به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین روز از برگزاری دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی میزبان گروه های شرکت کننده در رده های سنی مختلف بود که علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دومین بار با حضور در تالار رودکی تهران به تماشای رقابت هنرمندان جوان پرداخت.
دهمین روز جشنواره چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه به رقابت هنرمندان در دو بخش پیانو و گیتار کلاسیک اختصاص داشت. هیات داوران متشکل از آرپینه ایسرائیلیان، لیلا رمضان، گاگیک بابایان، و فریماه قوامصدری در بخش پیانو و سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی، مهرداد پاکباز و پدرام فلسفی در بخش گیتار اجراهای شرکتکنندگان را داوری کردند.
علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نخستین روز از جشنواره دهم حضور داشت، روز گذشته نیز از برخی اجراهای این جشنواره دیدن و با هومان اسعدی دبیر و علی ترابی مدیر اجرایی جشنواره به گفتگو پرداخت.
اینجا محل گذشتن نیست !
فریماه قوامصدری نوازنده پیشکسوت پیانو وعضو هیات داوران جشنواره در حاشیه برپایی اجراها گفت: در این دوره هم هنرمندان مثل همیشه کوشا، مستعد و پرانرژی ظاهر شدند. سال گذشته ما فارغالتحصیلان بسیار خوبی داشتیم که آنها امروز دیگر دوره خود را گذراندهاند و خدا را شکر هنرآموزان به درستی در مراتب و مدارج خود نشستهاند و گذر زمان جایگاه آنها را روشن و تثبیتتر خواهد کرد.
وی درباره مقایسه شرکتکنندگان سال گذشته و امسال افزود: آنهایی که تجربه دارند و در دوره گذشته هم حضور داشتهاند، کیفیت کارشان بهتر است و البته این نگرانی را دارند که سال گذشته چگونه بودهاند. در حالی که چنین اضطرابهایی در شرکتکنندگانی که برای اولین بار در این دوره شرکت کردهاند وجود ندارد. از طرفی شرکتکنندگان جدید این جشنواره، اضطراب روی صحنه رفتن برای نخستین بار را دارند که این مساله کار را برای آنها دشوار میکند. به طور کلی میتوان گفت اجرای آنها در روز مسابقه مبنا و حائز اهمیت است و اگر برگزیدگان دورههای گذشته در این دوره از جشنواره رتبهای نیاورند، به آن معنا نیست که ما از زحمات آنها با خبر نیستیم.
قوامصدری با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان برترین معیار برای شناخت جوانان است، اظهار کرد: به عقیده من اگر این جشنواره وجود نداشته باشد، ممکن است این همه نوازنده با استعداد با گذشت ۵۰ سال فعالیت هم شناخته نشوند. این جشنواره به هیچوجه راه گذر نیست و ما جوانان را هیچگاه بعد از جشنواره به امان خدا رها نکردهایم. این جشنواره به دنبال برنامهریزی و سرمایهگذاری درازمدت برای آینده موسیقی است و طرح این برنامه اجرایی برای آن است که ما ۵ سال آینده را ببینیم. البته عوامل و پدیدههای دیگر هم باید خصوصاً در زمینه آموزشی به برگزیدگان این جشنواره کمک کنند. در سالهای اخیر تعداد جوانان خوب موفق شهرستانی ما در این جشنواره بسیار زیاد بوده است که البته باید کار آنها مهار شده و شکل و جهت بگیرد.
معلم خوب پیانو در ایران کم داریم
آرپینه ایسرائیلیان دیگر داور بخش پیانو نیز درباره جشنواره جوان و اجراهای بخش پیانو گفت: پیشرفت شرکتکنندهها نسبت به سال قبل محسوس بود، به هر حال این جشنواره در ایجاد انگیزه در آنها نقش مهمی دارد. همینکه در طول سال نوازنده خود را برای اجرا روی صحنه آماده میکند، می تواند در رشد و پیشرفت آنها نقش بسزایی دارد. به نظر من بهتر است چنین جشنوارههایی در طول سال بیشتر شود تا نوازندگان روز به روز بیشتر انگیزه برای تمرین و پیشرفت داشته باشند.
لیلا رمضان پیانیست و دیگر داور این بخش نیز گفت: اجرای نوازندگان نوجوان و جوان در این جشنواره برایم جالب بود و هر کدام از نظر سونوریته و تکنیکهای نوازندگی و سبکشناسی با هم تفاوت داشتند. ضمن اینکه به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان میتواند ایجاد انگیزه کند و این خیلی مهم است که بچهها بتوانند هنرشان را به این شیوه به نمایش بگذارند و با همدیگر رقابت کنند. در واقع آنها یک هدفی دارند که برایش تمرین کنند تا خودشان را به حدی که میخواهند برسانند، مخصوصاً اینکه بچهها خیلی زیاد بایستی تجربه نوازندگی روی صحنه را داشته باشند. البته من فکر میکنم معلم خوب پیانو در ایران و نیز رپرتوار بهروز و متد آموزشی در ایران کم است.
بخش دوم اجراهای دیروز به ساز گیتار کلاسیک اختصاص داشت به طوری که نوازندگان سه رده سنی در حضور هیات داوران این بخش روی صحنه رفتند.
ای کاش این بچه ها بی انگیزه نشوند
علیرضا تفقدی، نوازنده گیتار کلاسیک و عضو هیات داوران این بخش در مورد کیفیت اجراها گفت: امسال شرکتکنندههایی که بهتر از بقیه اجرا داشتند از گروه الف بودند و می توان گفت اجراها از سال پیش امیدوارکنندهتر بود. به نظر من گروه الف مشغولیت ذهنی ندارند، اما همین که بزرگ میشوند شاید شرایط به نحوی است که استرسها بیشتر و حمایتها کمتر میشود، به همین خاطر گروه الف از نظر روحی بهترند.
تفقدی در مورد اهمیت انگیزه در کیفیت اجراها بیان کرد: ای کاش شرایط طوری باشد که وقتی این بچهها بزرگتر میشوند کارشان بهتر و بهتر شود و بیانگیزه نشوند تا اجراهاشان شگفتانگیز باشد.
سیمون آیوازیان نوازنده پیشکسوت گیتار و دیگر عضو هیات داوری ساز گیتار نیز گفت: من دو سال است که در این جشنواره داورم و میتوانم بگویم که امسال بهتر از سال گذشته بود، چرا که هم شرکتکنندگان بیشتر بود و هم کیفیت بهتری وجود داشت، بنابراین معتقدم که در شرایط کنونی جشنواره موسیقی جوان، قویترین جشنواره است به طوری که خیلی از نوازندهها در جشنوارههای دیگر شرکت نمیکنند و فقط به جشنواره جوان میآیند که این خود نشان از جایگاهش دارد.
امیدوارم روزی جهانی شویم
پدرام فلسفی، نوازنده گیتار کلاسیک و فارغالتحصیل دانشگاه سنفرانسیسکو، نیز در مورد اجراهای بخش گیتار گفت: اجراها نسبت به سال پیش پیشرفت قابل توجهی داشته و از سطح بالاتری برخوردار بود. رده سنی الف و ج امسال خوب ظاهر شدند. بهنظرم رپرتوار سختتری نسبت به سال گذشته انتخاب شده بود و شرکتکنندههایی که سال پیش هم شرکت کرده بودند پیشرفت قابل ملاحظهای داشتند.
وی افزود: دانش نوازندگی گیتار به دلیل اینکه به صورت خیلی اصولی در تهران دنبال میشود، در سطح بالایی است و رقابت جشنواره جوان هم نشاندهنده این موضوع بود که پیشرفت آنها امیدوارکننده است. امیدوارم سال دیگر ما به استانداردهای جهانی نزدیک شویم تا شرکتکنندههایی از کشورهای اطراف هم داشته باشیم.
یازدهمین روز جشنواره پنجشنبه ۱۸ شهریورماه ویژه سازهای بادی کلاسیک غربی (فلوت، کلارینت، ابوا، ترومپت) از ساعت ۹ صبح با حضور اساتید آذین موحد، فیروزه نوائی، مجید سینکی، منوچهر صهبائی، اکبر محمدی و علی نعمتی در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
نظر شما