به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی پیشوایی در چهارمین نشست تخصصی مبلغان نخبه و برتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اغلب تاریخهای ما مربوط به قرن سوم تا پنجم است و وقتی میخواهیم درباره عاشورا مستند سخن بگوییم ملاک ما کتب تاریخی قرون مذکور است.
وی در ادامه با اشاره به مواردی از مشهودات غیر مستند درباره واقعه عاشورا ابراز کرد: مشهور است امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشتند درحالی که امام حسین(ع) برای حج محرم نشده بودند و عمره مفرده به جاآورده بودند.
استاد برجسته تاریخ و سیره اهل بیت(ع) افزود: نقل میکنند اصحاب امام حسین(ع) شب عاشورا پراکنده شدند در حالی که طبق روایت از امام معصومه(ع) این گونه نبوده و زمانی که خبر شهادت مسلم بن عقیل به گوش رسید پراکندگی صورت گرفت.
وی عنوان کرد: تنها رفتن حضرت عباس(ع) برای آوردن آب مشهور غیرمستندی است زیرا هر دو برادر با هم بودند یعنی امام حسین(ع) نیز همراه با حضرت عباس(ع) بودند.
حجت الاسلام پیشوایی تصریح کرد: غسل شهادت بر بدن امام حسین(ع) و یاران ایشان از مشهورات غیرمستند است و حضرت سید الشهدا(ع) دعای عرفه را چند روز قبل از واقعه عاشورا قرائت نکردهاند بلکه در سالهای قبل قرائت شده است.
مؤلف کتب تاریخ ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه بریده شدن انگشت امام حسین(ع) برای غارت انگشتر مورد تأیید نیست، ادامه داد: عروسی حضرت قاسم(ع)، حضور شهربانو و لیلا در کربلا و همچنین از خود بی خود شدن حضرت زینب(س) بعد از دیدن سر حضرت امام حسین(ع) بر نیزه از دیگر مشهورات غیرمستند عاشورا است.
استاد برجسته تاریخ و سیره اهل بیت(ع) اظهار کرد: ملاک ما در منابع مستند کتب متقدم است یعنی منابع قرن سوم تا پنج هجری قمری؛ البته ما نباید تعجب کنیم برخی علما در کتب خود مطالب سستی آورده باشند زیرا بنای آنها مسامحه بوده است.
وی افزود: متأسفانه روایات و روضههای ضعیف حتی در مجالس برخی بزرگان نیز خوانده میشود و عالمی نیست که مداحی را دعوت کند و به او بگوید از منابع معتبر بخوان.
نظر شما