۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸

جدول زمانی رفراندوم تغیر حاکمیت ونزوئلا اعلام شد/مخالفت اپوزیسیون

جدول زمانی رفراندوم تغیر حاکمیت ونزوئلا اعلام شد/مخالفت اپوزیسیون

مخالفین دولت کاراکاس می گویند جدول زمانی که شورای ملی انتخابات برای برگزاری همه پرسی تغییر حاکمیت ارائه داده است در راستای حفظ قدرت و تداوم سیاست های حزب سوسیالیسم است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، شورای ملی انتخابات ونزوئلا که چندی پیش صحت نخستین مرحله از تلاش ها برای برگزاری همه پرسی تغییر حاکمیت را مورد تایید قرار داد، برنامه زمانی را ارائه کرده است که اپوزیسون باید در چارچوب آن مرحله دوم را که شامل جمع آوری چهار میلیون امضا از مجموع ۲۰ درصد رای دهندگان است، اجرا کند.

اما از قرار طرح مذکور به مذاق مخالفین دولت کاراکاس خوش نیامده است چرا که طبق خواسته شورای ملی انتخابات، تاریخ جمع آوری این تعداد امضا برای اواخر اکتبر سال میلادی جاری (۲۰۱۶) در نظر گرفته شده است که با صرف نظر از زمانی که به ارزیابی صحت امضاها اختصاص می یابد، شورا چهار ماه فرصت دارد تا زمان دقیق همه پرسی را که احتمالا اوایل فوریه سال میلادی آینده (۲۰۱۷) خواهد بود، اعلام کند.

اما مشکل اپوزیسیون دقیقا در همین اعلام تاریخ نهایی نهفته است چرا که طبق قانون، اگر مخالفین «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری چپ گرای ونزوئلا تا تاریخ ۱۰ ژانویه سال میلادی آینده همه پرسی را برگزار نکنند، حتی اگر نتیجه به ضرر مادورو تمام شود، رای گیری زودهنگام برای تعیین جانشین وی برگزار نمی شود.

با گذشتن از تاریخ ۱۰ ژانویه، در حالی که همچنان چهار سال از دوره شش ساله ریاست جمهوری مادورو باقی مانده است، قدرت به طور خودکار به معاون وی انتقال می یابد و به این ترتیب توطئه مخالفین برای به زانو درآوردن حزب سوسیالیست به باد می رود.

اپوزیسیون ونزوئلا با استناد به نظرسنجی هایی که بر پیروزی این حزب در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام دلالت دارد، برنامه ارائه شده از سوی شورای ملی انتخابات را توطئه ای در جهت حفظ قدرت چپ گرایان حتی در صورت برکناری مادورو تلقی می کند.

کد خبر 3737406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha