۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۴

آمریکا به دنبال جلب رضایت چین برای نصب سامانه «تاد» در کره جنوبی

آمریکا به دنبال جلب رضایت چین برای نصب سامانه «تاد» در کره جنوبی

فرمانده ارتش آمریکا در گفتگو با همتای چینی خود به وی اطمینان داد که سامانه ضد موشک تاد تهدیدی برای امنیت این کشور به دنبال نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «مارک ای میلی» فرمانده ارتش آمریکا در گفتگو با «لی زو چنگ» همتای چینی خود، به وی اطمینان خاطر داد که استقرار سامانه ضد موشک «تاد» در شبه جزیره کُره تنها جنبه دفاعی داشته و تهدیدی علیه چین به شمار نمی رود.

از زمانی که آمریکا و کره جنوبی تصمیم خود را برای استقرار سامانه تاد به منظور پیشگیری از حملات احتمالی کره شمالی، نهایی کرده اند؛ دولت واشنگتن همواره به دنبال آن بوده تا خشم پکن از بابت این موضوع را به هر نحو ممکن فرو بنشاند.

میلی در بخشی از اظهارات خود که در بیانیه منتشر شده از سوی سفارت آمریکا در پکن آمده است، خطاب به همتای چینی می گوید: نصب سامانه تاد، اقدامی دفاعی برای محافظت از شهروندان آمریکا و کره جنوبی در قبال تهدید های کره شمالی است و به هیچ وجهه تهدیدی علیه چین محسوب نمی شود.

کره شمالی در ماه ژانویه سال میلادی جاری (۲۰۱۶)، چهارمین بمب هسته ای خود را آزمایش کرد و یک ماه بعد (فوریه) آزمایش پرتاب ماهواره را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت و از آن به بعد چندین آزمایش موشکی که مغایر با قطعنامه شورای امنیت علیه این کشور تلقی می شود را نیز انجام داد.

مایلی با توجه به اختلافات موجود میان واشنگتن- پکن در موضوعاتی از قبیل مناقشات دریای چین جنوبی نیز گفت: آمریکا خواهان باز گذاشتن کانال های ارتباطی با ارتش چین است تا به این ترتیب ریسک بحران، اشتباهات محاسباتی و در نهایت برخورد ساده لوحانه با مسائل مورد اختلاف را بکاهد.

در مقابل، وزارت دفاع چین هم در بیانه ای که به همین منظور صادر کرد، واکنش چنگ به اظهارات همتای آمریکایی خود را اینگونه توصیف کرد: سامانه تاد، منافشات دریای چین جنوبی و حل اختلاف با تایوان همه و همه موضوعاتی هستند که امید می رود واشنگتن به آنها توجه کرده و پاسخ درستی برای آنها بیابد.

وی ادامه داد: چین امیدوار است که ارتش دو کشور ضمن افزایش همکاری ها، مناقشات را نیز به خوبی حل و فصل کرده و قادر به مدیریت و کنترل مخاطرات باشند.

کد خبر 3743732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha