۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸

ترویج امر به معروف نیاز به برنامه فرهنگی دارد؛

غربت امر به معروف در هیاهوی تهاجم فرهنگی/ فریضه‌ای برای همگان

غربت امر به معروف در هیاهوی تهاجم فرهنگی/ فریضه‌ای برای همگان

زنجان- امروز برخی‌ در هیاهوی تهاجم فرهنگی خواسته یا ناخواسته به سدی در مقابل توسعه امربه‌معروف تبدیل‌شده‌اند و باید دانست که این فریضه با شعار تقویت نمی‌شود، بلکه به برنامه فرهنگی نیاز دارد.

خبرگزاری مهر-گروه استانها-زهرا مقدمی: امروز قرن بیست و یکم در حالی آرام‌آرام ریشه‌های خود را در تاریخ بشریت محکم می‌کند که دولت‌ها و ملت‌ها برای توسعه نفوذپذیری خود با ابزارهای مختلف سعی در القای  و دیکته کردن فرهنگ و نگاه خود به جوامع دیگر هستند و در این مسیر فرهنگ واژه‌ای تأثیرگذار در ورود و نفوذپذیری در جوامع هدف است.

در این میان جوامع مورد هدف برای واردکردن فرهنگ با ابزارها و فراینده‌های مختلف در تلاش برای جلوگیری و یا کاستن از اثرات مخرب فرهنگ‌های وارداتی هستند. در جامعه ایران که فرهنگ‌های وارداتی مخرب به‌عنوان تهاجم فرهنگی عنوان می‌شود، بارها توسط مقام معظم رهبری مورد هشدار جدی بوده و ایشان نسبت به هوشیاری مردم و مسئولان در این خصوص بارها تذکر داده اند تذکرهایی که اگر در برخی مواقع جدی گرفته نمی‌شود.

برخی‌ که خود را در قالب روشنفکری معرفی می کنند و مدعی برخورد هوشیارانه بافرهنگ وارداتی هستند، این روزها  کسانی را که از باب امربه‌معروف و نهی از منکر دلسوز جامعه هستند مورد هدف قرار می‌دهند.

فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر از فروعات است و ترویج و تعمیق این امر مهم نیاز به راهکار و برنامه‌ریزی مدیریت‌شده دارد و با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت نمی‌توان کاری کرد.

امروز دشمن با جنگ نرم وارد عرصه کارزار با نظام جمهوری اسلامی ایران شده است و در این میان ترویج امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

امروز خانواده‌ها از حربه‌های فرهنگی دشمن در امان نیستند و اکنون جامعه‌ای را مشاهده می‌کنیم که از  پوشش زن و مردها گرفته تا رفتار و کردارشان متمایل به غرب شده است و در این میان می‌طلبد آمران به‌معروف و ناهیان از منکر با جدیت و مدیریت وارد کار شوند.

شبکه‌های مجازی و ماهوره ای به جد بی‌بند و باری را در جامعه اسلامی‌مان رونق می‌دهند و خانواده‌ها بدون هیچ‌گونه آگاهی از این فرهنگ نادرست و غلط تبعیت می‌کنند و این سبک زندگی را در زندگی خود شکل باکلاس بودن را می‌دانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر در همین رابطه گفت:  در ماه مبارک رمضان که ماه  تقوا است ضرورت بیشتری حس می‌شود که مبلمان و فضای شهری بیشتر به امربه‌معروف و نهی از منکر عطرآگین شود.

حجت‌الاسلام مسعود صفی یاری تصریح کرد: آمران به‌معروف و ناهیان از منکر به صورت لسانی حضور فعالی داشته باشند و این امر مهم مختص ماه مبارک رمضان نباشد.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی برای ترویج امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه استفاده شود، گفت: امروز سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به ظرفیت‌های مردمی همچون هیئت‌های مذهبی، شبکه‌های تبلیغی و شبکه مداحی و قرآنی در بحث ترویج و تعمیق امربه‌معروف و نهی از منکر مؤثر باشد.

صفی یاری با تاکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه، افزود: راه‌اندازی گروه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر را این سازمان در رأس هیئتی خود قرار داده است.

امر به معروف و نهی از منکر یک اصل است

وی با اذعان بر این امر که امربه‌معروف و نهی از منکر باید در همه بخش‌های جامعه به‌عنوان یک اصل مهم و تأثیرگذار موردتوجه قرار گیرد، تصریح کرد: آموزش‌های لازم برای توسعه فعالیت‌ها و توجیه گروه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر صورت بگیرد تا این گروه‌ها با نحوه انجام امربه‌معروف و نهی از منکر آشنا شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به تدوین ۷۴ شاخص در حوزه احیای امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: ۱۰۰ درصد برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در راستای عمل به این فریضه الهی است.

صفی‌یاری با اشاره به اهمیت موضوع امربه‌معروف و نهی از منکر اظهار داشت: این فریضه الهی یکی از ضرورت‌های اسلامی و انقلابی است.

وی با اشاره به ساماندهی ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر بیان کرد: ۱۰۰ درصد فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی به لحاظ ساختارهای خود، در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر می‌گنجد.

صفی‌یاری با اشاره به اینکه در استان زنجان ۷۴ شاخص در راستای این دو فریضه دینی تعیین‌شده است، گفت: در این زمینه نقش برجسته و فعالیت‌های گسترده‌ای برای سازمان تبلیغات اسلامی پیش‌بینی‌شده است.

همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان نیز بر ترویج امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و افزود: ترویج این فریضه مهم یک عزم همگانی را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام علی خاتمی تصریح کرد: اولین وظیفه انبیاء امربه‌معروف و نهی از منکر است و در این راستا آن جامعه‌ای موفق‌تر است که در آن امر به معروف و نهی از منکر به خوبی ترویج و گسترش پیدا کند.

وی تأکید کرد: احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، عزم ملی را می‌طلبد و تمام مردم و ارگان‌ها باید در آن مشارکت داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان افزود: برای اجرای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر نیازمند مطالعه روش‌های رفتاری هستیم و با این فریضه جامعه سازی شکل می‌گیرد، البته باید شکل امربه‌معروف و نهی از منکر آموزش داده شود.

خاتمی با اشاره به اینکه ۲۷ دستگاه درزمینه امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه نظارتی دارند، گفت: باید همه دستگاه‌ها همکاری لازم را در اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه نورالزهراء (س) زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر  بابیان اینکه منکر تنها در حوزه حجاب نیست، افزود: هر عملی که متناسب با شرع اسلام نباشد منکر است و باید نسبت به آن عکس‌العمل نشان داد.

امروزه دشمن به سراغ ایمان و معرفت مردم آمده است

زهرا علمی فر به منویات مقام معظم رهبری در خصوص امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: مسئولان مهم‌ترین حوزه در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر هستند و  عمل مسئولان در این زمینه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود:  امروزه دشمن به سراغ ایمان، معرفت می‌آید و ما باید بدانیم که دشمن خاک‌ریزهای جبهه را در مدارس و دانشگاه‌ها گذاشته است.

علمی فر تصریح کرد: کار فرهنگی نیاز به برنامه فرهنگی دارد و با شعار دادن کاری جلو نمی‌رود. 

وی بابیان اینکه متأسفانه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه رهاشده است، گفت: از طرف مسئولان این امر مهم مورد غفلت واقع‌شده است.

مدیر حوزه علمیه نور الزهرا (س) با بیان اینکه باید یک پشتوانه قانونی برای امر به معروف و نهی از منکر باشد، گفت: اگر مدیری در داخل سازمان خود نسبت به حجاب و پوشش کارمند خود توجه کند و امربه‌معروف و نهی از منکر را در سازمان انجام دهد، در بیرون هم این فریضه مهم به خوبی اجرا می‌شود.

این بانوی فرهیخته زنجانی تصریح کرد: بانوان به‌عنوان مربیان جامعه هم در بحث ترویج امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توانند نقش کلیدی را ایفا کنند.

فرمانده انتظامی استان زنجان  هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر در کاهش جرائم در سطح جامعه، گفت: اساسی‌ترین نیاز هر جامعه برای پیشرفت و توسعه، امنیت است.

سردار علیرضا صالحی  گفت:  امربه‌معروف و نهی از منکر اولین و بزرگ‌ترین مأموریت نیروی انتظامی است و بر تحقق این امر هم از ظرفیت لسانی وارد کار می‌شود.

یکی از ضروریات امروز جامعه امربه‌معروف و نهی از منکر است

وی فلسفه قیام عاشورا را امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: امروز یکی از ضروریات جامعه امربه‌معروف و نهی از منکر است چراکه دشمن با تمام ترفندها وارد عرصه شده و این امر مهم باید در جامعه به خوبی تبیین و ترویج شود.

فرمانده انتظامی استان زنجان عنوان کرد: پلیس در نوک پیکان فرضیه امربه‌معروف و نهی از منکر قرار دارد و امروز پلیس در نظام جمهوری اسلامی از تهدید محور به سمت جامعه‌محور حرکت کرده است.

امروزه شبکه‌های ماهواره‌ای در اولین قدم درصدد نابودی خانواده و کشورمان هستند که دراین‌ارتباط موضوع امربه‌معروف و نهی از منکر از جایگاه بسیار مهمی برای مقابله با این عناصر ضد فرهنگی قرار دارد.

امربه‌معروف و نهی از منکر مختص قشر خاصی نیست، بلکه باید  همه بر تقویت امربه‌معروف و نهی از منکر بسیج شوند، چرا که شهیدان زیادی را در این راه از دست دادیم.

ائمه معصومین هرکدام در جایگاه خود در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر شهید شدند و باید امروز درخت نظام جمهوری اسلامی ما که شکل‌گرفته از خون هزاران شهیدان است نسبت به پررنگ کردن این امر در جامعه تلاش کرد. یکی از مهم‌ترین موضوعات در امربه‌معروف و نهی از منکر حضور میدانی و تذکر لسانی است.

بدانیم که در حوزه جنگ نرم باید به امربه‌معروف و نهی از منکر نگاه شود و  امروزه دشمن در حوزه جنگ نرم برنامه‌های متعددی پیش‌بینی کرده است.

امربه‌معروف و نهی از منکر یک واجب مهم و تأثیرگذار اسلامی است که متأسفانه هم شناخت کافی در مورد آن وجود ندارد و هم به‌طور مطلوب موردتوجه قرار نگرفته است به‌گونه‌ای که همواره این اصل مهم مورد هجمه و تهدید از سوی مغرضان قرار گرفته و برخی‌ها به دلیل اینکه امر به معروف و نهی از منکر را سد راه تحقق اهداف نامشروع خودمی دانند در مسیر تحقق آن در جامعه سنگ‌اندازی می کنند.

 
کد خبر 3689332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha