۸ مهر ۱۳۹۵، ۹:۳۲

رئیس کنگره بین المللی شمس تبریزی:

نسل های آینده باید با تاریخ شهر خوی آشنا شوند

نسل های آینده باید با تاریخ شهر خوی آشنا شوند

ارومیه- رئیس کنگره بین المللی شمس تبریزی گفت: شناساندن تاریخ شهر خوی به نسل های بعدی، جزو برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت قرار گیرد .

به گزارش خبرنگار مهر، سید تقی کبیری  چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی شمس تبریزی اظهار داشت: شمس از تبریز آغاز می‌شود و فلسفه و عرفان نابش و کلامش چون هاله‌ای از ترانه‌های آسمانی بر دل فقیه قونیه می‌نشیند و از اسب بر زمین می ‌کوبد، نه سخن بسیاری گفته نه به نوشتن کلامش اعتقاد دارد، هم چون یک زندگی معمول انسانی حضورش آغاز می‌شود و به اوج عرفان و عشق و ایمان به فضای بی‌کرانه شهر خوی پیوند می‌خورد.

وی اضافه کرد: قرنهاست که رشته مستحکمی به نام شمس بزرگ در تاریخ و ادبیات عرفانی و در جان‌های عرفای اعصار گره خورده و ما میراث‌دار حضور این ابر شخصیت جاودانه در بارگاهش هستیم.

مدیرعامل تولیت شمس تبریزی بیان داشت: شمس تبریزی بزرگ شده تبریز و عطرآگین کننده شهر عرفان و عشق، خوی است چرا که در تبریز متولد شده اما وقتی به خوی می‌رسد، شمس پرنده، شمسِ عرفان می‌شود و هیچ مرزی را برای خود دوست نمی‌دارد، او با انسان‌ها سخن می‌گوید و چه زیباست که بهترین و زیباترین دلِ انسانی را در مولای رومی می‌یابد و طراوت زندگی حقیقی و نگاه زیبای خود را به او می بخشد.

جهان شمس تبریزی فراتر از خوی و تبریز است

وی خاطر نشان کرد: جهان او به جهانی فراتر از این دو شهر اختصاص دارد، او با خدای مطلق پیوند خورده است و اینچنین است که از چند کلام او انسان را سر ذوق آمده و از زندگی در هاله‌ای از افسانه او حیران می‌شوند.

کبیری تصریح کرد: فاصله تولد و مرگ او، در دنیای امروز  بیش از دو ساعت نیست، فاصله از تبریز تا خوی، اما در لابلای این تولد و مرگش، جهانی را بهم زده و این فاصله دو ساعته را به تغییر ابدی و تحول دل‌های انسانی گره می‌زند و آسمانی که حضرت شمس از آن سخن می‌گوید آسمان تمام بشریت است، آسمان تمام هستی است نه به رنگ انسان‌ها نگاهی می‌اندازد نه مرز جغرافی زندگی‌اش، او تنها می گوید دل انسان خزینه حق است و حق، خورشیدی در زمین دارد که دل تاریک انسان‌ها را روشن می‌کند.

وی افزود: تاریخ این خطه را که نگاه کنیم، بزرگ مردان بسیاری را می‌بینیم که خورشید واره عرصه‌های مختلف بودند، چشمه‌سارانی از انسانیت بی‌بدیل برآمده از عشق و این خاک نقاشی بی‌نظیری از ترکیب طبیعت و جان، طبیعت زمینی و جان آسمانی است.

رئیس کنگره بین المللی شمس تبریزی گفت: امروز آفتاب خورشید از خاک پاک خوی تابیدن گرفته است و در این روز همه در آرامگاه شمس تبریزی گرد هم آمده‌ایم تا هفتم مهرماه روز ملی شمس را گرامی بداریم.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: شناسایی و شناساندن تاریخ شهر خوی وفرهیختگان این شهرستان به نسل های بعدی، جزو برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت قرار گیرد.

میرفتاح کبیری خاطر نشان کرد: شناسایی و شناساندن تاریخ شهر خوی وفرهیختگان این شهرستان به نسل های بعدی، جزو برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت قرار گیرد چراکه خوی ظرفیت‌های فراتر از این مسائلی را که میبینید، دارد.

وی اضافه کرد: تشکیل یک پژوهشکده تحقیقاتی در امر شمس شناسی در شهرستان خوی باید در اولویت‌های برنامه‌ریزی قرار گیرد چرا که دستاوردهای این پژوهشکده می‌تواند پایه تحقیقات در حوزه مبانی عرفانی قرار گیرد و تغذیه مبانی حکمت و عرفان از اینجا صورت بپذیرد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ایجاد یک ارتباط آکادمیکی در سطح بین المللی را ضروری بوده و لازم است در خصوص تاریخ خوی در دوره‌ای که شمس در آن حضور داشته مطالعات لازم صورت گیرد و شاعر پروری در نسل ‌ای مختلف هم جزو برنامه‌های تولیت شمس قرار گیرد.

کبیری اذعان داشت: امروز بشر بیش از همه چیز و هر زمان به آرامش واقعی نیاز دارد و مشکلات عدیده‌ای او را از رسیدن به این آرامش منع می‌کند اما با این حال همچنان برای رسیدن به هدف دست و پا می‌زند و عرفان حقیقی و ناب یکی از این راه‌ها است.

کد خبر 3782278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha