۲۰ آبان ۱۳۸۲، ۱۱:۱۴

عبدالحكيم سليمي پژوهشگر قرآني در گفت و گو با "مهر" :

قرآن به حقوق بنيادين بشر ، ديدگاهي ويژه دارد

قرآن همه انسانها رادر گوهر انسانيت و حيثيت ذاتي يكسان مي داند ، آزادي انسان ، احترام به حقوق او ودخالت ندادن امور عارضي از قيبل رنگ ، پوست ، نژاد ، زبان و مليت در اعتبار و امتياز براي انسان ها ، مورد توجه قرآن است .

عبدالحكيم سليمي پژوهشگرو محقق علوم قرآني كه به تازگي پژوهشي با موضوع "حقوق بشر در قرآن كريم " انجام داده است ، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي "مهر" با بيان اين مطلب افزود : اغلب مورخان حقوق بشر خاستگاه علوم از جمله علم حقوق را يونان و رم دانسته و غرب را مهد گسترش و توسعه حقوق بشر معرفي مي كنند ، چنين شايع شده است كه حقوق بشر منشأ غربي دارد و هر گونه تحول در اين زمينه از ابتكار غربي ها به شمار مي رود .
وي  ياد آور شد :  اين حقيقت كه حقوق بشر در تعليمات انبياي الهي و قرآن كريم از چه جايگاهي برخوردار است ، مورد غفلت قرار گرفته ،  در صورتي  كه اگر نتوان نقش انبياي الهي را در ميان حكيمان روم و يونان باستان نسبت به حقوق بشر اثبات كرد ، دست كم تاثير شگرف اسلام در باز سازي تمدن غرب و تفكر حكيمان سده هاي معاصر نظير منتسكيو ، روسو و ديگران غير قابل انكار نيست ، كساني كه اعلاميه جهاني حقوق بشر به شدت متاثر از انديشه آنان است .
وي اعلام كرد : حقوق بشري كه در امروزه در در جهان مورد حمايت و توجه قرار دارد، قرآن كريم  از چهارده قرن پيش آن را اعلام و تقديس كرده است  ، قرآن در اصل همه انسان ها را در گوهر انسانيت و حيثيت ذاتي يكسان مي داند ، و با چنين نظري در مورد انسان ، حقوق و تكاليفي براي او وضع كرده  است و با بررسي و تبيين آن معلوم خواهد شد كه تقريبا تمام آنچه به عنوان حقوق اساسي در اعلاميه جهاني حقوق بشر آمده است به نحو كامل در نظام حقوقي اسلام مورد توجه قرار گرفته است ، زيرا اصول حقوق طبيعي انسان كه عبارتند از : حق حيات ، حق كرامت ، حق تعليم و تربيت ، حق آزادي مسئولانه و حق مساوات منشا فرآني داشته و به اصيل ترين منابع اسلامي مستند است ، به بيان ديگر مفاهيم و اصول عالي مندرج در اعلاميه جهاني حقوق بشر به طور مستقيم و يا غير مستقيم از اديان الهي متاثر است .
سليمي بااشاره به اينكه انسان موضوع حقوق بشر الهي است گفت : در اعلاميه حقوق بشر اسلامي ، ايمان به خدا ، تصديق به اسلام كه دين حق است ،  تكيه بر توحيد ،  اعتماد به تشريع اسلامي  و نياز انسان به ايمان اساس اين حقوق بشر قلمداد شده است .
اين پژوهشگر علوم قرآني در ادامه ياد آور شد : حق حيات و احكام مرتبط با آن ، حرمت قتل نفس محترمه ، ممنوعيت خود كشي ، تشريع قصاص ، حق كرامت ، كرامت ذاتي ، حق مساوات ، مساوات در اصل انسانيت ، مساوات در حقوق و تكاليف ، مساوات در داوري و اجراي قانون ، تبيين مفاهيم آزادي ، آزادي تكويني ، آزادي تشريعي ، عوامل تحديد كننده آزادي ، اصل كرامت انساني ، رعايت حقوق ديگران ، رعايت حق خداوند ، موارد و مصاديق آزادي ، آزادي تن و نفي بردگي ، حق تدوين و آزادي عقيده ، آزادي تفكر و حق تعليم و تربيت از اصول اين حقوق بشر الهي هستند كه در قرآن آمده است .
وي در پايان به اعترافات و دانشمندان و شخصيت هاي برجسته غربي در اين زمينه اشاره كرد و گفت  :  حتي بسياري از دانشمندان غربي از جمله " مارسل بو آزار محقق انستيتوي علمي ژنو " ، " واگلري استاد ادبيات عرب و تاريخ تمدن اسلامي در دانشگاه ناپل ايتاليا " و " جرج برنارد شاو انگليسي " نيز به حقوق بشر از ديدگاه قرآن اعتقاد داشته  و اعتراف دارند كه  شريعت اسلام ، بنيانگذار جهاني حقوق بين الملل در جهان است .


 

کد خبر 36957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha