۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶

«واگن یخچال» دار به اینچه برون نرسید؛

حمل‌ونقل گران مانع بزرگ صادرات «سیب‌زمینی» گلستان

حمل‌ونقل گران مانع بزرگ صادرات «سیب‌زمینی» گلستان

گرگان- باگذشت یک ماه از آغاز برداشت سیب‌زمینی گلستان هنوز واگن یخچال دار به مرز ریلی اینچه برون نرسیده و حمل‌ونقل گران و فسادپذیری سیب‌زمینی گلستان بزرگ‌ترین مانع و سد صادرات این محصول است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – زهرا بهرامی: اواسط اردیبهشت‌ماه فصل برداشت سیب‌زمینی در گلستان آغاز شد و از همان روزهای نخست مسئولان از انجام رایزنی‌ها و پیگیری‌ها برای رسیدن یخچال واگن‌دار برای صادرات سیب‌زمینی به کشورهای آسیای میانه از خط ریلی اینچه برون – قزاقستان – ترکمنستان خبر دادند.

امسال پنج هزار هکتار از اراضی گلستان به کشت سیب‌زمینی اختصاص‌یافته و جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بیش از ۱۲۵ هزار تن سیب‌زمینی در گلستان برداشت شود.

هرچند به لحاظ میزان تولید گلستان در جایگاه دهم کشور قرار دارد اما به لحاظ اهمیت زمان برداشت در رتبه نخست کشور قرارگرفته است و مطابق پیش‌بینی‌ها قرار بود میزان صادرات این محصول از گلستان از ۳۰ هزار تن در سال گذشته به مرز ۵۰ هزار تن برسد.

تشکیل کمیته پایش برای تسهیل در امر صادرات سیب‌زمینی

حالا یک ماه از آغاز فصل برداشت سیب زمینی گذشته است و مسئولان از رایزنی‌ها برای تهیه واگن یخچال دار از قزاقستان به‌منظور صادرات سیب‌زمینی خبر داده بودند. خبرنگار مهر تحقق این موضوع را از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان پیگیر شد و حسینقلی قوانلو به خبرنگار مهر گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود امسال شاهد رشد میزان صادرات سیب‌زمینی از گلستان باشیم.

وی افزود: به‌منظور تحقق این برنامه کمیته پایش در استان تشکیل و برای تسهیل در امر صادرات این محصول مأموران گمرک و قرنطینه به‌جای حضور در گمرک در زمین‌های کشاورزی استقرار یافتند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: در سال‌های گذشته روند جمع‌آوری به این شکل بود که پس از برداشت و بارگیری کامیون‌ها شب به گمرک اینچه برون و گنبدکاووس می‌رسیدند و آن زمان تازه فعالیت مأموران گمرک و قرنطینه آغاز می‌شد.

 

 

وی اضافه کرد: امسال با استقرار مأموران در زمین‌های کشاورزی در سرخنکلاته و معصوم‌آباد که بیشترین زمین‌های کشت محصول سیب‌زمینی گلستان را به خود اختصاص داده‌اند تلاش شد مشکلات این حوزه به حداقل رسیده و در زمان صرفه‌جویی شود تا میزان صادرات نیز افزایش یابد.

قوانلو خاطرنشان کرد: هرچند با این کار بخشی از مشکلات در حوزه صادرات سیب‌زمینی گلستان حل شد و وضعیت صادرات زمینی بهتر شده اما کماکان با مشکل کمبود تریلی و کامیون مواجه هستیم و این میزان تریلی و کامیون با توجه به فسادپذیری سیب‌زمینی گلستان جوابگو نیست.

کماکان با مشکل کمبود تریلی و کامیون مواجه هستیم و این میزان تریلی و کامیون با توجه به فسادپذیری سیب‌زمینی گلستان جوابگو نیست

وی بابیان اینکه این مشکل بیشتر به دلیل هم‌زمانی برداشت محصول گندم و جو در استان پیش‌آمده است، تصریح کرد: امسال بنا داشتیم با تهیه واگن یخچال دار از قزاقستان و راه‌اندازی صادرات ریلی این مشکل را حل کنیم.

وی اظهار کرد: باوجود توقف زیاد واگن‌ها در ترکمنستان امکان صادرات سیب‌زمینی بدون واگن یخچال دار به قزاقستان ممکن نیست.

میزان صادرات فعلی رضایت‌بخش نیست

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان همچنین گفت: خیلی از میزان صادرات امسال راضی نیستیم؛ میزان صادرات امسال در بهترین حالت به میزان سال گذشته می‌رسد درحالی‌که قرار بود شاهد افزایش میزان صادرات باشیم.

وی یادآور شد: پرداخت یارانه صادراتی سال گذشته و استقرار مأموران گمرک در مزارع برای ترغیب صادرکنندگان و تمام شدن صادرات سیب‌زمینی گلستان به نام خود استان صورت گرفت اما تا زمانی که واگن یخچال دار تأمین نشود مشکلات به‌وقت خود باقی است.

قوانلو با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل اصلی‌ترین معضل صادرات سیب‌زمینی گلستان است، افزود: هم‌اکنون سیب‌زمینی گلستان به ترکمنستان و افغانستان نیز صادر می‌شود اما بازار قزاقستان درخواست خوبی برای این محصول دارد و هزینه حمل و صادرات فاصله هزار کیلومتری گلستان با قزاقستان فقط از طریق خط ریلی کاهش می‌یابد.

 

 

به گفته وی سه‌شنبه دو واگن غیر یخچال دار با کمک هوادهی و کنترل سرعت به‌صورت آزمایشی سیب‌زمینی گلستان را به قزاقستان صادر می‌کنند و جزییات این صادرات را می‌توانید از رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان جویا شوید.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در حالی از میزان صادرات سیب‌زمینی استان رضایت ندارد که قرار بود میزان صادرات این محصول از ۳۰ هزار تن به ۵۰ هزار تن برسد و قطعاً تحقق نیافتن این امر به تحقق پیش‌بینی صادرات ۴۰۹ میلیون دلاری غیرنفتی استان در سال جاری خدشه وارد می‌کند.

حمل گران مهم‌ترین چالش صادرات

اما موانع صادرات سیب‌زمینی استان از طریق مرز ریلی سؤالی بود که خبرنگار مهر از رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان پرسید و رمضان مقصودلو به خبرنگار مهر گفت: هم‌اکنون ظرفیت صادرات سیب‌زمینی از گلستان وجود دارد اما حمل گران مهم‌ترین چالش موجود در این حوزه است.

وی از صادرات نخستین محموله سیب‌زمینی تولیدی استان از طریق خط آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به مقصد روسیه خبر داد و افزود: امروز دو واگن به ایستگاه راه‌آهن گرگان رسیده‌اند و سه‌شنبه بارگیری انجام‌شده و سیب‌زمینی گلستان از خط ریلی اینچه برون به قزاقستان صادرشده و پس از بسته‌بندی این محصول باسلیقه روس‌ها، توسط تجار قزاق به روسیه صادر می‌شود.

قادر به رقابت با ترکیه نیستیم

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان یادآور شد: تاکنون سیب‌زمینی تولیدی استان گلستان از طریق آبی با بهره‌گیری از بندر امیرآباد مازندران در حال انجام بوده است.

وی بابیان اینکه طی هفته گذشته برای نخستین بار ۱۴۰ تن با یک فروند کشتی به مقصد روسیه بارگیری و حمل شد، ادامه داد: دومین محموله صادرات سیب‌زمینی از طریق بندر امیرآباد مازندران نیز با یک فروند کشتی به وزن ۲۰۰ تن به مقصد روسیه در چند روز آینده صورت می‌گیرد.

مقصود لو در پاسخ به این سؤال که آیا امکان بسته‌بندی سیب‌زمینی استان باسلیقه روس‌ها در گلستان وجود ندارد، اظهار کرد: این ظرفیت در استان وجود دارد اما با نداشتن واگن یخچال دار و هزینه حمل چهار هزار دلاری (کیلویی ۹۰۰ تومان هزینه حمل) صادرات به روسیه مقرون‌به‌صرفه نیست و ما نمی‌توانیم با ترکیه درزمینهٔ صادرات سیب‌زمینی به این روسیه رقابت کنیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ترکیه کل هزینه حمل را به‌صورت یارانه به تجار پرداخت می‌کند اما هنوز نیمی از یارانه ۱۵۰ تومانی سال گذشته صادرکنندگان سیب‌زمینی استان پرداخت‌نشده است.

 

 

مقصود لو تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در کشور روسیه یک هزار و ۵۰۰ تومان است و با هزینه حمل‌ونقل ۱۰۰۰ تومانی هیچ صادرکننده‌ای رغبت به صادرات ندارد.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان خاطرنشان کرد: مشکلات این حوزه در سال‌های گذشته و در نخستین همایش سیب‌زمینی کشور در گرگان که فروردین‌ماه برگزار شد به گوش مسئولان رسانده شده است اما به نظر می‌رسد اراده‌ای که در تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد در مسئولان وجود ندارد.

وی ادامه داد: از اواسط فروردین و قبل از آغاز فصل برداشت سیب‌زمینی گلستان برای واگن یخچال دار اعلام نیاز کرده‌ایم اما امروز باگذشت دو ماه هنوز واگن یخچال دار به گلستان نرسیده است.

بخش خصوصی دیگر توان ریسک و ضرر ندارد

وی با تأکید بر اینکه با شرایط موجود در کشور بخش خصوصی دیگر توان و ظرفیت ریسک و ضرر را ندارد، متذکر شد: نداشتن واگن یخچال دار مشکل هرساله بر صادرات سیب‌زمینی است و حتی بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی خرید واگن یخچال دار را دارد به‌شرط اینکه دولت تسهیلات کم‌بهره و یارانه (مانند تسهیلات خرید ادوات کشاورزی) پرداخت کند تا حمل ارزان‌قیمت اتفاق بیفتد.

مقصود لو تأکید کرد: در شرایط موجود امکان پرداخت ۴ هزار دلاری برای صادرات ۲۰ تن سیب‌زمینی با تریلر وجود ندارد و با چنین شرایطی نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز فصل برداشت سیب‌زمینی گلستان به پایان نرسیده و فصل برداشت سیب‌زمینی اصفهان فرارسیده و به‌زودی سیب‌زمینی همدان نیز برداشت می‌شود؛ اگر زمینه صادرات ریلی فراهم نشود امیدی به سیب‌زمینی گلستان نیست چون این محصول قابلیت نگهداری در سردخانه را ندارد و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بازار عرضه شود.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان یادآور شد: تنها ۴۰ درصد از سیب‌زمینی تولیدی استان به مصرف تازه خوری می‌رسد و ۶۰ درصد آن یا جذب صنعت شده و یا باید صادر شود.

مقصودلو تصریح کرد: هم اکنون با وجود تمام ناملایمات موجود روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن از سیب زمینی تولیدی گلستان به صنایع تحویل می شود و اگر کمک صنایع نبود دولت مجبور به خرید و امحاء سیب‌زمینی تولیدی کشاورزان می‌شد.

هم‌اکنون برای تحقق میزان صادرات غیرنفتی پیش‌بینی‌شده و عدم تحمیل ضرر و زیان به کشاورزان، گلستان نیازمند تأمین واگن یخچال دار است و با توجه به اعلام آمادگی و اراده بخش خصوصی برای خرید واگن یخچال دار به نظر می‌رسد این اراده در مسئولان نیز باید برای کاهش مشکلات این حوزه و برداشته شدن سد بزرگ هزینه سنگین حمل‌ونقل در صادرات سیب‌زمینی، به وجود آید.

کد خبر 3678207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha