۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴

دادستان کل کشور خبر داد:

افزایش آمار تولید و صادرات موادمخدر در افغانستان بعد از اشغال

افزایش آمار تولید و صادرات موادمخدر در افغانستان بعد از اشغال

دادستان کل کشور گفت: بعد از اشغال افغانستان توسط کشورهای استعمارگر، آمار کشت، تولید موادمخدر و صادرات آن به شدت افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در مراسم گرامیداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با تشکر از حضور چشمگیر سفرای کشورهای خارجی گفت: امیدواریم سفرای حاضر در جمع، پیام بزرگ ایران اسلامی را دریافت کرده و آن را به دولت های خود انتقال دهند.

وی افزود: در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر این نشست در تهران و در سایر مراکز استان ها برقرار است از این توجه و اهتمام باید تقدیر و تشکر کرد. اگر این نشست ها و همایش ها بتواند در عرصه مبارزه عملی با مواد مخدر تاثیر داشته باشد و راهکارهای عملی ارائه دهد قطعا ارزش بیشتری خواهد داشت.

دادستان کل کشور گفت: اصولا مساله مواد مخدر و تنوع آن و گسترش روزافزون با همه هزینه هایی که دارد یک اراده قوی و استکباری و استعماری پشت آن قرار گرفته است که باید آن را باور کرد بسیاری از برنامه های اجرایی و اقدامات جزایی و کیفری بدون پرداختن به ریشه و اساس این موضوع نمی تواند کارساز و مفید باشد.

وی با اشاره به هدف استکبار و استعمار برای پیشرفت مواد مخدر گفت: این باور را اگر در سطح جهانی جا بیندازیم که اساس مساله مواد مخدر استکبار جهانی است که دو هدف عمده دارد، می توان به راحتی با این پدیده شوم مبارزه کرد.

منتظری در تشریح اهداف استکبار در امر گسترس مواد مخدر یک هدف را گردش عظیم پول در سطح جهانی با منشا مواد مخدر برشمرد و گفت: بعید است آمار دقیقی در این زمینه به دست بیاید اما میلیاردها میلیارد دلار مربوط به گردش مالی مواد مخدر در جهان برآورد شده است.

وی هدف دوم را از بین بردن سرمایه های انسانی با هدف گیری جوانان برشمرد و افزود: با نیم نگاهی به تاریخ این امر اثبات شده است. امروز ما اعتقاد داریم که استکبار و استعمار به دنبال جلب منافعش، آلوده کردن جوامع و به خصوص نسل جوان این امر هم در عرصه مواد مخدر خود را نشان می دهد و هم در عرصه مسائل اخلاقی  قابل بررسی است .

وی گفت: نگاهی به وقایع کشور افغانستان پس از اشغال نشان می دهد بعد از اشغال آمار کشت و تولید مواد مخدر و صادرات آن به شدت افزایش داشته است. اشغالگران افغانستان با همه ابزارهای مدرن و پیشرفته روز می توانند جلوی تولید مواد را بگیرند اما آنچه مشخص است این است که بعد از اشغال شاهد افزایش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان هستیم.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سازمان ملل تا نهادهای مرتبط دولتی و مردمی پاسخی برای افزایش کشت تولید مواد مخدر در کشور افغانستان ندارد این در حالی است که بر اساس آمارهای قابل اعتنا روز به روز به کشت و تولید انواع مواددمخدر در این کشور افزوده می شود. متاسفانه کشور ما به لحاظ همجواری با افغانستان هم در سطح وجود ورود و کشفیات و هزینه دادن در دنیا در رده اول قرار داریم.

۹۰ درصد کشت مواد مخدر در افغانستان است

منتظری گفت: اینکه آمار نشان می دهد که ۹۰ درصد کشت مواد مخدر در افغانستان است و همه ساله شاهد افزایش این کشت هستیم آیا دنیای استکبار و استعمار که صحنه گردان این جریان است می تواند با این پدیده شوم مبارزه کند؟ اگر می تواند حداقل چرا به کشور ایران که در سطح جهان رتبه اول مبارزه با مواد مخدر را دارد کمک نمی کند. وزیر کشور به عنوان دبیر کل ستاد آمار بدهند که چقدر سازمان ملل به کشور ما در امر مبارزه کمک می کند.

منتظری گفت: ما از کشورهای دیگر انتظاری نداریم خوشبختانه پتانسیل های ارزشمندی داریم که خودمان می توانیم برای برخورد با این بلای خانمانسوز هزینه کنیم اما حداقل درخواستمان از مدعیان دروغین حقوق بشر این است که اگر دستمان را نمی گیرند لااقل پای ما را هم نگیرند.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهایی که سال هاست علیه کشور ما با استفاده از آن مانور می دهند مساله حقوق بشر در ایران است. ای کاش وجدان های بیداری در دنیا پیدا می شد که بدون چشمداشت و با واقع بینی این مساله حقوق بشر را در کشور ما تجزیه و تحلیل کند اگر ما پایبند نبودیم در ایجاد یک جامعه سالم و صالح آن وقت هر انگی خواستند به ما بزنند.

منتظری گفت: اسلام برای داشتن جامعه سالم از دو بال استفاده می کند حیات یک نفر حیات جامعه است اما هستند کسانی که برای جامعه ارزشی قائل نیستند و جوان ها را فدای منافع مادی و دلار و پول خود می کنند و آیا با چنین عناصر مفسدی چه باید کرد ؟

برای فردی که رفاه خود را بر حیات دیگری مقدم می دارد نمی توان حقی در نظر گرفت

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما طرفدار اعدام نیستیم و اعدام را امری پسندیده و مطلوب نمی دانیم اما کسی که رفاه خود را مقدم بر حیات دیگری می داند برای این فرد با این تفکر نمی توان حقی در نظر گرفت در حالی که با انجام اعدام ایران به یک کشور ضد حقوق بشر تبدیل می شود و علیه ما قطع نامه های رنگارنگ صادر می شود.

دادستان کل کشور گفت: آنچه که مربوط به مسائل داخلی و حوزه مبارزه با مواد مخدر است این است که سیاست های نظام در عرصه مبارزه با مواد مخدر در دو بخش خلاصه می شود بخش اول مهمتر است و آن تلاش در جهت پیشگیری از این موضوع است هرچه هزینه کنیم برای پیشگیری، مقدم بر برخورد است. پیشگیری در  قانون اساسی از وظایف قوه قضاییه است اما امروز  مساله پیشگیری یک موضوع فراقوه ای است و همه دستگاه ها باید در آن دخیل باشند.

وی از وزیر کشور در خواست  کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر امر پیشگیری را جدی تر بگیرند. هم مطالعه کارشناسانه بیشتری داشته باشند و هم بخشی از اعتبارات و درآمدهای لحاظ شده را صرف امر پیشگیری کنند. پیشگیری عرصه بسیار گسترده ای است که ارزش این را دارد که کارگروه های علمی درباره آن برگزار شود و باید امری مقدم باشد.

آمادگی قوه قضاییه برای همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر در برخورد قاطعانه

منتظری گفت: برخورد قاطعانه  و قاطعیت احکام تنها به مجارات نیست مولفه هایی در امر قاطعیت لحاظ می شود که ما در قوه قضاییه آمادگی داریم با ستاد همکاری ویژه داشته باشیم.

وی گفت: بنده یک معاونت را به امر مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده ام. ارزش دارد روی این قضیه سرمایه گذاری کنم چون فلسفه تشکیل ستاد مبارزه با مخدر همین است که همه داشته ها برای برخورد با اعتیاد بسیج شوند.

دادستان کل کشور درباره مقابله با پدیده قاچاق و ترانزیت مواد مخدر گفت: خطابم به نمایندگان کشورهای دیگر به خصوص کشورهایی که ارتباط بیشتری با موضوع مواد مخدر دارند این است که نمایندگی یک کشور برای چیست و آیا نباید به این امر مهم که بعد جهانی دارد اهتمام لازم را بیش از حد داشته باشیم؟ از شما توقع داریم که کمر همت را محکمتر بسته تا با این پدیده بیشتر و بهتر برخورد کنیم ما در مسیری هستیم که به این همکاری های متقابل احتیاج داریم.

قانون مبارزه با مواد مخدر احتیاج به بروز رسانی دارد

وی با اشاره به اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر احتیاج به بروز رسانی دارد، گفت: از همه کسانی که نظر پیشنهادی دارند درخواست می کنیم نظرات پیشنهادی الحاقی و انتقادی خود را به کارگروهی که به همین منظور فراهم شده و در حال کار است ارائه دهند تا بهترین راه برای مبارزه بادمواد مخدر در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 3691509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha