۲ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۸

در گفتگو با مهر عنوان شد:

پروژه شمش آلومینیوم تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد

پروژه شمش آلومینیوم تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد

بجنورد - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: پروژه شمش آلومینیوم جاجرم در صورت تزریق اعتبارات پیش بینی شده، تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد.

یحیی نیکدل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه تاکنون از پرداخت تسهیلات پیش بینی شده ارزی ۹۶ میلیون یورویی و تسهیلات ریالی ۲۰۰ میلیارد تومانی این پروژه بزرگ که قرار بود توسط بانکهای ملت و ملی پرداخت شود، هیچ خبری نیست.

وی با بیان اینکه این میزان اعتبار برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه شمش آلومینیوم جاجرم به عنوان اولویت دارترین پروژه این استان مصوب شده بود، تصریح کرد: پیگیری برای عملی شدن این مصوبه، از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی است.

نیکدل افزود: بانک ملت به دلیل اجرای طرح خصوصی سازی و احتمال واگذاری این پروژه به بخش خصوصی، مدعی است که تا تعیین تکلیف قطعی این پروژه امکان پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در بازدید اخیر معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از وضعیت این پروژه مهم، دکتر کرباسیان ضمن رضایت بخش خواندن فرایند اقدامات انجام شده، تاکید کرد که تمهیدات پیش بینی شده برای تکمیل این پروژه باید با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

نیکدل افزود: در صورت  پرداخت نکردن تسهیلات ارزی از طریق بانک های عامل، این میزان ارز با توجه به توافق انجام شده به صورت تهاتر پودر و یا شمش آلومینا تامین و به طرف چینی پرداخت خواهد شد.

وی در مورد تامین تسهیلات ریالی پیشبینی شده نیز گفت: بر اساس اعلام رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در صورتی که بانک های مشخص شده در این پروژه از پرداخت تسهیلات ریالی خودداری کنند، این مبلغ از محل اعتبارات داخلی این سازمان تامین و پرداخت و اجازه داده نخواهد شد که در روند اجرای این پروژه کندی و یا خللی به وجود آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: این پروژه که نصب تجهیزات آن هم اکنون از سوی طرف چینی در حال انجام است، فاز اول ساختمان آن از پیشرفت ۱۰۰ درصدی و اجرای کوره آن از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است.

نیکدل تصریح کرد: با بهره ‌برداری از پروژه،۹۰ درصد از پودر تولیدی در شرکت آلومینا به مصرف شمش آلومینا برای تولید آلومینیوم خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، یک سوم پودر آلومینای مورد نیاز کشور در داخل و از سوی شرکت آلومینای ایران در جاجرم تولید می شود.

کد خبر 3720593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha