۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۸

کری: می‌خواهیم به کره شمالی بفهمانیم پیامدهایی متوجه آن است

کری: می‌خواهیم به کره شمالی بفهمانیم پیامدهایی متوجه آن است

وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه شنبه در اظهاراتی عنوان داشت که جامعه بین‌الملل مصمم است به کره شمالی بفهماند ادامه برنامه‌های هسته‌ای پیامدهایی را برای این کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جان کری» که در لائوس و در حاشیه نشست کشورهای جنوب شرق آسیا سخن می گفت در ادامه افزود: کره شمالی تنها کشوری است که در مسیر مخالف جهانیان که به سوی جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای حرکت می‌کنند، گام برمی دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های اقتصادی زیادی علیه کره شمالی اعمال کرده است اما این کشور نمی‌خواهد به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. ما همگی مصمم هستیم که اعلام کنیم این اقدامات پیامدهایی دارد.

در ماه گذشته کره جنوبی و آمریکا اعلام کردند که فعالیت های کره شمالی در سایت اتمی «پونگ گیه ری» افزایش یافته است. بر اساس اعلام آمریکا و کره جنوبی شواهد موجود نشان دهنده آماده شدن کره شمالی برای انجام یک آزمایش هسته ای دیگر است.

واشنگتن و سئول تصاویری از ماهواره های جاسوسی خود بدست آورده اند که نشان می دهد نقل و انتقالات فعالیت های هسته ای سطح بالایی در این سایت هسته ای در جریان است. پس از انجام چهارمین آزمایش اتمی کره شمالی در دی ماه سال گذشته، تقریبا هر ماه این دو کشور چنین ادعاهایی را مطرح کرده و از تلاش های پیونگ یانگ برای آزمایش هسته ای جدید خبر داده اند.

پیشتر کره شمالی تهدید کرده بود، در صورت استقرار سامانه «تاد» آمریکا در شبه جزیره کره، ارتش این کشور علیه آن دست به یک اقدام فیزیکی خواهد زد.

سئول و واشنگتن ماه گذشته پس از پنج ماه مذاکره، از توافق خود مبنی بر استقرار سامانه تاد در خاک کره جنوبی خبر داده و اعلام کردند که این سامانه برای مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی نصب خواهد شد.

مانورهایی نظامی آمریکا و کره جنوبی از جمله دلایلی است که پیونگ یانگ آنرا تهدیدی علیه خود می داند و خواستار توقف این مانورهای نظامی است.

کد خبر 3724229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha