به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، محمود حبیبی کسبی، شاعر، در تشریح و تعریف ترانه و سرود کشور اظهار کرد: ترانه و سرود در عرف ادبیات و موسیقی کشور تعریف خاصی دارد. ترانه به شکلی از موسیقی پاپ و سرود نیز به نوعی ژانر مردمیتر و متعهدانه ترانه گفته میشود.
وی ادامه داد: سرود علاوه بر اینکه مردمی است، نگاهی هم به موسیقی سنتی کشور دارد. حال اینکه چرا در روزگاری که ترانه از سوی شاعران و آهنگسازان و همچنین مردم مخاطب دارد باید به سراغ سرود برویم، موضوع دیگری است که باید درباره آن بحث و پژوهش انجام شود.
این شاعر با تاکید بر اینکه از سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تا اوایل دهه 70 چیزی به عنوان ترانه وجود نداشت، عنوان کرد: در آن دوران، آنچه که موسیقی سنتی نبود، سرود بود. معروف ترین آثار انقلابی نیز در این گونه موسیقی جای می گیرند و شخصیتهایی همچون مرحوم حمید سبزواری، مشفق کاشانی و ... در این زمینه سرآمد بودند. اما از دهه 70 به بعد، با تحولاتی که در فضای فرهنگی و ادبی کشور، بهویژه صدا و سیما صورت گرفت، ترانه نیز وارد بازار موسیقی شد و از آن دوران به بعد، سرود به انزوا رفت.
حبیبی کسبی با بیان اینکه سرود به لحاظ محتوا، متعهد و همسو با باورهای اعتقادی مردم است، گفت: استقبال از ترانه در فضای فرهنگی کشور، باعث شد جریان موسیقی کشور، چه از حیث موسیقی و چه کلام، به انحطاط برود و به همین جهت هم امروزه سخیف ترین کلامها به همراه سر و صداهایی که نمیتوان نام موسیقی بر آن گذاشت، به عنوان ترانه به مخاطبان جوان داده میشود و در چنین روزگاری است که رهبر معظم انقلاب تاکید میکنند که سرود باید احیا شود.
وی خاطرنشان کرد: البته این که می گوییم سرود، متعهدانه است به این معنا نیست که سرودها حتما باید موضوعاتی درباره انقلاب داشته باشند، بلکه یک سرود میتواند عاشقانه، بهاریه، اجتماعی و ... باشد. اما این نگاه های متفاوت، همگی برخاسته از نگاه دینی و انقلاب است. چیزی که امروزه به عنوان شعر انقلاب نیز آن یاد میشود؛ لزوما درباره انقلاب نیست، بلکه شعری است که پایگاه و جایگاهش نگاه متعهدانه به انقلاب اسلامی باشد.
شاعر مجموعه شعر «منشور» اظهار داشت: همانطور که در دورهای، سیاستهای غلط باعث شد ترانه و موسیقی کشور به سمت انحطاط برود، امروز هم میتوان با سیاستهایی معکوس ، این روند را اصلاح کرد. یکی از شیوهها برای تغییر ذائقه مخاطبان و احیاء سرود، به روز بودن شاعران و قوت ادبی و هنری در خلق سرودهای تازه است. به روز بودن کلام و موسیقی می تواند مخاطب جوان را به سمت سرود جذب کند. در عرصه موسیقی هم باید نگاهمان را به سرود اصلاح کنیم و لزوما آثاری که در دهه های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بودند را تکرار نکنیم و صدایی جدید به سرود بدهیم.
نظر شما