به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی بامداد جمعه در نشست بیان اخلاق در قرآن به میزبانی حسینه اعظم مدرسه قلعه شاهرود، با اشاره به تفسیر کلمه محبت در قرآن، بیان داشت: یکی از مقام هایی که در کلام خدا مکرر به آن توصیه و سفارش شده مقام محبت خدای متعال است لذا انسان باید خدای متعال را دوست داشته باشد و اگر حب دیگری را بر پرودگارش ارجحیت بخشد، مورد توبیخ واقع می شود.
وی درباره کلمه محبت در سوره شریف «توبه» افزود: این سوره بسم الله ندارد و آغاز سوره با صف بندی آشکار به حضرت و مشرکان اشاره می کند لذا بسیاری از نکاتی که در ارتباط با منافقان و جبهه نفاق مطرح است، در این سوره بیان شده و تلاوت آن کمک می کند که رمزهای این صف بندی را بیشتر بشناسیم از سوی دیگر لازمه همراهی با حضرت حق که در این سوره بیان شده تا عصر ظهور و صحنه قیامت با جدا شدن صف حق و باطل خاتمه پیدا کرده و پیروی از دستورات و رهنمودهای پیامبر(ص)، جداکننده این صف ها از یکدیگر محسوب می شود.
مقام طاعت خشوع، تواضع و بندگی است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه گفت: اگر می خواهیم موفق باشیم و در مقام محبت خدای متعال و رسول قرار بگیریم نباید پدران، فرزندان، اموال و تجارت ما محبوب تر از مقام حب پروردگار و پیامبر باشد و دوست داشتن او باید به گونه ای شکل بگیرد که جهاد در این راه را بر امور شخصی خود والاتر بداند.
میرباقری شاهرودی درباره همراهان محبت خدا، تصریح کرد: پروردگار برای کسانی که مطیع خدا و رسول اکرم هستند بشارت می دهد و این افراد همراهان شهدا، انبیا، صالحان و صدیقان قرار گرفته که خدا به آنها نعمت داده و در مسیر صراط مستقیم مورد غضب، گمراهی و ظلمت نیستند. اگر انسان مطیع خدا شد، در مسیر بندگی، این همراهان خوب به انسان کمک می کنند.
وی افزود: مقام طاعت در آن خشوع و تواضع و دلدادگی است و در ادعیه متبرکه گفته شده که اگر کسی خدا و رسول او را اطاعت کند، آنها منعم علیه هستند و خدا در این باره فرمود «هیچ کسی مومن نمی شود تا من در نزد او از همه چیز محبوب تر شوم» لذا باید توجه داشت که ما دستور داریم که به مقام محبت برسیم و لازمه آن ایمان به نزدیک بودن وقوع و قطعی بودن قیامت است اما درک قرب قیامت احتیاج به تحول معرفتی دارد مثل حضرت حق که به ما نزدیک است ما هر کجا باشیم خدا هم همان جا است.
بالاترین درجه معنوی ریشه در اعمال انسان دارد
نماینده مردم البرز در خبرگان رهبری گفت: اگر ما از خودمان و اعمال خودمان به سوی خدای متعال، کوچ کردیم نام این فاصله «راحله» است لذا اگر انسان ظهور و قیامت را دور ببیند قساوت قلب پیدا کرده و مهلت ها در نگاه آنها طولانی خواهد شد و ما باید به جایی برسیم که بهشت و جهنم را حاضر و مزد خدا را از همه سودها نزدیک تر ببینیم و کسی که دنیا را نقد و آخرت را نسیه ببیند نمی تواند دورها را نزدیک دیده و برای ظهور و قیامت فعالیت کند.
میرباقری شاهرودی درباره انتظار و محبت بیان داشت: کسی که منتظر است مانند فردی محسوب می شود که در راه حق جهاد می کند و لزوما برای چیزی که امید دسترسی دارد، انتظار می کشد و این پایداری و صبر از صفات بارز منتظران است لیکن باید گفت انسانی می تواند در مقام محبت خدا واقع شود که در درگیری بین امام زمان(عج) و جبهه مقابل، مشارکت کرده و در صف آن حضرت قرار گیرد که این نیازمند «تحول معنوی» است.
وی با بیان اینکه انسان اگر کسی را دوست داشته باشد همراه اوست و انسان موکلف است که خدای متعال و نبی اکرم(ص) را دوست داشته باشد، بیان داشت: عبادات ما باید حبی باشد به این معنا که در بالاترین درجه سیر توحید به مقام محبت می رسیم پس مقامی بالاتر از مقام اخلاص در محبت نداریم که انسان فقط خدا را دوست داشته باشد خدا نیز در فطرت ما این حب را نهاده و هم راه را به ما نشان داده است لذا ما معتقدیم که محبت انسان را بیدار می کند و فقط محبان هستند که بیدارند اگر کسی در مقام محبت قرار گرفت بالاترین درجه معنوی یعنی ریشه محبت در همه اعمالش هم آشکار می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما باید به شفاعت حضرت حق وبه وادی اخلاص برسیم و آن چیزی که بار همراهی با نبی اکرم(ص) را هموار می کند آن است که انسان برای محبت خدا شب بیدار بماند، احسان و دستگیری و تلاش کند که به این محق یعنی حب خدا و اولیای خدا دست یابد.
نظر شما