۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸

علمای اهل سنت در گفتگو با مهر مطرح کردند:

«رمضان» ماه وحدت و برادری مسلمانان/ فرصتی برای معرفی اسلام

«رمضان» ماه وحدت و برادری مسلمانان/ فرصتی برای معرفی اسلام

گرگان– علمای اهل سنت استان گلستان در آستانه ماه مبارک رمضان در رابطه با فضیلت‌ها و برکت‌های این ماه سخن گفتند و اعلام کردند رمضان ماه وحدت، برادری و فرصتی برای معرفی دین اسلام است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصر به فردی که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است. قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.»

این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند.

در استان گلستان که اقوام مختلف ایرانی حضور دارند، برادران شیعه و سنی با آداب و رسوم خاص خود به استقبال از ماه رمضان می روند و این ماه برای هر دو مذهب از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با توجه به اهمیت این ماه بزرگ به سراغ علمای اهل سنت استان گلستان رفتیم و با تعدادی از آن‌ها در رابطه بافضیلت‌ها و برکات ماه رمضان گفتگو کردیم.

یکی از فعالان فرهنگی شهرستان‌های گنبدکاووس و اینچه برون در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ماه رمضان ماه رحمت است که دهه اول آن ایام مغفرت، دهه دوم غفران الهی و دهه سوم نجات پیدا کردن از جهنم است و همه مسلمانان بهشتی در این ماه می‌شوند.

عبادت ما باید خالصانه و در راه خدا باشد

آخوند عبدالغفور چرکزی ادامه داد: ماه رمضان را می‌توان ماه تسکین روح نیز نام برد چراکه رسول اکرم(ص) می‌فرمایند که ماه رجب، ماه تطهیر جسم است، ماه شعبان ماه تطهیر قلب است و ماه مبارک رمضان نیز ماه تطهیر روح است. انسان برای تغذیه روحی نیاز به روزه‌داری دارد و خداوند در ماه مبارک رمضان به مردم تکلیف کرده است که روزه بگیرند.

او با بیان اینکه هرکسی به استقبال ماه رمضان برود، خداوند همه گناهان او را  پاک می‌کند، افزود: عبادت ما باید خالصانه و در راه خدا باشد و همچنین نباید در این ماه فقرا را از یاد ببریم.

وی تصریح کرد: در زمان سحری دعاهای انسان مستجاب می‌شود و در این ماه باید دستورات شرعی در رابطه با روزه‌داری را رعایت کنند. غیبت، بداخلاقی و ... روزه را باطل می‌کند و انسان‌ها باید از انجام  دادن این مسائل خودداری کنند.

چرکزی با اشاره به اینکه انسان‌ها در ماه رمضان باید مقربان خداوند باشند، گفت: در این ماه فقط نباید خوردن و آشامیدن را کنار بگذاریم بلکه باید ازنظر اخلاق، رفتار، صحبت کردن و ... نیز خودمان را تغییر دهیم.

فعال فرهنگی شهرستان‌های گنبدکاووس و اینچه برون خاطرنشان کرد: خداوند فرموده است که اگر کسی در شب‌های قدرعبادت کند، ثواب بسیار زیادی نصیب او می شود و این مسئله اهمیت بالای شب‌های قدر را می‌رساند. فرشتگان شاهد اعمال خداوند است و به همین دلیل همه‌شب‌های ماه رمضان حکم شب‌های قدر را دارد.

او با اشاره به اینکه فلسفه جسمی روزه در امان ماندن از بیماری‌های مختلف است، گفت: روزه‌دار بودن باعث می‌شود تا انسان‌ها به فقرا کمک کنند و در این ماه انسان‌ها مورد آزمایش الهی قرار بگیرند. همه مسلمانان باید به دستورات خداوند در این ماه عمل کنند چراکه ماه مبارک رمضان افضل ماه های سال است.

ماه رمضان بهترین فرصت برای آشنایی با امت حضرت محمد(ص) است

امام‌جمعه اهل سنت آق‌قلا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان  اینکه ماه رمضان، ماه امت محمدی و ماه وحدت و برادری مسلمانان است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است تا با امت حضرت محمد(ص) آشنا شویم و بسیاری از کتب و صحیفه‌ها نیز در این ماه نازل‌شده‌اند.

عبدالحی آخوند میرزاعلی گفت: تمامی احکام فردی و اجتماعی زندگی انسان در قرآن کریم که در شب‌های قدر نازل‌شده است، نوشته‌شده و ما انسان‌ها باید قدر این ماه مبارک را بدانیم و از آن استفاده مطلوبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید نسبت به برنامه های تربیتی روزه آگاهی کامل داشته باشیمش و عمیق‌تر از تعلیمات انسانی به آن توجه کنیم تا جسم و جان آدمی از آلودگی و گناه پاک باشد. هر نوع عبادتی که در این ماه برای رضای خدا انجام شود، موردقبول است و حتی پیامبر(ص) می‌فرماید که نفس‌های شما مانند تسبیح است، خواب شما عبادت است و دعاهای شما نیز در این ماه مستجاب می‌شود.

میرزاعلی با اشاره به اینکه اگر با نیت‌های خالص و دل‌های پاک عبادت کنیم، خداوند سختی روزه گرفتن را بر ما آسان می‌کند و توفیق ما نزد خداوند نیز افزایش پیدا می کند.

او خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند که اگر امت من از نعمت و رحمت‌های ماه مبارک رمضان آگاه بودند، امید و آرزو می‌کردند که همه ماه‌های سال ماه رمضان باشد. ما باید همه‌روزه‌ای ماه رمضان را قدر بدانیم و در همه‌شب و روزها باید با خداوند متعال عبادت کنیم.

کد خبر 3676309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha