۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱

با حضور اساتید حوزه در قم؛

مراسم نکوداشت «آیت الله یوسفی غروی» برگزار شد

مراسم نکوداشت «آیت الله یوسفی غروی» برگزار شد

قم - مراسم نکوداشت نیم قرن تلاش علمی آیت الله یوسفی غروی با حضور پژوهشگران و اساتید حوزه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نکوداشت آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، استاد تاریخ حوزه با حضور آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه و جمعی از استادان تاریخ حوزه و دانشگاه شامگاه پنج شنبه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد.

رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه در ابتدای این مراسم اظهار داشت: بزرگداشت عالمان پرتلاش حوزه در رشته تاریخ یکی از رسالت‌های این انجمن است.

حجت الاسلام حمیدرضا مطهری با بیان اینکه پیش از این مراسم نکوداشت آیت الله دوانی برگزار شده بود، گفت: آیت الله یوسفی غروی در نیم قرن کنونی در زمینه تاریخ اهل بیت(ع) کارهای شگرفی انجام داده است که در حوزه و دانشگاه مورد استفاده است.

وی اضافه کرد: آیت الله یوسفی یکی از صاحب‌نظران رشته تاریخ هستند و شاگردان زیادی نیز در این عرصه تربیت کرده است و کمتر مرکز مرتبط با کارهای تاریخی است که از خدمات او استفاده نکرده باشد.

در ادامه این مراسم منصور داداش‌نژاد از شاگردان آیت الله غروی اظهار داشت: تألیف ده‌ها جلد اثر در زمینه تاریخ و سنت و سیره پیامبر و اهل‌بیت(ع) و سایر علوم دینی همچنین ترویج معارف اهل‌بیت از طریق رسانه‌های عربی زبان و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی از جمله خدمات آیت الله غروی محسوب می‌شود.

وی با تقسیم بندی فعالیت‌های علمی آیت الله یوسفی غروی در سه دوره زمانی، افزود: ایشان قبل از انقلاب که عمدتاً هم در نجف بودند به تصحیح برخی آثار اقدام کرده و در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی با حضور در قم به ترجمه برخی آثار از جمله آثار شهید مطهری پرداختند و دوره سوم زمانی کارهای علمی ایشان شامل تألیف آثار ارزشمند است.

تألیف اثر ۷ جلدی

داداش نژاد تألیف موسوعه تاریخ اسلام در ۷ جلد را از مهم‌ترین آثار آیت الله یوسفی غروی برشمرد و اضافه کرد: ایشان فردی ذوفنون هستند و علاوه بر تبحر در تاریخ در کلام و فقه و اصول و تفسیر نیز آثار گران‌قدری دارند.

این استاد دانشگاه، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های استاد این است که با رویکرد انتقادی سراغ متون رفته و با اجتهادی که دارند مطالب را می‌پذیرند همچنین اهمیت زیادی برای تاریخ به خصوص تاریخ اهل‌بیت قائل هستند.

تسلط بر عربی

حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی نیز در سخنانی اضافه کرد: یکی از نقاط قوت شخصیت آیت الله غروی که منشأ برکات زیادی برای وی بوده است تسلط بر زبان عربی است.

وی اظهار داشت: تسلط بر زبان عربی سبب شده تا وی در شبکه‌های عرب زبان بتواند معارف اهل‌بیت(ع) را ترویج کند همچنین بسیاری از آثار را ترجمه کرده‌اند و تسلط بسیار خوبی نیز بر اشعار و متون عربی دارند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیت الله یوسفی غروی در ادبیات عرب صاحب‌نظر هستند، حافظه قوی را از دیگر ویژگی‌های ایشان برشمرد و اضافه کرد: بسیاری از توفیقات این عالم دینی به علت همین حافظه قوی است.

حجت الاسلام پیشوایی موسوعه تاریخ اسلامی را سرآمد آثار آیت الله یوسفی غروی ذکر کرد و گفت: استاد در این اثر عمدتاً بر منابع شیعه اعتماد کرده و از جمله خوبی‌های این اثر آن است که تاریخ پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به صورت پیوسته در یک مجموعه آورده است.

ویژگی‌های استاد غروی

همچنین حجت الاسلام محسن الویری از شاگردان آیت الله غروی اضافه کرد: نکوداشت آیت الله غروی به عنوان یک عالم دینی و شیعه‌پژوه از مصادیق تعظیم شعائر الهی است که قرآن هم بر آن اشاره کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های استاد افزود: خوش خلقی، گشاده رویی، شاگردپروری، فروتنی، حلم و عشق به علم از جمله این ویژگی‌هاست.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بارز آیت الله یوسفی غروی، پختگی علمی و دوری از آلودگی‌های مادی است.

کد خبر 3675685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha