۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰

در شیراز؛

«مسیرکودکی» فعالان حوزه کودک را هم اندیشه کرد/قصه گویی تبیین شد

«مسیرکودکی» فعالان حوزه کودک را هم اندیشه کرد/قصه گویی تبیین شد

شیراز- در نخستین روز از هم اندیشی «مسیر کودکی» در شیراز فعالان حوزه کودک و نوجوان چالش های فعالیت در حوزه کتاب و نیازهای آن را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، از صبح شنبه که هم اندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان با حضور کتابداران، قصه گویان، نویسندگان، مترجمان، شاعران، تصویرگران، هنرمندان تئاتر، پژوهشگران، منتقدان و روان شناسان در مجتمع ولایت شیراز آغاز شده، چهار نشست تخصصی برگزار شده که دست کم ۹۰ فعال این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

تبیین شیوه ها و شرایط قصه گو و قصه گویی

هریک از پانلهای این هم اندیشی در روز نخست حاوی نکات آموزنده ای برای فعالان این حوزه بودکه در بخش نخست آن که با محوریت جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه و کتابخوانی برگزار شد، چهره های فعال کتابداری و قصه گویی به تبیین وضعیت و فعالیت های بخش کودک کتابخانه های عمومی، تبیین شیوه ها و شرایط قصه گو و قصه گویی و اجرای قصه گویی کتابداران با تقلید صدا پرداختند.

این درحالیست که در بخش دوم نخستین هم اندیشی یاشده که با حضور مصطفی رحمان دوست و احمد اکبرپور، نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و زهرا افتخاری، مدیرکل مراکز کانون پرورش فارس برگزار شد، بایسته ها و لازمه های نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان، تبیین نکات شایان توجه در ترجمه این آثار، اجرای برنامه قصه گویی عروسکی با ابزار توسط کتابداران ترتیب یافت. همچنین در بخش سوم آن، ویژگی های شعر، تصویرگری و تئاتر کودک و نوجوان تبیین شد و توسط کتابداران شعرخوانی انجام گرفت.

در بخش چهارم این هم اندیشی نیز ویژگی های روانی و نشر با حضور روان شناسان و کارشناسان استان تبیین شد و لازمه ها و شرایط نقد و پژوهش و تالیف در حوزه کتاب کودک و نوجوان به بحث گذاشته شد. همچنین کتابداران عروسک دست ساز کاغذی را اجرا کردند.

ایجاد هم افزایی در افزایش مطالعه

در جریان این هم اندیشی که تا یکشنبه سوم مرداد جاری ادامه دارد، مدیرکل کتابخانه های فارس در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این رویداد فرهنگی و هنری، گفت: معتقدیم جمع کنونی در این نشست می توانند در چهارچوبی علمی با ایجاد هم افزایی به شیوه ای کاملا تخصصی روش های تشویق و ایجاد هیجان و عدات به مطالعه در کودک را از راه تولید محتوای مناسب، اجرای برنامه های جذاب مانند شیوه های داستان گویی و برقراری ارتبط موثر با کودک از راه شناخت مسایل روان شناختی بررسی کرده و ارایه شوند.

سعیده ابراهیمی با بیان اینکه نخستین هم اندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان فارس به ارایه راهکارهای نهایی برای ارتقای برنامه ها و فرایندهای کتابخانه های کودک و نوجوان استان می پردازد، افزود: در این برنامه استانی، شیوه های توانمندسازی کتابداران کودک و نوجوان همچنین چگونگی تدوین سیر مطالعاتی این بخش از جامعه انسانی در کتابخانه های عمومی در راستای ارتقا سرانه مطالعه به بحث و تبادل نظر گذاشته شده تا بتوانیم آن را به عنوان بیانیه مشترک فعالین حوزه کودک و نوجوان در آینده مبنای برنامه ریزی ها قرار گیرد.

۲۸هزار نفر فعال حوزه کودک و نوجوان هستند

وی هدف هم اندیشی یادشده را افزایش جمعیت ۲۸هزار نفری فعالان حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: در تلاشیم این تعداد فعال به ۷۰ هزار نفر گسترش یابد زیرا تنها نیمی از اعضای فعال این حوزه عضو کتابخانه ها هستند.

ابراهیمی، ادامه داد: در کتابخانه های عمومی فارس بر آنیم که در بحث سخت افزاری و نرم افزاری توجه ویژه ای به بخش کودک و نوجوان داشته باشیم و ایجاد، تجهیز و بهسازی کتابخانه ها را در دستور کار قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در بخش نرم افزاری و روش های ارتقا فرهنگ مطالعه و شیوه های علاقه مندسازی کودکان به آن قصد داریم با روش ها علمی و تخصصی به این مهم بپردازیم.

نخستین هم اندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان فارس با عنوان «مسیر کودکی»، یکشنبه سوم مرداد جاری نیز با برپایی کارگاه آموزش قصه گویی و پرورش اندیشه و خلاقیت کودکان و نوجوانان با حضور مصطفی رحمان دوست در مجتمع ولایت شیراز پی گیری خواهد شد.

کد خبر 3721059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha