۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸

نگاهی به نمایشگاه رسانه و تجارت/۱

رقابت غول های کنسول بازی در E۳/بازار داغ «واقعیت مجازی»

رقابت غول های کنسول بازی در E۳/بازار داغ «واقعیت مجازی»

نمایشگاه سرگرمی الکترونیکی یا نمایشگاه رسانه و تجارت که با عنوان E۳ شناخته می شود، امسال نیز بار دیگر برگزار شد تا اهمیت و جایگاه خود را در دنیای صنعت بازی به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، نمایشگاه سرگرمی الکترونیکی یا نمایشگاه رسانه و تجارت که با عنوان شناخته می شود، یک نمایشگاه بازرگانی سالانه است که توسط انجمن سرگرمی نرم افزار (ESA) برگزار می شود. بسیاری از ناشران بازی های ویدیویی و سازندگان وسایل جانبی گیمینگ از این نمایشگاه استفاده می کنند تا بازی‌های جدید و محصولات مرتبط به آن‌ها را معرفی و برای‌شان تبلیغ کنند. بر خلاف گیمزکام و دیگر نمایشگاه‌های بازی های ویدیویی، ای۳ رخدادی است که تنها مسئولان صنعتی و تولیدی می توانند در آن شرکت کنند و کسانی که می خواهند در آن حضور داشته باشند، باید توسط ESA مورد تایید قرار بگیرند.

مراسم ای۳ معمولا در اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن در مرکز اجتماع لس آنجلس (LACC) برگزار می‌شود. جدیدترین رویداد از روز چهاردم ژوئن ۲۰۱۶ آغاز شد و تا روز شانزدهم این ماه ادامه داشت که در ادامه جزییاتی را درباره آن خواهید خواند.

مایکروسافت مقابل سونی: چه کسی پیروز ای۳ امسال شد؟
این سوال که «چه کسی پیروز ای۳» شد هر سال پیش می‌آید و بعضی مواقع پاسخ آن آنقدر اهمیت دارد که نمی توان آن را پیش بینی کرد، اما بعضی سال ها هم اتفاق های این رویداد تغییراتی اساسی در پس زمینه صنعت گیمینگ به وجود می آورند که معمولا به معنی این است که یکی از کمپانی های بزرگ یک استراتژی اشتباه جدید اتخاذ کرده که به رقیبی دیگر فرصتی برای بهره بردن از آن می‌دهد.

امسال، سونی نمایش کلی بهتری داشت و در کنار پلتفورم واقعیت مجازی اش، چیزی را نشان داد که به نظر مجموعه ای قوی از نرم افزارها می‌رسید، اما مایکروسافت تمرکزش را معطوف استراتژی ای کرد که آینده گیمینگ را بهتر به تصویر می‌کشد.

سونی در زمینه بازی و واقعیت مجازی از مایکروسافت بهتر بود
با وجود اینکه اظهار نظر درباره اینکه کدام کمپانی نمایشی بهتری در ای۳ داشت ممکن است تا حدودی به سلیقه شخصی مربوط باشد، منصفانه است که بگوییم محصولات سونی، هیجان بیشتری نسبت به محصولاتی که مایکروسافت ارایه کرد داشتند. ردیابی فیس بوک از مکالمه های مربوط به ای۳ هم نشان می دهد که کمپانی پلی استیشن توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

سونی پلتفورم های کنسول پلی استیشن۴ و واقعیت مجازی اش را تقویت کرد و نرم افزار و سخت افزارهایی را به نمایش گذاشت که می‌توانند به آن کمک کنند رهبری اش در چرخه کنسول فعلی را حفظ کرده و موقعیتی ابتدایی در آینده تکنولوژی واقعیت مجازی به دست بیاورد.

در حرکتی که تا حدودی برعکس کنفرانس های سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نمایشگاه ای۳ بود، سونی نسبت به مایکروسافت تمرکز بیشتری صرف معرفی بازی‌ها کرد و مجموعه ای قابل توجه از اعلامیه ها و نمایش ها را در وقت محدودش جا داد. از نکات برجسته می‌توان به قسمت جدید مجموعه بازی های «God of War»، تریلری جدید و تاریخ انتشار پروژه «The Last Guardian» که خیلی ها انتظارش را می کشند و همچنین مجموعه ای از بازی های جدید از جمله پروژه‌‌ای از هیدئو کوجیما، طراح معروف گیم و یک بازی جدید «Spider-Man» که توسط شاخه اینسومنیاک گیمز ساخته می شود اشاره کرد.

مایکروسافت هم قسمتی جدید از یکی از بزرگترین مجموعه هایش را به نمایش گذاشت و تصاویری جدید از «Gears of War ۴» را پخش کرد، از بازی های «Halo Wars ۲» و «Forza Horizon ۳» پرده برداشت و بازی آنلاین «Sea of Thieves» را نشان داد. قسمت جدید «Gears of War» پل ارتباطی بین پی سی و ایکس باکس وان است و بازی بزرگ سال ۲۰۱۶ این کمپانی خواهد بود، اما در کل بازی‌های اول شخص مایکروسافت آن فاکتور متعجب کننده را در خود نداشتند.

کراس پلتفورم (توسعه بازی ها میان چند پلتفورم مختلف) و انتشار بازی برای ایکس باکس وان و پی‌سی‌هایی که ویندوز ۱۰ دارند، پتانسیل این را دارد که به گذر زمان تاثیر قابل توجهی بر بازار بگذارد، اما خبر از هیچ بازی جدیدی به گوش نرسید که بتواند فاصله فروش سخت افزاری با پلی استیشن۴ را پر کند.

همه از واقعیت مجازی می گفتند...
سونی در این رخداد این مسئله را روشن کرد که شرط بندی بزرگی روی واقعیت مجازی کرده و می‌خواهد اولین کسی باشد که یک کنسول واقعیت مجازی برای خود دارد و به این ترتیب پروژه‌های جدید سوم شخص از جمله «Resident Evil ۷» از کپ کام، «Final Fantasy XV» از اسکوئر انیکس، «Star Wars Battlefront» از الکترانیک آرتس و یک پروژه ««Batman از تایم وارنر را معرفی کرد که قرار است همه شان با هدست‌های واقعیت مجازی سونی هم خوانی داشته باشند. نسخه های وی آر (واقعیت مجازی) این بازی ها ممکن است راهش را به پلتفورم های دیگر هم پیدا کند، اما در حال حاضر اعلام شده که آن ها تنها در پلی استیشن وی آر منتشر می شوند که می توان آن را از روز سیزدهم اکتبر به بعد به قیمت ۳۹۹ دلار در ایالات متحده خریداری کرد.

با وجود اینکه هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت یکی از بمب های ای۳ سال ۲۰۱۵ بود، این دستگاه در لیست نمایش های امسال این کمپانی حضور نداشت و به واقعیت مجازی در مقایسه با سونی، توجه کمتری شد. احتمالا این امر به خاطر این است که در کنسول های فعلی ایکس باکس وان، واقعیت مجازی محدود یا غایب است و به جای آن، قرار است در سخت افزار واقعیت مجازی اسکورپیو وارد ماجرا بشود. مایکروسافت قول داده وقتی اسکورپیو در فصل تعطیلات سال ۲۰۱۷ بیرون بیاید، قدرتمندترین کنسولی خواهد بود که تا به حال در کل بازار تولید شده است.

مقایسه فنی که سایت حرفه ای یوروگیمر انجام داد، حاکی از آن بود که اسکورپیو بسیار قدرتمندتر از آپدیت سخت افزاری جدید پلی استیشن نئو سونی خواهد بود، اما اینکه مزیت پردازش گرافیکی بهتر برای یکی از اعضای خانواده ایکس باکس می تواند تاثیر قابل توجهی در فروش کلی پلتفورم داشته باشد یا خیر، هنوز نامشخص است. تلاش های واقعیت مجازی سونی به خاطر پایگاه کاربران به شدت بزرگتر پی اس۴ (۴۰ میلیون واحد پی اس۴ فروخته شده که در مقابل ۲۰ میلیون واحد ایکس باکس وان رقم قابل توجهی است) پتانسیل سوددهی بالایی دارد و این در حالی است که با اسکورپیو، کنسول واقعیت مجازی مایکروسافت ممکن است مجبور شود از نقطه اول کارش را آغاز کند. مایکروسافت در نمایش ای۳ کنسول های باریک ایکس باکس وان اس را هم به نمایش گذاشت، اما مثل نسخه های قابل دسترس فعلی ایکس باکس وان، نسخه اس هم برای تجربه واقعیت مجازی ایده آل نخواهد بود، حتی با وجود اینکه قرار است قدرت پردازشی بالاتری و قابلیت نمایش ویدیوی ۴K داشته باشد.

واقعیت مجازی نقشی در کنفرانس مایکروسافت داشت و جان کارمک، طراح افسانه ای بازی ها و مسئول ارشد تکنولوژی کمپانی اکولوس، دِمویی از «Minecraft» را در هدست واقعیت مجازی گالاکسی سامسونگ نشان داد. اما حتی با این وجود هم تمرکز اصلی روی این بود که این بازی طوری آپدیت شود تا بازیکنان آی او اس، اندروید، ویندوز ۱۰ و ایکس باکس وان بتوانند با هم بازی کنند.

کراس پلتفورم را دست کم نگیرید
نمایش برخی از اولین استفاده های تکنولوژی واقعیت مجازی در بازی های بودجه بالا باعث شد کنفرانس و جلسه های پخش دموی سونی هیجان بسیار بیشتری نسبت به مایکروسافت داشته باشند، اما متصل کردن پلتفورم های ایکس باکس وان و پی‌سی می‌تواند تاثیرگذارترین چیزی باشد که در هر یک از رخدادهای سال ۲۰۱۶ این دو کمپانی به نمایش گذاشته شد. برنامه کراس پلتفورم مایکروسافت و برنامه «هرجا ایکس باکس بازی کن» که به بازیکنان اجازه می‌دهد هم در ایکس باکس وان و هم در پی سی با ویندوز ۱۰ به نسخه های دیجیتالی بازی ها دسترسی داشته باشند، احتمالا صنعت گیمینگ را یک شبه تغییر نخواهند داد، اما این حرکتی است که الگوهای صنعت گیمینگ را عوض می‌کند و می تواند برای مدل برپایه نرم افزار و خدمات این کمپانی بیشتر جور در بیاید. قدرت سونی در ای۳ سال ۲۰۱۶ نشان دهنده احتمال پویایی ادامه دار برای پلی استیشن۴ است، اما مایکروسافت هم به نوبه خود نمایش خوبی داشت و هیچ از این دو کمپانی آن اشتباه های استراتژیک که در بیشتر رخدادهای ای۳ دیده می شوند را مرتکب نشدند.

کد خبر 3695016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha