۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۸

«اوباما» به تحقق وعده خود نزدیک شد؟

«گوانتانامو» شاهد بزرگترین جابه‎جایی زندانی در دوره «اوباما» بود

«گوانتانامو» شاهد بزرگترین جابه‎جایی زندانی در دوره «اوباما» بود

زندان گوانتانامو برای اولین بار در طول هشت سال گذشته، شاهد انتقال ۱۵ زندانی به طور یکجا به یکی از کشورهای میزبان بود تا شاید به این ترتیب دولت وقت واشنگتن به تحقق وعده بستن آن نزدیکتر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، آمریکا از انتقال ۱۵ نفر از زندانیان «گوانتانامو» به امارات متحده عربی خبر داد. این نخستین بار است که در طول دوره زمامداری «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، این تعداد زندانی به طور یکجا از زندان گوانتانامو واقع در کوبا به کشوری دیگر منتقل می شوند.

به گفته پنتاگون، انتقال این تعداد از زندانیان که شامل ۱۲ یمنی و سه افغان هستند، تعداد محبوسین گوانتانامو را به ۶۱ نفر کاهش می دهد.

علاوه بر این دولت باراک اوباما در صورت امکان خواهان انتقال مابقی محبوسین گوانتنامو به زندان هایی در داخل خاک آمریکاست- خواسته ای که به بهانه های امنیتی با مخالفت جمهوریخواهان کنگره مواجهه شده است.

جرم اغلب این افراد که به اتهام مشارکت در اعمال تروریستی حبس شده اند، هرگز برای دولت واشنگتن محرز نشد.

زندان گوانتانامو در پایگاه دریایی آمریکا واقع در خلیج گوانتانامو کشور کوبا قرار دارد. این زندان بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به دستور «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا ساخته و بعدها به دلیل شکنجه هایی که در آن نسبت به زندایان روا می شد به نماد وحشت و ترور در جهان معروف شد.

این زندان که هزینه نگهداری سالانه آن ۴۴۵ میلیون دلار آمریکاست، زمانی محل نگهداری بیش از ۷۰۰ زندانی مظنون به همکاری با تروریسم بود.

تعطیلی این زندان از شعارهای انتخاباتی اوباما بود که به دلیل کارشکنی جمهوریخواهان هنوز محقق نشده است.

کد خبر 3742605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha