۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷

اظهار تمایل پادشاه مغرب برای بازگشت به اتحادیه آفریقا

اظهار تمایل پادشاه مغرب برای بازگشت به اتحادیه آفریقا

پادشاه کشور مغرب در اظهاراتی از تمایل کشورش برای بازگشت به اتحادیه آفریقا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «محمد ششم» یک بار دیگر برای بازگشت کشورش به اتحادیه آفریقا ابراز تمایل کرد و گفت: تصمیم ما برای بازگشت مراکش به جایگاه طبیعی‌اش در خانواده خود در حقیقت تجلی‌گر پایبندی ما به ادامه تلاش برای محقق کردن آمال ملت و مردم است.

مغرب (مراکش) در سال ۱۹۸۴ در اعتراض به موافقت اتحادیه آفریقا با جبهه پولیساریو از این اتحادیه خارج شد. جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۶ با مغرب در ارتباط با صحرای باختری درگیر است.

مغرب در سال ۱۹۸۴ پس از آنکه اتحادیه آفریقا «جمهوری دموکراتیک عربی صحرای» اعلام شده از سوی پولیساریو را به عنوان یک عضو خود پذیرفت، از این اتحادیه خارج شد.

پولیساریو، سازمانی سیاسی- نظامی متشکل از مردم صحرای غربی در شمال غربی آفریقا است، که برای استقلال این ناحیه مبارزه می کند.

مناقشه بر سر این منطقه خشک و بیابانی که در گوشه شمال غربی آفریقا قرار دارد، از زمانی که مغرب به دنبال عقب نشینی اسپانیا، یک قدرت استعماری از منطقه، اکثر نواحی آن را در سال ۱۹۷۵ به تصرف خود درآورد، تشدید شده است.

جبهه پولیساریو که می گوید این سرزمین متعلق به صحراوی های بومی است، به یک جنگ چریکی علیه مغرب دست زد تا اینکه یک آتش بس تحت میانجیگری سازمان در سال ۱۹۹۱ میان دو طرف منعقد شد؛ اما این مناقشه کماکان حل نشده و دو طرف از آن زمان تاکنون در مذاکرات به بن بست رسیده اند.

کد خبر 3747169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha