۲۸ مرداد ۱۳۸۵، ۱۱:۴۰

از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد :

مباني انديشه سياسي اسلام

مباني انديشه سياسي اسلام

مباني انديشه سياسي اسلام تاليف عباسعلي عميد زنجاني در 450 صفحه و شمارگان 1200 نسخه منتشر شد.

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه : كتاب "مباني انديشه سياسي اسلام" كتابي درسي براي دانشجويان علوم سياسي تدوين شده است و مولف آن را كه نخستين مراحل تكوين آن در گذشته به صورت جزوه درسي بيش از بيست ترم تدريس شده بود اينك منتشر كرده است.

مولف در مقدمه نگاشته است : هر نوع مقوله فكري و عنصر انديشه اي كه به اسلام نسبت داده مي شود بايد مستند به متون معتبر اسلامي و با دلالتي واضح و توضيحي در وجه دلالت متون همراه باشد و اگر دست پژوهشگر به متون معتبر اسلامي نرسد بايد از نظريه هاي معتبر صاحب نظريان عمده اي اتخاذ مستند شود كه آنها بدون مراجعه و استنباط از متون اصلي و بستر اسلام سخني به گزاف نمي گويند. به عبارت ساده تر كساني مي توانند انديشه اي را به اسلام نسبت بدهند كه يا خود اسلام شناس شخصي باشد و يا سخنشان به نظريه يك اسلام شناس محقق و معتبر مستند باشد.

مباني انديشه سياسي از آنجا كه به دو حوزه كلام و فقه مربوط مي گردد با دو متدولوژي متفاوت كلامي و فقهي قابل بررسي و تحليل مي باشد. ارتباط انديشه سياسي با حكومت و امامت آن را در حوزه مباحث كلامي قرار مي دهد. و نيز رابطه انديشه سياسي با ماهيت نظام سياسي و حدود و اختيارات دولت در نظام اسلامي آن را به مباحث فقه مربوط مي سازد.

انديشه سياسي اسلام به لحاظ قلمرو مباحث كلامي با كنكاش عقلي مورد بحث قرار مي گيرد و چون ساير مباحث كلامي در توحيد و معاد و امامت به جرگه مباحث فلسفي اسلامي مي پيوندد و در حوزه فقهي با متد استنباط از متون قرآن و سنت مورد بررسي قرار مي گيرد و در هر حوزه از تجربيات بشري نيز سود برده مي شود.

بر اين اساس بود كه كتاب مباني انديشه سياسي در دو بخش جداگانه ارائه گرديده بود و حوزه مباحث عقلي انديشه سياسي از حوزه نقلي انديشه سياسي اسلام تفكيك و هر كدام به طور مستقل مورد مطالعه قرار گرفته بود و در بخش اول آراء فلاسفه اسلام و در بخش دوم مباحث عمدتا نقلي از آيات قرآن و متون احاديث اعم از نهج البلاغه و ساير متون معتبر اسلامي مورد استفاده قرار گرفته بود.

کد خبر 368594

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha