۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۲

یک ناشر مطرح کرد؛

ادبیات کودک و نوجوان رو به افول است

ادبیات کودک و نوجوان رو به افول است

عبدالعظیم فریدون گفت: وضعیت کتاب کودک امروز نابسامان است و در دهه ۶۰ و ۷۰ تیراژ کتاب کودک در سازمان پژوهش ۷۰ هزار و در کانون ۵۰ هزارتا بود و امروز در خوشبینانه‌ترین وضع بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع «ادبیات کودک و نوجوان» با حضور نورا حق پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید علی کاشفی خوانساری نویسنده کودک و مشاور وزیر فرهنگ در ادبیات کودک، علی بوذری تصویرگر کتاب کودک و عضو هیأت مدیره انجمن تصویرگران و عبدالعظیم فریدون ناشر فعال در حوزه کودک روی آنتن رادیو گفتگو رفت. 

در ابتدای این برنامه، عبدالعظیم فریدون ناشر حوزه کودک درباره وضعیت کتاب کودک گفت: امروز چندان امکان صحبت درباره کتاب کودک وجود ندارد؛ چون اوضاع نابسامانی دارد. در دهه ۶۰ و ۷۰ تیراژ کتاب کودک در سازمان پژوهش ۷۰ هزار و در کانون ۵۰ هزارتا بود و امروز در خوشبینانه ترین وضع بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ است. از این نکته نباید غافل باشیم که امروز کتاب های خوبی تولید می شود که در گذشته تولید نمی شد اما به طور کلی از لحاظ کمی و کیفی کتاب کودک وضعیت خوبی ندارد. 

در ادامه سید علی کاشفی خوانساری نویسنده کودک گفت: باید تلاش کنیم در بحث های کارشناسی واقع بینانه تحلیل کنیم. شکی نیست که رشد و تحولات چشمگیری پس از انقلاب رخ داده اما صحیح نیست که تلاش های قبل از آن را نادیده بگیریم و از دوره محمدشاه قاجار کتاب کودک داریم. 

کاشفی درباره پایین آمدن تیراژ کتاب عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که این مسأله تا چه اندازه در دنیا عمومیت دارد. با توجه به رسانه های نوین و تعریف جدید از ارائه آثار به صورت دیجیتالی، اینترنتی، صوتی و تعاملی، کاهش کتاب های چاپی در دنیا عمومیت دارد. 

این نویسنده کتاب کودک افزود: بر اساس کتاب شناسی های شورای کتاب کودک، مجموع کتاب های کودک و نوجوان بیشتر از ۱۰۰ عنوان نبود و امروز ۷ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان در سال داریم. اقبال کتاب کودک و صنعت نشر نسبت به دهه های گذشته با افول رو به رو بوده است. اگر بخواهیم درباره کتاب کودک و نوجوان بیشتر روی خواندن آن تمرکز کنیم، شاید از لحاظ تنوع محتوا چندان اوضاع بد نبوده است.

در ادامه نورا حق پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: علت نابسامان بودن شرایط اجتماعی حاضر است؛ یعنی کودک و نوجوان دهه ۶۰ و ۷۰ متفاوت با کودک و نوجوان امروز است. وجود رسانه ها و فضای مجازی نیز روی توجه و استقبال مخاطبان از کتاب تأثیر گذاشت و شاید حتی در تولید کتاب نیز بی تأثیر نبوده است. 

وی درباره کتاب‌های کانون توضیح داد: تولید کتاب های کانون اول دو جلد بود و به تدریج افزایش یافت و تا سال ۵۷ حدود ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ شد و از سال ۴۴ تا به حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دو هزار و ۵۶۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. کانون به‌عنوان یک مکان مورد اعتماد مردم سعی کرده تلاش خود را متوقف نکند اما طی دهه گذشته شرایطی به وجود آمد که در تولیدات کانون بی تأثیر نبوده است.

در ادامه علی بوذری تصویرگر کتاب کودک و عضو هیأت مدیره انجمن تصویرگران در رابطه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امسال پنجاهمین سال تأسیس کانون است و یک ایده پیشرو به حساب می آمد که ادامه پیدا نکرد. 

برنامه گفتگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن شبکه رادیویی گفتگو می رود.

کد خبر 3720644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha