۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳

عطر فکه و دهلاویه در حاشیه تجن

موزه ای که همسن دفاع مقدس شد/نقش خاطره می زند این باغ

موزه ای که همسن دفاع مقدس شد/نقش خاطره می زند این باغ

ساری - دوچرخه حاج حسین بصیر و لاشه بالگرد شهید شیرودی، خاطره سال های حماسه و ایثار را در باغ موزه دفاع مقدس مازندران دوباره زنده کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در مرکز شهر ساری و کنار رودتجن، پارک موزه‌ای بناشده که هر گوشه‌اش یاد روزهای حماسه را تداعی می‌کند، اینجا، عطر بوی فکه، دهلاویه، اروند و هفت‌تپه به مشام می‌رسد.

دل‌خوشی بروبچه‌ های دیروز جبهه و جنگ این است که با قدم زدن در پارک موزه دفاع مقدس، یاد هم‌رزمان شهیدشان را دوباره تداعی کنند و افسوس که این موزه هنوز تکمیل‌نشده است.

هشت سال از ساخت پارک موزه می‌گذرد و هم‌سن دوران دفاع شده است اما هنوز این طرح بزرگ فرهنگی تکمیل‌نشده و خانواده‌های شهدا از مسئولان می‌پرسند فرجام پارک موزه مازندران کی فرامی‌رسد؟

کلنگ ساخت پارک موزه در سال ۸۷ و در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار به زمین زده شد که در دو سوی تجن در حال ساخت بوده و ۳۸ هکتارش بستر رودخانه و ۲۳ هکتار نیز خشکی است، این پارک موزه در هشت عرصه تعریف‌شده که یکی از عرصه‌ها تاریخ مازندران است. گروه‌های تاریخ در حال جمع‌آوری شاخص‌های تاریخی مازندران هستند و استان درگذر تاریخ در این پارک موزه به تصویر کشیده می‌شود.

وجب‌به‌وجب تجن بوی آبادان و والفجر ۸ را می‌دهد، تانک‌ها و نفربرهای مستقرشده، نخل‌های بر قد کشیده در حاشیه رود، لاشه بالگرد تکه‌تکه شده، همه و همه دست‌به‌دست هم می‌دهد تا از شلوغی‌های شهر رها شویم و ساعاتی با خاطره سازان دفاع مقدس همراه شویم.

رودخانه تجن در این عملیات به رودخانه اروند و منطقه اروندکنار شبیه‌سازی‌شده است و در آن‌سوی رودخانه بعدازآنکه نیروهای غواص، از رودخانه عبور می‌کنند و پل را تصاحب می‌کنند به فاو می‌رسند.

رودخانه تجن در این عملیات به رودخانه اروند و منطقه اروندکنار شبیه‌سازی‌شده است و در آن‌سوی رودخانه بعدازآنکه نیروهای غواص، از رودخانه عبور می‌کنند و پل را تصاحب می‌کنند به فاو می‌رسندمسجد فاو با یک گلدسته و هشت شهید گمنام تیز در پارک موزه شبیه‌سازی و احداث‌شده و بر روی رودخانه تجن نیز سد لاستیکی احداث و آبگیری می‌شود تا غواصان به‌راحتی بتوانند در رودخانه مانور دهند.

در پارک موزه دفاع مقدس قرار است حماسه‌سازی‌های ابو عمار، دلاوری‌های تیپ ۳۷ نور، تیپ ۴۳ بیت‌المقدس جزو قرارگاه قدس، خاطره شهید شیرودی، حاج بصیر، تیپ ۲۵ کربلا نمایش داده شود و حماسه‌های مازندران در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شود.

ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران از سال در حاشیه رود تجن ساری آغازشده است و باگذشت چند سال رشد کمی دارد و در این پارک موزه گوشه‌ای از حماسه‌سازی‌های دیار علوی در دوران جنگ به تصویر کشیده می‌شود.

دورادور صحن مسجد نمایشگاه از آثار رزمندگان در دوران دفاع مقدس در ویترین‌هایی به نمایش گذاشته‌شده است و در قفسه یکی از ویترین‌ها، قرآن کوچکی وجود دارد که روی آن نوشته‌شده است" این قرآن هدیه مادرم به رزمندگان اسلام است و وقتی قرآن را تلاوت می‌کنید، امام را دعا کنید و مادرم را هم دعا کنید، به امید پیروزی، خدایا تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگه‌دار، رزمندگان اسلام پیروزشان بگردان.

همچنین قرآن دیگر وجود دارد که انجمن صنف قصابی گوسفندی قم آن را به رزمندگان اهداء کرده است، رادیو و بلندگوی دستی، رادیوضبط قدیمی، دوربین عکاسی، پاکت نامه رزمندگان اسلام، ماسک، قوطی امداد انفرادی ش. م. ه، وسایل غذا، کتری، وسایل رزمی در غرفه‌های دیگر به چشم می‌آید.

آثار بجا مانده از رزمندگان لشگر ۲۵ کربلا عملیات والفجر ۸ در غرفه‌ای دیگر وجود دارد، پوتینی که یادگار دوران جنگ است و تکه پارچه‌ای که برویش نام مبارک محمد رسول‌الله نقش بسته است، اینجا بوی فکه و دهلاویه و فاو می‌دهد و تصاویر شهدایی که بر روی ستون‌های صحن مسجد نقش بسته است، تصویر شهید " حاج حسین بصیر، شهید علیرضا نوری، ابو عمار، شهید شیرودی، لشگری و، آزاده شهید محسن اسحاقی، محسن سالاری، ...

دیدن پلاک خودروی گمرک موقت با شماره ۵۶۸۳۷ بغداد، بریده از جراید عراق، مین، کلاه آهنی، تجهیزات مخابراتی، زائران پارک موزه را به سالهای دفاع مقدس می‌برد.

در گوشه‌ای صحن مسجد و در جوار گلزار شهدای گمنام بر روی تابلویی نوشته‌شده است «در کف مردانگی شهید می‌ماند» و تمثال شهدایی که همه اینک دوره هم جمع شده‌اند و آزادی فاو را جشن می‌گیرند، شهدایی از تبار، شهید حاج حسینعلی مهرزادی، احمد کشوری، محمدحسن طوسی، حبیب‌الله افتخاریان ( ابو عمار).

در بخشی از پارک موزه، خاک‌ریز، سنگر، نخلستان، کانال انحرافی، نهر ابوفلفل، دکل دیده‌بانی، مسجد فاو، یادمان غواصان، اسکله طراحی‌شده است و در آن‌سوی تجن، هفت‌تپه به چشم می‌خورد که در آن می‌توان به‌قطار، لاشه بالگرد شهید شیرودی، خودروهای زرهی و جنگی و تانک اشاره کرد.

ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس استان از سال ۸۷ آغازشده و امیدواریم فاز نخست آن تا پایان سال ۱۳۹۵ افتتاح شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس استان از سال ۸۷ آغازشده و امیدواریم فاز نخست آن تا پایان سال ۱۳۹۵ افتتاح شود.

سردار عبدالله ملکی با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی فاز دوم باغ‌موزه، گفت: در بخش سازه‌ای فاز اول و دوم باغ‌موزه ۷۰ درصد پیشرفت داشتیم و فاز سوم که حدود شش هکتار است مطالعاتش در حال جمع‌بندی نهایی است.

به گفته سردار ملکی فاز سوم به بخش مازندران در دفاع مقدس پرداخته می‌شود که با تأمین بودجه استانی میراث فرهنگی و شهرداری ساری قرار است این بخش به بوستان ملل متصل شود.

باغ‌موزه دفاع مقدس مازندران علاوه بر اینکه مکانی برای به نمایش گذاشتن آثار جنگ است بلکه یک مجموعه تفریحی را هم در دل خود دارد و می‌تواند بخشی از انتظارات فرهنگی مردم را پاسخگو باشد، نزدیک به یک دهه است که احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران در مرکز استان آغازشده و زودتر باید به نتیجه برسد.

کد خبر 3713210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha