۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد:

رشد ۶۱ درصدی ابتلای بوشهری‌ها به مالاریا

رشد ۶۱ درصدی ابتلای بوشهری‌ها به مالاریا

بوشهر- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: طبق آمار در پنج ماه ابتدایی سال جاری ۶۶ بوشهری به بیماری مالاریا مبتلا شدند که این میزان، رشد ۶۱ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان بوشهر، عبدالمحمد خواجه ئیان اظهار داشت: بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده تا پایان مردادماه سال جاری، ۶۶ مورد بیماری مالاریا در استان بوشهر شناسایی و درمان شده‌اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته حدود ۶۱ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: افزایش موارد ازیک‌طرف به علت زیادشدن تردد افغان‌ها و پاکستانی‌ها به استان و از سوی دیگر به دلیل تشدید فعالیت‌ها برای کشف موارد بیماری بوده است، به‌طوری‌که در برخی از موارد بیماری قبل از علامت‌دار شدن شناسایی‌شده و درمان شده‌اند.

خواجه ئیان افزود: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است که به‌وسیله چند نوع انگل ایجاد می‌شود و انگل بیماری توسط نوعی پشه‌ای به نام آنوفل و در زمان خونخواری از انسان، وارد بدن می‌شود.

وی گفت: این بیماری از سال‌های دور به‌صورت بومی در کشور ما وجود داشته و تعداد موارد آن در ۵۰ سال پیش حدود ۵ میلیون نفر بوده است؛ که در استان بوشهر هم با توجه به وضعیت اقلیمی، شرایط لازم برای تکثیر پشه ناقل و انتقال بیماری همواره وجود دارد.

وی اظهار کرد: با شناسایی سریع بیماران و درمان آنان، ذخایر انگلی از بین رفته و درواقع از آلوده شدن پشه‌ها و درنتیجه انتقال بیماری جلوگیری شده است.

خواجه ئیان گفت: برای نجات جان بیماران و جلوگیری از انتشار بیماری، ضرورت دارد بیماریابی و درمان موارد ابتلا به بیماری مالاریا در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در بخش درمان نیز انتظار می‌رود از تمام بیماران تبعه کشورهای همسایه شرقی که با علایم مختلف به پزشکان اعم از خصوصی و دولتی مراجعه کنند که پزشکان در مطب‌های خصوصی می‌توانند در صورت مشاهده مورد مشکوک به مالاریا آنها را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی (مرکز خدمات جامع سلامت) ارجاع دهند تا آزمایش و درمان آنان به‌صورت کاملاً رایگان انجام شود.

کد خبر 3755840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha