۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۴

معاون آخوندی مطرح کرد؛

چالش‌های بخش مسکن ایران/تامین مالی، مشکل اصلی

چالش‌های بخش مسکن ایران/تامین مالی، مشکل اصلی

معاون وزیر راه و شهرسازی تامین مالی مسکن، نبود نهاد تضمین، نظام پیش‌فروش ابتدایی و غیررسمی را در کنار فقدان نهاد مسکن اجتماعی، از مهمترین چالش‌های بخش مسکن در کشور دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد مظاهریان در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، به چالش‌های بازار مسکن اشاره کرد و گفت: اولین چالش بخش مسکن، بحث نظام تامین مالی است؛ زیرا این نظام بانک‌محور است و بانکها با حجم محدود منابع روبرو هستند. البته خود بانک‌ها همچنان از اعطای تسهیلات بلندمدت رضایت ندارند و در تامین تسهیلات اقشار ضعیف هم دچار تردید هستند.

حامد مظاهریان افزود: برای بهبود نظام تامین مالی مسکن، نیازمند یک نهاد توسعه‌ای هستیم که در این میان باید بانک مسکن به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شود.

به گفته وی، مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود نظام تامین مالی، در اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۵ سرمایه بانک مسکن را به حدود ۴ برابر افزایش داد که این رقم برای تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای مناسب است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دومین چالش بخش مسکن، نبود نهاد تضمین در کشور است که هم خریدار و هم فروشنده نسبت به معامله امنیت نسبی داشته باشند و معاملات هم شفاف صورت گیرد.

مظاهریان اظهارکرد: چالش بعدی بازار مسکن، نظام پیش‌فروش ابتدایی و غیررسمی است که باید بهبود یابد تا خریدار با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: نبود نهاد مسکن اجتماعی، چالش بعدی بخش مسکن در ایران است که این موضوع به عدم هم‌افزایی بخش مسکن و تامین اجتماعی باز می‌گردد؛ زیرا یک وزارتخانه نمی‌تواند به تنهایی در بخش ساخت و ساز مسکن اجتماعی فعالیت کند.

وی ادامه داد: نظام واگذاری زمین در کشور هم دچار مشکل است و ۷۳ درصد شهرنشین کشور را پوشش نمی‌دهد که این نظام هم نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دیگر چالش بخش مسکن، نظام ساخت و ساز است. در این بخش فاقد یک نظام جامع ساختمانی هستیم که در این زمینه نیز باید فعالیت‌های جدی صورت گیرد.

مظاهریان اظهارکرد: عدم هماهنگی بین برنامه‌های توسعه شهری از دیگر مشکلات بخش مسکن است. در حال حاضر بافت شهری به شدت فرسوده است و باید بافت‌های هدف و ناکارآمد بهسازی و نوسازی شود.

کد خبر 3786053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha