۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۰

گزارش گاردین درباره واکنش کشورها به نتیجه همه پرسی انگلیس

گزارش گاردین درباره واکنش کشورها به نتیجه همه پرسی انگلیس

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به واکنش کشورهای مختلف از نتیجه همه پرسی برگزار شده در بریتانیا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، همه پرسی برگزار شده در انگلیس نه تنها برای بریتانیایی ها بلکه برای اغلب کشورهای جهان نیز مهم بود از همین رو روزنامه گاردین در گزارشی واکنش کشورهای مختلف را به این رفراندوم منتشر کرده است.

گاردین در گزارشی به قلم جولیان بورگر و پاتریک وینتور نوشت: خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش های مختلفی از رهبران کشورهای مختلف داشته که از یک سو هراس آشکار برخی را در پی داشته و از سوی دیگر تهران و مسکو به سختی توانستند شادی خود از آن را پنهان کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در واکنش به نتیجه همه پرسی انگلیس، این گمانه ها را رد کرد که دستی در خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و عواقب آن داشته است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت، مسکو برنامه‌ای برای مداخله در امور مربوط به نتایج رفراندوم انگلیس ندارد.

وی در جریان نشست همکاری شانگهای در تاشکند گفت: به نظرم آنچه که اتفاق افتاده جامع است. نخست آنکه هیچ کس به دنبال حمایت از اقتصادهای ضعیف تر نیست. مشخص است که مردم انگلیس از روش‌های حل مشکلات کشورشان ناراضی هستند.

اظهارات رییس جمهوری روسیه در پاسخ به ادعاهای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مطرح شد که گفته بود پوتین درصورت رای مثبت مردم به برگزیت خوشحال می‌شود.

شهردار مسکو، سرگی سوبیانیان، نگاه خوش بینانه تری از خود عنوان کرد و گفت:  بدون انگلیس در اتحادیه اروپا، کشور دیگری نخواهد ماند که سرسختانه تحریم ها علیه روسیه را دنبال کند.

«باراک اوباما»رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه ای از واشنگتن اعلام کرد آمریکا به تصمیم مردم انگلیس احترام می گذارد، و اطمینان داد انگلیس و اتحادیه اروپا هر دو شرکای جدایی ناپذیر آمریکا در مذاکرات پیش رو خواهند ماند.

«هیلاری کلینتون» نامزد پیشتاز دموکرات ها، گفت اولویت آمریکا باید آن باشد تا از تاثیرات اقتصادی مخرب رای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر آمریکایی ها جلوگیری کند.

دولت ترکیه هم گفت خروج انگلیس برای اروپا بد بوده است. «عمر چیلیک» وزیر انرژی این کشور گفت:  انزواطلبی ارزش های اروپایی را نابود می کند. ترکیه با اتحادیه اروپا برای حل مشکل پناهجویان، یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی اروپایی ها، همکاری داشته است. آنچه اروپا به آن نیاز دارد شروعی تازه از جمله به روزسازی مکانیزم های موجود است. با به تصمیم مردم انگلیس احترام می گذاریم، اما این تصمیم برای اروپا بد است.

بر همین اساس چین نیز نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده است.

کد خبر 3694723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha