آیت الله محمدی ری شهری:

بالاترین هدف عاشورا مبارزه با جهالت بصیرت افزایی ومعرفت دینی است

 بالاترین هدف عاشورا مبارزه با جهالت بصیرت افزایی ومعرفت دینی است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: بالاترین هدف عاشورا، معرفت افزایی، مبارزه با جهالت و بصیرت افزایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمدی ری شهری در نشست جامعه مداحان تهران و شهرستان ری، شرط نخست حصول نتیجه مطلوب و تاثیر ستایشگری اهل بیت(ع) را «اخلاص» و شرط دیگر آن را «حرکت در جهت اهداف عاشورا» بیان کرد و گفت: اهداف عاشورا دارای لایه های مختلف است، اما چنانچه در زیارتنامه حضرت سیدالشهداء(ع) آمده است، آن حضرت جان پاکش را فدا کرد و خون پاکش بر زمین ریخته شد، تا مردم را از جهالت برهاند، بالاترین هدف عاشورا، معرفت افزایی، مبارزه با جهالت و بصیرت افزایی است.

نویسنده کتاب دانشنامه امام حسین(ع) هدف عالیه امر به معروف و نهی از منکر را نیز معرفت افزایی و مبارزه با جهالت برشمرد و تصریح کرد: بزرگترین معروف معرفت خدا و اهل بیت(ع) و بزرگترین منکر جهالت نسبت به ایشان است.

آیت الله محمدی ری شهری اظهار داشت: طبیعی است که باید با همه منکرات مبارزه کرد، اما بزرگترین منکر این است که انسان معرفت لازم را نسبت به اهل بیت (ع) و بصیرت دینی نسبت به معارف دینی و نظام اسلامی که زمینه ساز آن است نداشته باشد که بسیاری از گرفتاری ها از بی معرفتی و بی بصیرتی و ضعف در بنیه معرفتی ناشی می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، به رهنمودها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و گفت: براساس رهنمودهای ایشان، شعر در سازندگی جامعه بویژه نسل جوان، تاثیر والایی دارد، بخصوص آن هنگامی که جوانان در مجالس و هیئت هیجان پیدا می کنند و شور می گیرند، مضامین شعر در عمق جانشان نفوذ پیدا می کند.

آیت الله محمدی ری شهری افزود: بنا به رهنمود رهبرمعظم انقلاب، اشعاری که در مرثیه ها و مداحی های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، خوانده می شود، می بایست، از نظر مضمون و آهنگ مطابق موازین اسلامی و فرهنگی باشد و نیز نکته مهم اینکه مضمون شعر باید در جهت اهداف عاشورا و اهل بیت علیهم السلام باشد و مداح باید از خواندن اشعار فاقد مضمون و انحرافی پرهیز کند.

نویسنده کتاب دانشنامه امام حسین(ع) ضمن بیان اینکه در جهت تلاش برای رفع دغدغه های رهبرمعظم انقلاب، بررسی های زیادی انجام شد و در سال ۸۱ نیز در دفتر آستان نشست هایی با حضور بسیاری از شعرای آئینی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شکل گرفت افزود: یکی از مسایلی که در آن جلسات مطرح شد، نبود منبع معتبر جهت سرودن شعر عاشورایی که با تدوین دانشنامه امام حسین (ع) این درخواست تأمین گردید. علاوه بر آن، مطالب مربوط به عاشورا تحت عنوان «شهادت نامه امام حسین (ع)»
به فارسی در دو جلد  و «الصحیح من مقتل سیدالشهداء و اصحابه علیهم السلام» در یک جلد منتشر شد و اکنون چندین سال است مورد بهره برداری علاقمندان قرار گرفته است.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: در این مجموعه توضیح داده شده است، که کدامیک از کتاب ها و منابع برای شعر و بیان موضوع قابل استناد و معتبر است و در قدم بعد نیز با همکاری آقای مجاهدی با موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث کارهای خوبی در حوزه شعر عاشورایی آغاز شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بیان کرد: اکنون دو کتاب در مرحله چاپ است که یکی از آن ها کتابی با موضوع اعتقادی و اخلاقی است و نیز  کتابی با موضوع اشعار عاشورایی است که  نخستین جلد آن تهیه شده و در مرحله چاپ است و ان شاء الله جلدهای بعدی آن نیز تالیف خواهد شد.

رئیس موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث گفت: ضمن جمع آوری اشعار معتبر عاشورایی در این موسسه این آمادگی نیز وجود دارد تا اشعاری که سروده می شود، ارزیابی شده و در خصوص اعتبار منابع روایی و تاریخی آن اظهار نظر شود.

آیت الله محمدی ری شهری ضمن تاکید به دغدغه های رهبرمعظم انقلاب گفت: باید یکایک ما در خصوص دغدغه های رهبرمعظم انقلاب احساس مسئولیت داشته باشیم و مداحان باید از قرائت اشعار غیرمعتبر و نامناسب با شان اهل بیت(ع)، اجتناب کنند.

نشست جامعه مداحان  شهرستان ری، با حضور جمعی از مداحان شهرستان ری برای هماهنگی آغاز مراسم ماه محرم و تشریح سیاست ها و خط مشی ها در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.

کد خبر 3779554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha