یادداشت؛

تفسیر جهل از امام حسن مجتبی(ع)

تفسیر جهل از امام حسن مجتبی(ع)

سید محسن موسوی استادیار و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران می نویسد: مفهوم جهل و نادانی، بی بهرگی از دانش و خرد است ولی مصداق های متفاوت و فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یادداشتی با عنوان «تفسیر جهل از امام حسن مجتبی(ع)» از حجت الاسلام سید محسن موسوی، استادیار و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران در پی می آید؛

مفهوم جهل و نادانی، بی بهرگی از دانش و خرد است ولی مصداق های متفاوت و فراوانی دارد. امام حسن(ع) هنگامی که از او درباره نادانی پرسیدند، دو مصداق از مصداق های فراوان آن را بیان فرمود. یکی فرصت طلبی پیش از امکان فرصت و دیگری خودداری از پاسخ هنگامی پرسشی می شود.

نیک می دانیم که هرکاری وقتی دارد و کارها در گرو زمان های خود هستند. چنانچه پیامبر اکرم(ص) فرموده است: (الامور مرهونه باوقاتها)؛ کارها در گرو اوقات خویش اند. و هیچ کاری را نمی توان در غیر وقت مناسب آن انجام داد. در حقیقت زمان و فرصت مناسب، ظرفی است برای انجام شدن آن کار. و کاری که باید در یک زمان و مکان معین انجام گیرد، امکان انجام در زمانی پیش یا پس ار آن را با کیفیت مطلوب ندارد.

اقدام به انجام کار و طلب فرصت، پیش از بدست آمدن فرصت واقعی، نوعی عجله کردن برای انجام کار است. عجله کردن و شتاب ورزیدن برای انجام کار نتیجه ناآگاهی از حقیقت کار و ناآشنایی با شرایط انجام درست کار است. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که یکی از مصداق های نادانی، شتاب ورزیدن و فرصت طلبی برای انجام کار پیش از امکان انجام آن است.

مورد دیگری که کلام امام مصداق نادانی دانسته شده است، خود را دانا نمایاندن همراه با خودداری از پاسخ به پرسش هاست. کسی که مطلب و جواب پرسشی را می داند، باید در هنگام پرسش، جواب آن را به پرسشگر و نیازمند به جواب، عرضه کند و نباید از پاسخ گویی خودداری کند. زیرا که دانستن و نگفتن با ندانستن برابر است و دانشی که به دیگران سود نرساند، دانش بی فایده و برابر با نادانی است. در فرهنگ اسلام، کتمان کردن دانش و مخفی کردن آن از نیازمندان دانستن، عملی ناروا دانسته شده و پاسخگویی به جویندگان دانش و تشنگان دانستن از امور پسندیده برشمرده شده است. چنانچه امام علی(ع) فرموده است: زکات العلم نشره؛ زکات دانش، نشر آن است.

کد خبر 3715773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha