۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۵

همه پرسی تغییر حاکمیت؛

ونزوئلا در انتظار تعیین سرنوشت/دولت و مخالفین هر دو نگرانند

ونزوئلا در انتظار تعیین سرنوشت/دولت و مخالفین هر دو نگرانند

کمیسیون انتخاباتی ونزوئلا آماده قرائت حکمی می شود که می تواند جرقه برگزاری همه پرسی تغییر حاکمیت دولت «مادورو» را روشن یا برای همیشه خاموش کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لو پاریزین، شورای ملی انتخابات ونزوئلا قرار است امروز سه شنبه اعلام کند که آیا صحت ۲۰۰ هزار امضایی را که برای آغاز مرحله بعدی روند برگزاری همه پرسی تغییر حاکمیت مورد نیاز است، تایید می کند یا خیر.

اگرچه اپوزیسون ونزوئلا شورای ملی انتخابات را به جانبداری از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری چپ گرای این کشور متهم می کند، امیدوار است که نارضایتی حاصل از کمبود دارو و مواد غذایی مسئولین را به موافقت با ادامه روند برگزاری همه پرسی وادار کند.

اپوزیسیون در مرحله نخست موفق به جمع آوری ۱.۸ میلیون امضا شد که تعداد ۱.۳ میلیون از آنها تایید شد حال آنکه ورود به مرحله دوم نیازمند تایید دستکم ۱.۵ میلیون امضا است.

اگر کمیسیون انتخابات ملی به اپوزیسون چراغ سبز نشان بدهد، راست گرایانی که اکنون کنترل پارلمان ونزوئلا را در دست دارند باید چهار میلیون امضای دیگر جمع آوری کنند تا همه پرسی تغییر حاکمیت برگزار شود.

در این همه پرسی، پیروزی اپوزیسیون نیازمند آن است که تعداد آراء مخالفین از تعداد آرائی که مادورو در آخرین دور از انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد، بیشتر شود که این جمع آوری ۷.۵ میلیون رای را می طلبد.

علاوه بر این اپوزیسون باید تا دهم ماه میلادی ژانویه ۲۰۱۷، این همه پرسی را برگزار کند چرا که با عبور از این تاریخ در حالی که همچنان چهار سال از دوره شش ساله ریاست جمهوری مادورو باقی مانده است، قدرت به طور خودکار به معاون وی انتقال می یابد و به این ترتیب توطئه مخالفین برای به زانو درآوردن حزب سوسیالیست به باد می رود.

به هر حال امروز برای همه مردم ونزوئلا از موافقین مادورو گرفته تا مخالفین وی روز سرنوشت سازی خواهد بود. این در حالی است که برخی از نظرسنجی ها نشان می دهد که اگر پای رای گیری به میان بیاید، ۶۴ درصد مردم به رفتن مادورو رای خواهند داد. 

کد خبر 3724340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha