۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱

با حضور ایرانیان و شیعیان کشورهای مختلف؛

مراسم شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) در خارج از کشور برگزار شد

مراسم شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) در خارج از کشور برگزار شد

مراسم لیالی پربرکت قدر و شهادت مظلومانه مولی الموحدین، حضرت امام علی (ع) با حضور ایرانیان و شیعیان عاشق در نمایندگی‌های فرهنگی كشورمان در خارج از كشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم گرامیداشت شب های قدر و شهادت امام علی (ع) با حضور ایرانیان و شیعیان عاشق در نمایندگی‌های فرهنگی كشورمان در كشورهای ذیل برگزار شد:

مالزی

آیین شب قدر شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با همکاری هیات مردمی نورالزهرا(س) و رایزنی فرهنگی کشورمان در کوالالامپور با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده رهبری در امور حج و زیارت و مداحی محمد رضا صمدی مداح اهل بیت (ع) و با حضور ایرانیان مقیم در شامگاه روز جمعه در محل سالن فرهنگی MCA  شهر کوالالامپور  برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اساتید دانشجویان  معلمان دانش آموزان ایرانی  مقیم مالزی و جمعی از کارگزاران نظام و همچنین سرکار خانم مرضیه افخم و علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی ایران در مالزی برگزار شد، پس از قرآن قرآن و دعای جوشن کبیر جت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به بررسی ویژگی ها و فضائل نخستین امام شیعیان پرداخت و گفت که امام علی (ع) یگانه دهر بود که ویژگی های ممتازی داشت و شبیه پیامبر اسلام (ص) بوده و تمام علوم را از ایشان آموخت.

وی گفت: امیر المومنین علی (ع) شاکله یک نظام حکومتی را در عهد نامه مالک اشتر در دورانی که جامعه در بربریت بود، تدوین کرد که اکنون در سازمان ملل به عنوان یک منشور حکومت ثبت شده است.

حجه الاسلام و المسلمین قاضی عسگر گفت: امام علی (ع) پایه گذاری حکومتی را انجام داد که بر خلاف حکومت های جهان، مردمی ترین آن بود. حکومتی که اگر اقلیم های هفت گانه را در اختیار نخستین امام شیعیان قرار می دادند تا پوست جویی را به ناحق از دهان مورچه ای بگیرد، این کار را نمی کرد.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به وقایع مختلف جهان کنونی و ادعاهای مطرح شده در مورد آزادی، گفت: جهان کنونی حرفی برای گفتن ندارد و چه ناهنجاری هایی که در جهان اتفاق می افتد.

وی با اشاره به تلاش امام علی (ع) برای اجرای عدالت و دفاع از حق مظلوم، گفت که امیرالمومنین علی (ع) تاکید دارند هیچ ملتی به رستگاری و سعادت نخواهد رسید مگر اینکه حق مظلوم را از ظالم بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اسلام برنامه جامع و کاملی برای زندگی بشر ارائه کرده است، گفت که هر یک از قوانین و برنامه های اسلام دارای یک سلسله ویژگی است که مکمل یکدیگرند و برنامه را کامل می کنند تا زندگی بشر به خوبی اداره شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر همچنین ویژگی های ماه مبارک رمضان را برشمرد و گفت که ویژگی های زیادی در عبادات این ماه نهفته است که به تنهایی می تواند بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه را حل کند.

وی انس با خدا، انس با قرآن و انس با دعا را از فرصت هایی دانست که ماه رمضان برای انسان فراهم می کند و خواستار توجه بیشتر مردم به ویژه قشر جوان به قرآن، این کتاب آسمانی شد.

این مراسم با برگزاری آیین ویژه احیا و سرگرفتن قرآن و مداحی مداح اهل بیت و ذکر مصیبت ضربت خوردن حضرت علی (ع) پایان یافت

قابل ذکر است همزمان با این برنامه، مراسم احیا شب نوزدهم رمضان در هیات آل یاسین شهر جوهور، خانه فرهنگ ایرانیان هیات محبان الرسول (ص) سردانگ در مالزی با حضور روحانیون اعزامی از ایران و حضورعلاقمندان خاندان عصمت و طهارت برگزار شد.

ارمنستان

 مراسم شب ضربت خوردن مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران محفل معنوی مناجات و احیای شب قدر همراه با عزاداری و سوگواری در ماتم شهید محراب اولین امام شیعیان در شبستان اصلی مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.

در این مراسم که با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی کشورمان و معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، مزین به حضور پر شور اعضای گروه بین الملی تواشیح و همخوانی قرآن کریم قمر بنی هاشم(ع) متشکل از جانبازان سرافراز جنگ تحمیلی بود، پس از صرف افطار قرائت مجلسی استاد علی علیزاده آغازگر مجلس شد و با قرائت دعای جوشن کبیر، اجرای همخوانی توسط گروه تواشیح، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شجعان امام جمعه و جماعت مسجد کبود، ذکر مصیبت و مرثیه سرایی توسط برادر مداح جانباز علی بابکی و مراسم قرآن به سر گرفتن و احیاء خاتمه یافت.

مراسم ویژه لیلة القدر شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و محفل عزای شهادت جانسوز آن امام همام در شبستان اصلی مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی، کارکنان نهادهای ایرانی دولتی و خصوصی از قبیل سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مجتمع آموزشی شهید فهمیده، بانک ملت، اتحادیه تجار و بازرگانان ایرانی و خانواده های ایرانی برپا گردید، پس از اطعام روزه داران در ضیافت افطاری مسجد، دعای پرفیض جوشن کبیر قرائت شد و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری در خصوص شخصیت، زندگانی با برکت و شهادت جانگداز امام اوّل شیعیان به ایراد سخنرانی پرداختند.

ذکر مصیبت، مرثیه سرای و سینه زنی از دیگر برنامه های این محفل معنوی بود که با نوای دلنشین مداح اهل بیت(علیهم السلام) عبداللهی انجام شد و در پایان مراسم قرآن به سر گرفتن اجرا شد.

غنا

هم وطنان روزه دار مقیم کشور غنا به همراه خانواده های خود در مراسم ویژه لیالی قدر در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اکرا شرکت نمودند. این مراسم با مشارکت و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در غنا،رایزنی فرهنگی و جامعه المصطفی برگزار شد.

برنامه‌های  لیالی قدر در شب های نوزده، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان مطابق شامل قرائت آیاتی از قرآن کریم، اقامه نماز جماعت، صرف افطاری، دعای جوشن کبیر، مداحی وعزاداری، سخنرانی توسط حجت الاسلام والمسلمین صرفه جو مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع)،  معارفی، رئیس دانشگاه اسلامی غنا و مراسم احیاء برگزار شد.                 

نقش روزه واثرات آن، نگاهی به ابعاد گوناگون شخصیت والای حضرت امیرالمومنین علی (ع)، عدالت محوری در حکومت امام علی (ع)، توجه حضرت به رعایت حقوق مردم، ارزش لیالی قدر و اهمیت ایجاد ارتباط معنوی با پروردگار از جمله مباحث مطروحه سخنرانی این شب‌ها بود.

 چین (پكن)

ایرانیان مقیم پکن مراسم احیای لیالی قدر را با حضور پر شور خود در نمازخانه سفارت ایران در پکن برگزار کردند. مراسم شبهای قدر با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا آغاز و پس از صرف افطار با قرائت  دعای جوشن کبیر ادامه می یافت. سپس آیاتی چند از کلام الله مجید تلاوت می شد و در ادامه حجه الاسلام فقیهی روحانی اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایراد سخن می پرداخت

وی در شب نوزدهم ماه مبارک سخنان خود را به اهمیت شب های قدر و نزول قرآن در این لیالی اختصاص داد و احادیث و روایاتی را در این باره نقل کرد.

وی گفت:  که شب های قدر بهترین فرصت برای خودسازی نفس است و باید از این شب های با ارزش برای نزدیکی به درگاه الهی استفاده کرد.

فقیهی با تاکید بر بهره مندی معنوی از شب های قدر یادآور شد: در این شب عزیز عنایت حق تعالی بر اینکه رحمت واسعه اش شامل همه بندگانش بشود تعلق گرفته است و این یکی از امتیازات والای شب قدر می باشد.

وی هم چنین در باره عدالت  ورزی امام علی (ع)در جایگاه حکومتی مطالب مبسوطی بیان داشت.

فقیهی سخنان خود را در شب بیست و یکم ماه به ویژگی‌های امام اول شیعیان و اهمیت توجه به نماز اول اختصاص داد. وی شب قدر را شب توبه و انابه به سوی پرودگار عالمیان دانست و ناامیدی از رحمت الهی را گناه بزرگ دانست.

در این شبها  نوحه خوانان به ذکر شهادت مولای متقیان علی (ع) پرداختند و با سر گرفتن قران و تضرع، و با زمزمه العفو و با توسل به معصومین (ع) از درگاه باریتعالی طلب مغفرت کردند و به راز و نیاز پرداختند.

چین (شانگهای)

به همت نمایندگی فرهنگی ایران در شانگهای، مراسم احیای شب های قدر روزهای ۱۹و۲۱ سال جاری در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 در این مراسم کارمندان ارگان های رسمی و غیر رسمی ایران، جمعی ازاعضای شورای بازرگانان و ایرانیان مقیم و دانشجویان بهمراه خانواده خود حضور داشتند، آیاتی چند از قرآن کریم ،دعای جوشن کبیر مراسم قرآن به سر گرفتن، دعا ونیایش توسط قاری بین المللی اعزامی مجتبی محمد بیگی اجراء شد.

پاكستان (كویته)

با حمایت خانه فرهنگ کویته، مراسم سوگواری و عزادداری به مناسبت شب ۲۱ ماه مبارک رمضان شب قدر و شب شهادت امام علی (ع) با حضور صادقی سرکنسول و کلیه مامورین اعزامی در محل سرکنسولگری ایران برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر توسط سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ كشورمان، واعظ و شاکری برگزار و در ادامه شاکری اشعاری در وصف حضرت علی(ع) خواندند و حسینی مسئول خانه فرهنگ  با ذکر دعا و نیایش و مداحی مراسم قرآن بر سر را در این شب قدر برگزار نمود.

کد خبر 3696783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha