با ذکر یک مثال در خصوص عرفان حلقه، ادامه داد: افراد بعد از چند جلسه معتقد هستند که باید ترمز دستی نماز کشیده شود و دقیقاً از همین عبارت استفاده می کنند. در واقع افراد به بهانه اینکه نمازی که می خوانند نماز اصیل نیست و یک نماز واقعی و دارای روح نیست، باید نماز را ترک کنند تا زمانی که بتواند اصل و باطن نماز را به دست بیاورند که این مسئله کاملا بر خلاف شریعت اسلام است.

وی در مورد قانون جذب نیز ابراز داشت: اخیرا کتاب هایی چاپ شده است و سعی کرده اند این مسئله را بومی سازی کنند. در وقع آنها سعی کرده اند، نشان دهند که این عرفان، همان معارف اسلامی است زیرا با استفاده از آیات و روایات و منسجم کردن مطالب، بین اینها ارتباطی برقرار کرده اند.

فاطمه مقیسی با تاکید بر لزوم تامل در مواجه با چنین عرفان هایی، گفت: حتما از ابزارهایی معرفتی که خداوند در اختیار انسان قرار داده است، استفاده کنند که یکی از این ابزارهای برجسته عقل و خرد است؛ بارها در قرآن نیز تاکید شده است که تفکر کنید و بیاندیشید.

قابل ذکر است؛ برنامه «شعبده شوم» پنج شنبه و جمعه ها ساعت ۱۷ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگو مراجعه کنند.

کد خبر 3666490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha