۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷

آخرین بازمانده‌های قشقایی و بختیاری در رودکی/ ما هنوز هستیم

آخرین بازمانده‌های قشقایی و بختیاری در رودکی/ ما هنوز هستیم

اجراهای دومین روز از سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در حالی برگزار شد که هنرمندان برگزیده موسیقی چهارمحال و بختیاری و موسیقی قشقایی شب به یاد ماندنی را در تالار رودکی رقم زدند.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش اجراهای دومین روز از سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار جمعه ۲۵ تیر ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد.

 بخش اول اجراها که از ساعت ۱۸ پس از برگزاری سه نشست تخصصی برگزار شد به اجرای موسیقی ایل چهارمحال و بختیاری اختصاص داشت که در این بخش تعدادی از پیشکسوتان موسیقی منطقه از جمله استاد غلامشاه قنبری، کوروش اسدپور و داریوش اسکندری که مدتها از اجرای زنده  آنها در محافل رسمی خبری نبود، آثاری را ارائه دادند.

«موقوم ها و ترانه های چهارمحالی» با هنرمندی اسدالله موسوی کمانچه، عماد موسوی تمبک، «موسیقی بختیاری»، «شاهنامه خوانی» با هنرمندی کوروش اسدپور، موسیقی حماسی با هنرمندی غلامشاه قنبری، «آوازهای سوگ – گاگریو» با هنرمندی محمد بهداروند، «رپرتوار موسیقی توشمال بختیاری کرنا، سرنا، نی هفت بند و آواز» با هنرمندی قدرت الله فتحی کرنا، سرنا، نی هفت بند و آواز و حشمت الله فتحی دهل، «آواز و ترانه های بختیاری» با هنرمندی اسدالله موسوی کمانچه، کوروش اسدپور خواننده، داریوش اسکندری خواننده، امین کیانی نی هفت بند، عماد موسوی تمبک از جمله آثاری بودند که برای مخاطبان پرتعداد تالار رودکی اجرا شد.

در بخش دوم اجراها نیز که از ساعت ۲۱ در تالار رودکی میزبان دوستداران موسیقی نواحی بود هنرمندان برگزیده ایل قشقایی رپرتوار منتخب آثار موسیقایی خود را با حضور هنرمندان و بازماندگان نسل قدیمی این نوع موسیقی از جمله علیرضا شهبازی، عاشیق مراد قلی ابراهیمی و ابراهیم سلمانپور اجرا کردند. این در حالی است که بانو پروین بهمنی لالایی خوان پیشکسوت، مدرس و پژوهشگر موسیقی بعد از سال ها دوری از صحنه های موسیقی، سخنرانی را پیرامون موسیقی نواحی به ویژه موسیقی منطقه قشقایی انجام داد.

وی گفت: ما قشقایی ها با موسیقی زندگی کردیم و بدون موسیقی هم نمی توانیم زندگی کنیم چون بیشتر کارهای خانه و زندگی را با موسیقی انجام دادیم. ما در ایل قشقایی به تناسب تولد تا مرگ موسیقی داریم. ما با آوازهای «چنگی ها» از خواب بیدار شدیم و با لالایی مادرانمان به خواب رفتیم و امیدوارم جوان های ما این فرهنگ موسیقایی را نگه دارند و آن را فراموش نکند.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی که بدون هماهنگی قبلی و با دعوت بداهه علی مغازه ای دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار روی صحنه دعوت شده بود، بیان کرد: موسیقی قشقایی چندقرن است که در مناطق مختلف پیرامون زاگرس حضور دارد ولی بدانید ما هیچ گاه تبریز را فراموش نکردیم و این مساله را مدیون عاشیق هایی می دانیم که منظومه های ادبی ما را بازخوانی کردند. ما مدیون نویسنده و شاعرانی هستیم که زحمات زیادی برای ما کشیدند.

بهمنی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به برگزاری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار تصریح کرد: از تمام کسانی که باعث می شوند فرهنگ ما از بین نرود ممنونم و خوشحالم که چنین رویدادهایی باعث می شود که به مردم بگوییم ما  هنوز هستیم و شاید قرن ها نیز بمانیم.

«رپرتوار جنگی» با همراهی سرنا، کرنا و نقاره با هنرمندی ابراهیم سلمان پور کرنا و سرنا، عزیز الله سلمان پور نقاره، «موسیقی سازی و آوازی، موقوم و قَص های قشقایی» با هنرمندی علیرضا شهبازی آواز، ارسلان میرزایی سه تار، «رپرتوار عاشوقی – دو روایت» با هنرمندی عاشوق مرادقلی ابراهیمی کمانچه و آواز، عاشوق امیرحسین جدی فر کمانچه و آواز، «رپرتوار ساربانی» با هنرمندی ساری ابوالحسن بیگی، «قص، موقوم و آسانک های قشقایی» با هنرمندی علیرضا شهبازی آواز، حیدرعلی پرنیان آواز، هوشنگ سلیمی ویولن، ارسلان میرزایی سه تار، ساری ابوالحسن بیگی نی ساربان، کرنا و نقاره (هلی درناق استه) با هنرمندی ابراهیم سلمان پور کرنا و سرنا و عزیز الله سلمان پور نقاره از جمله قطعاتی بودند که در این بخش اجرا شدند.

محمود عزیزی، علی اکبر شکارچی، ژان دونیک، پوریا اخواص، امید نعمتی، دارا دارایی، ماکان اشگواری، پروین بهمنی، علیرضا میرعلی نقی، رضا کولغانی، محمد باجلاوند از جمله هنرمندانی بودند که از برنامه های دومین روز سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار دیدن کردند.

کد خبر 3714396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha