۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:

پیگیری حادثه منا فرادستگاهی است/ سازمان ملل کوتاهی می‌کند

پیگیری حادثه منا فرادستگاهی است/ سازمان ملل کوتاهی می‌کند

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: گزارش حادثه منا را به شورای حقوق بشر ارائه دادیم، اما شاهد کوتاهی آنها در این زمینه بودیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم غریب آبادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره پیگیری حقوق حجاج ایرانی در حادثه منا گفت: موضوع حادثه منا فرادستگاهی است و دستگاه های مختلف باید آن را پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مصونیت حقوقی عربستان در این حادثه مطرح است، افزود: حدود ۵ هزار نفر از حجاج در این حادثه تاسف بار جانشان را از دست داده اند. در این میان ۵۰۰ نفر از حجاج ایرانی بودند. این حادثه و کوتاهی عربستان باید با جدیت پیگیری شود.

غریب آبادی با تاکید بر اینکه کوتاهی عربستان عامل بروز فاجعه منا شده بود، اظهار کرد: متاسفانه بزرگترین مشکل این است که مکانیزم های حقوق بین المللی عادلانه نیستند.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه ایران گزارش های خود را به شورای حقوق سازمان ملل ارائه داده است، گفت: سازمان ملل بر اساس گزارش ما و دیگر کشورها، در جریان موضوع قرار دارد، اما متاسفانه شاهد کوتاهی هایی بسیاری در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: ما در داخل کشور نیز شعبه ای را در یکی از دادسراها به این موضوع اختصاص دادیم.

غریب آبادی تصریح کرد: خانواده حجاجی که در این حادثه آسیب دیدند یا جان باخته اند، با مراجعه به این شعبه طرح شکایت کردند و پیگیر مسائل عزیزان خود هستند.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: در بحث بین المللی، نیز پیگیری هایی در حال انجام  است که وزارت امور خارجه آن را برعهده دارد.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با اشاره به روز جهانی حقوق بشر گفت: ۱۴ مرداد روز جهانی حقوق بشر است که ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با حضور رئیس قوه قضائیه مراسم ویژه ای برگزار خواهد کرد. در این مراسم، جایزه حقوق بشر اسلامی ارائه می شود.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: البته ما برنامه های دیگری نیز داریم که از آن جمله می توان به سمینار تخصصی حقوق بشر با حضور صاحبنظران در شهر قم اشاره کرد که روز ۱۲ مرداد برگزار می شود.

وی با بیان اینکه همکاری با کشورهای اسلامی را در دستور کارمان داریم، اضافه کرد: قطعا همکاری با ۵۳ کشور اسلامی کار ساده‌ای نیست، اما ما نیز ناامید نیستیم.

غریب‌آبادی تصریح کرد: تاکید ما حرکت بر نقطه مشترک اعلامی حقوق بشر اسلامی است و در این زمینه رایزنی های بسیاری داشته ایم و خواهیم داشت.

کد خبر 3723155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha