۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۹:۵۱

هویتی که از بین می‌رود

نقاشی که تهران را با رنگ‌ها به یاد دارد/ نابودی فضای قدیمی شهر

نقاشی که تهران را با رنگ‌ها به یاد دارد/ نابودی فضای قدیمی شهر

اشلینگ ساره حق شناس نقاش و عکاس با ابراز نگرانی از نابودی محله‌ها و ساختمان‌های قدیمی شهر تهران می‌گوید سعی کرده در نقاشی‌هایش تصویر شهر را با رنگ‌ها ثبت کند.

اشلینگ ساره حق‌شناس نقاش سبک انتزاعی و عکاس درباره جدیدترین فعالیت خود به خبرنگار مهر گفت: مدت‌هاست از تهران عکاسی می کنم اما در کنار آن تعدادی تابلو خلق کردم که تهران قدیم را بر اساس رنگ هایی که هر محله داشت نشان می دهد.

وی ادامه داد: تصاویر و اتفاقات کودکی من در خاطرم مانده است مثلا ممکن است اسم‌ها یادم نمانده باشد اما فرم و رنگ حتما در خاطرم مانده است. مثلا محله زعفرانیه که محله کودکی ام بود اینگونه به یاد می آوردم که با دوچرخه که در محله می رفتم و می آمدم و سرم را بالا می گرفتم رنگ سبز و در پاییز رنگ زرد می دیدم. بوی کلری که از استخر محله می آمد هم در ذهنم مانده است. متاسفانه امروز این محله پر از پاساژ و برج شده است و دلم برای تهران و محله کودکی ام می گیرد.

این نقاش با ابراز تاسف از اینکه محله‌های قدیمی تهران هویت خود را از دست داده‌اند، بیان کرد: یادم می آید در محله مولوی یک کلیسا کوچک و ساختمانی کاهگلی بود و من هنوز مولوی را با آن رنگ کاهگلی به یاد دارم. تنها جایی در تهران هم که مانند قبل مانده است خیابان امیرکبیر است. خانه های قدیمی اش هنوز مانده و در جوی هایش هنوز پر از روغن است و این کنتراست رنگی هنوز حفظ شده است. ولی در کل هیچ کدام از نسل ما نمی توانیم به فرزندانمان مدرسه ای را که در آن تحصیل می کردیم و یا خیابان هایی که در آن قدم می زدیم و بزرگ شدیم نشان بدهیم و این تاسف بار است.

حق شناس که معتقد است تهران امروز در اکثر محله ها رنگ خاکستری دارد، عنوان کرد: البته هنوز هم برخی محله‌های تهران رنگ خاص خود را دارند به طور مثال منطقه ۶ و ۱۲ رنگ های خوبی دارد اما تهران جدید هویتی ندارد و انگار کسی برایش مهم نیست درخت ها می میرند یا خانه های قدیمی خراب می شوند.

او که پنج سالی است از تهران عکاسی می کند در این باره گفت: من از یک خانه ای طی چند سال عکاسی کرده ام , در این روند شما می توانید ببینید ابتدا خانه خالی بوده، بعد یک پنجره ای باز است و بعد با اولین بارانی که می آید خانه می ریزد و در عکس بعدی می بینید که سریع آن خانه را خراب کرده اند که دوباره بسازند.

این هنرمند درباره چرایی دغدغه اش درباره تهران قدیم نیز بیان کرد: من دوست داشتم تا هنوز این رنگ ها از خاطرم نرفته است آنها را ثبت کنم , شاید کس دیگری هم با این آثار انتزاعی که رنگ در آن حرف اول را می زند ارتباط بگیرد. اول فکر کردم این عکس ها را با رنگ ها تلفیق کنم اما بعد دیدم نقاشی ها در مدیای مستقل می تواند ارائه شود.

کد خبر 3782993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha