۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱

موج بازداشت «گولنیست‌ها» به ارتش ترکیه رسید

موج بازداشت «گولنیست‌ها» به ارتش ترکیه رسید

شش نظامی ارتش ترکیه به اتهام ارتباط با «جریان گولن» بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، موج بازداشت افراد مختلف به اتهام عضویت در جماعت گولن و همکاری با آن به ارتش ترکیه نیز رسید و شش نفر در این رابطه بازداشت شدند.

دادستان ازمیر روز گذشته حکم دستگیری دو دریابد و سه سرتیپ و یک نظامی دیگر را صادر کرد. بنا به ادعانامه تنظیمی از سوی دادستان ازمیر این عده متهم به ارتباط با جماعت گولن و گرفتن دستور از سرکردگان جماعت گولن در ازمیر برای تنظیم برگه های جعلی هستند.

«رجب طیب ادروغان» رئیس جمهور ترکیه، «فتح الله گولن» متحد سابق خود را به تشکیل دولت موازی و تلاش برای سرنگون کردن دولت قانونی ترکیه متهم کرده و از همین رو ظرف دو سال گذشته افراد بیشماری به جرم عضویت در شبکه گولن بازداشت شده اند.

هرچند گولن در آمریکا اقامت دارد اما حکم بازداشت وی در ترکیه صادر شده است. این وضعیت در حالی است که گولن از حامیان سابق اردوغان محسوب می شد اما از دو سال قبل و پس از افشای پرونده اختلاس ۸۶ میلیارد دلاری و همچنین افشای مکالمات محرمانه اعضای دولت ترکیه در یوتیوب، گولن و طرفداران وی متهم به جاسوسی و به راه انداختن دولت موازی برای ساقط کردن حکومت ترکیه شدند.

موضوع جاسوسی از مقامات ارشد ترکیه بویژه شخص اردوغان پس از افشای بزرگترین پرونده فساد مالی این کشور که پای دولت اردوغان نیز به آن کشیده شد مطرح گردید.

پس از افشای این پرونده، مکالماتی که اعلام شد گفتگوی تلفنی اردوغان و پسرش در مورد جابجایی مبلغ زیادی پول بود در یوتیوپ منتشر شد و متعاقب آن نیز گفتگوهای محرمانه «احمد داوداوغلو» ونخست وزیر سابق ترکیه، با فرماندهان ارشد ارتش درباره سوریه منتشر گردید.

اردوغان تمامی این موارد را توطئه ای از سوی جریان گولن دانست و این جریان را متهم به راه اندازی یک دولت موازی برای ساقط کردن حکومت متهم کرد. فتح الله گولن از متحدان سابق اردوغان و رقیبان اصلی امروز اوست. گولن هم اکنون در آمریکا به سر می برد و به دلیل اداره کردن مدارس مذهبی در کشورهای مختلف طرفداران زیادی را در ترکیه دارد.

کد خبر 3709315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha