پافشاری کامبوج برای صادر نشدن بیانیه «آسه آن» بر ضد چین

پافشاری کامبوج برای صادر نشدن  بیانیه «آسه آن»  بر ضد چین

نشست کشورهای «آسه آن» در حالی در لائوس جریان دارد که علیرغم حکم لاهه مبنی بر به رسمیت نشناختن حق پکن بر دریای چین جنوبی، باز هم بیانیه ای در محکومیت چینی ها صادر نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، یک منبع آگاه به مسائل جنوب شرق آسیا از تلاش کامبوج برای ممانعت از صدور هر گونه بیانیه ای از سوی کشورهای آسه آن در محکومیت پکن در مناقشات دریای چین جنوبی خبر داد.

این اولین نشست آسه آن پس از اعلام رای دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) در به رسمیت نشناختن مالکیت پکن بر ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی است، که در کشور لائوس برگزار می شود.

انتظار می رود که سایه تصمیم اخیر لاهه بر نشست ۱۰ کشور آسیای جنوب شرقی که برخی از آنها هم در این آبراه استراتژیک با  چین سهیم هستند، سنگینی کند.

اگرچه چین به لحاظ اقتصادی برای آسه آن از اهمیت زیادی برخوردار است، برخی این قدرت بزرگ آسیا – پاسیفیک را به تلاش برای ایجاد تفرقه و تنش در بلوک کشورهای جنوب شرق آسیا از راه تطمیع دو متحد کلیدی خود یعنی لائوس و کامبوج متهم می کنند.

 با این حال گفته می شود که لائوس با رعایت حق میزبانی قرار است نسبت به موضوع مناقشات دریای چین جنوبی حالتی بی طرف به خود بگیرد حال آنکه از قرار، کامبوج با صدور بیانیه مشترکی که به محکومیت پکن منجر شود، مخالفت خواهد کرد.

حتی در پیش نویس بیانیه ای که قرار است در پایان این دور از نشست آسه آن قرائت شود و یک نسخه از آن به دست «فرانس پرس» رسیده است، بخشی که ذیل عنوان «دریای چین جنوبی» درج شده همچنان سفید است.

البته این نخستین باری نیست که آسه آن در موضع گیری بر سر مناقشات دریای چین جنوبی به اتفاق نظر نمی رسد. در نشست مشابهی هم که یک ماه پیش برگزار شد نیز ۱۰ کشور آسیای جنوب شرقی برای صدور بیانیه به تفاهم نرسیدند.

اصول کار آ سه آن بر پایه اجماع است و به همین دلیل همه کشورهای عضو باید پیش از صدور بیانیه در خصوص آن به اتفاق نظر برسند.

کد خبر 3721224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha