۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵

در شیراز؛

کمکهای مردمی«کوچه گردان عاشق» به محرومان رسید/ احیای سنت علوی

کمکهای مردمی«کوچه گردان عاشق» به محرومان رسید/ احیای سنت علوی

شیراز- آیین «کوچه گردان عاشق» شب های قدر در مناطق محروم و حاشیه نشین شیراز توسط دانشجویان و نیروهای مردمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین کوچه گردان عاشق با هدف تامین نیازهای غذایی خانواده های محروم در ماه مبارک رمضان انجام می شود و پس از گذشت چندین سال اجرا، دیگر به یک آیین ملی در شب های قدر ماه رمضان تبدیل شده است.

در این باره، موژان انصاری، دبیر جمعیت دانشجویی امدادی امام علی(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این فرموده مولا علی (ع) که اشاره می کند: « خدا را! خدا را! درباره یتمیان؛ مبادا گاه سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد»؛ اعلام کرد: کوچه گردان عاشق، نخستین و قدیمی ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجوی – مردمی امام علی (ع) است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون بی وقفه برگزار شده و با گذشت بیش از ۱۵ سال، حالا به یک آیین فراگیر تبدیل شده است.

وی، اظهار می کند: تأمین نیازهای غذاییِ حیاتی خانواده های محروم در ماه مبارک رمضان، شکل اجرایی این طرح را تشکیل می دهد. در این طرح، کیسه های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شب های قدر توسط دانشجویان و مردم ، تهیه و به درِ خانه های این عزیزان برده می شود؛ و این حرکت در واقع به تأسی از کوچه گردی های عاشقانه مولا علی(ع) و سیره عملی زندگی ایشان در یتیم نوازی و مهر به همنوع، انجام می شود.

انصاری با اشاره به اینکه جامعه هدف این طرح را تمامی خانواده های نیازمند که به دلیل فقر، قادر به تأمین نیازهای اولیه زندگی خود از جمله غذا نمی باشند، تشکیل می دهند، ادامه می دهد: با توجه به هدف جمعیت مبنی بر توسعه روستایی و امداد رسانی به مناطق حاشیه، ۱۰ منطقه و روستا پس از ۳ ماه شناسایی و بررسی، انتخاب شد که در این مناطق به تعدادی از خانواده های نیازمند کمک شد.

دبیر جمعیت امدادی دانشجویی امام علی(ع)، بیان کرد: در بررسی میدانی از مناطق معضل خیز شیراز، از میان بیش از ۵۰۰ خانواده ای که شناسایی شدند، سیصد خانواده مشمول طرح کوچه گردان شناخته شدند که مشکلات اصلی این خانواده ها فقر اقتصادی و اعتیاد است.

انصاری با بیان اینکه امسال آیین کوچه گردان عاشق، ۶ تیرماه در مجتمع فرهنگی آموزشی احسان برگزار شد، ادامه داد:در حدود ۱۰۰۰ نفر در این طرح حضور پیدا کردند تا کیسه های اهدایی شامل مایحتاج غذایی ۱ ماه خانواده ها تامین شود و اقلامی مانند برنج، گوشت، مرغ، ماکارونی و ... در آن قرار داده شد.

وی افزود: تمامی اقلام و بسته ها به کمک مردم شیراز و با همت آنها به صورت نقدی و غیر نقدی تهیه شد.هر ساله جمعیت امام علی با شروع ماه مبارک رمضان، مردم را دعوت به مشارکت در تهیه این اقلام و سپس بسته بندی و پخش آنها می کند. همزمان با شیراز در تهران، شهریار، کرج، نظرآباد، کرمانشاه، اصفهان، رشت، یزد، کرمان، اهواز، زابل، شهرکرد، دامغان و اراک این اقدام نیکوکارانه برگزار شد.

دبیر جمعیت امدادی دانشجویی مردم نهاد امام علی(ع)، تاکید کرد: در این طرح در طول ماه مبارک رمضان مایحتاج یک ماه خانواده های محروم تهیه و در شب های ۱۹ تا ۲۱ ماه رمضان به در منزل محرومین برده می شود. این طرح دارای کمیته های شناسایی، کمیته تهیه مایحتاج و کمیته اجرای مراسم است. در این کمیته ها به ترتیب شناسایی محلات محروم و خانواده های فقیر انجام می شود و فقر آنان درجه بندی می شود. خانواده هایی که به دلیل عدم توانایی در تهیه مایحتاج غذایی خود دچار سوء تغذیه کودکان هستند، جزء لیست خانواده های درجه یک دسته بندی شده و تحت پوشش کمک های غذایی جمعیت قرار می گیرند. سپس با صلاحدید متخصصان تغذیه اقلام مفید و ضروری سبد تغذیه خانوار از طریق کمک های مردمی تهیه و انبار می شود و در شب های قدر ماه رمضان توسط دانشجویان و خیرین به در خانه ها برده می شود.

در حاشیه این آیین که با گردآوری بسته های امدادی توسط دانشجویان و نیروهای مردمی در تالار احسان آغاز شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز حضور یافت و در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سنت کمک به همنوعان از آیین های توصیه شده دین مبین اسلام و نماد آن مولا علی(ع) است، از این رو آنچه دانشجویان در این حرکت نمادین انجام می دهند نزد خداوند یزدان از درجه ای معادل آنچه امیرالمومنین(ع) در کوچه های کوفه شبانه انجام می دادند برخوردار است.

وی زنده و پاس داشت سنت علوی را نیاز کنونی جامعه ایرانی اسلامی برشمرد و گفت: بزرگان دین مبین اسلام همواره خواستار احترام و در نظر گرفتن شأن مومن هستند.

کد خبر 3696353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha