۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۱

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی:

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص ملی نیم درصد است

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص ملی نیم درصد است

بجنورد- رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با اشاره به سهم نیم درصدی خراسان شمالی از تولید ناخالص ملی، گفت: این رقم، هشدار و یک خلأ اساسی در حوزه اشتغال استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبری بعدازظهر سه‌شنبه در جلسه شورای اداری خراسان شمالی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی و در محل سالن اجتماعات استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص ملی نیم درصد است، درحالی‌که این استان به لحاظ جمعیتی، یک درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

اکبری کشاورزی سنتی، صنایع تبدیلی ضعیف، صنعت کم رونق، حمایت نکردن خدمات پشتیبانی از تولید، نبود زیرساخت‌های توسعه‌ای و ارتباطی ازجمله شبکه ریلی در استان را ازجمله موانع این نابرابری برشمرد.

وی مهم‌ترین معضل اجتماعی را بیکاری برشمرد و خواستار رفع مشکل اشتغال جوانان شد که گریبان گیر بیشتر خانواده‌های استان است.

اکبری اشاره‌ای نیز به صنایع نیمه‌تمام در استان داشت و افزود: کارخانه سیمان سمنگان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی معطل تسهیلات است و همچنین آلومینای جاجرم نیز معطل ۲۰۰ میلیارد تومان وام است.

وی به طرح «جی تی تی پی» پتروشیمی به‌عنوان یکی از موضوعات مهمی که موردتقاضا است اشاره داشت و گفت: هنوز بخشی از ۲۶ پروژه‌ای که در سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی تصویب شد، محقق نشده است.

وی ازجمله این طرح‌ها را بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان برشمرد و بر توجه به تأمین آب شرب روستاها و اجرای آسفالت راه‌های روستایی تأکید کرد.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه وسملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار پرداخت مطالبات گندم کاران شد و تأکید کرد: پذیرفته نیست تا کشاورزان ما، نتیجه زحمات خود را این‌گونه و به‌زحمت دریافت کنند.

گردشگری، صنعت و کشاورزی خراسان شمالی موردتوجه قرار بگیرد

نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای هدف‌گذاری و قرار گرفتن خراسان شمالی در بین استان‌های ده‌گانه کشور باید اقدامات اساسی انجام شود، اظهار کرد: به این منظور باید گردشگری، صنعت و کشاورزی خراسان شمالی موردتوجه باشد.

هادی شوشتری با اشاره به راه‌آهن مشهد- گرگان- بجنورد، از این پروژه به‌عنوان محرک توسعه در خراسان شمالی یادکرد و خواستار تلاش برای تحقق این مهم شد.

وی بابیان اینکه این پروژه علی‌رغم اینکه همواره مطرح می‌شود اما تاکنون عملیاتی نشده است، عنوان کرد: اگر این پروژه تنها دستاورد سفر معاون اول رئیس‌جمهور به این استان باشد، بازهم در صورت اجرایی شدن توسعه اقتصادی را می‌تواند در این استان رقم بزند.

سرازیر شدن ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه به سمت کشور ترکمنستان

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به حذف شدن ردیف اعتباری ۶۰۰ میلیارد دلاری در وزارت نیرو به‌منظور جلوگیری از هدر رفت آب در مرزها، خواستار احیای این ردیف اعتباری به‌منظور استفاده استان‌ها در راستای حفظ منابع آبی کشور شد.

عبدالرضا عزیزی اظهار کرد: در روستای مرزی شهرستان شیروان ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه به کشور ترکمنستان سرازیر می‌شود که اگر این آب مهار شود، می‌توان ۳۲ روستای شیروان و ۶ روستا در بجنورد را با این ظرفیت، پوشش داد.

وی همچنین خواستار تکمیل سه واحد بخار در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شد و عنوان کرد: با تکمیل این طرح‌ها، ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده خواهد شد.

وی اشاره‌ای نیز به ۲۵ کیلومتر راه مواصلاتی روستای اوغاز شیروان به باجگیران داشت و خواستار آسفالت شدن این مسیر شد.

عزیزی با اشاره به کلنگ زنی به‌منظور احداث راه‌آهن شیروان- بجنورد- اسفراین-نقاب از سوی وزیر راه و شهرسازی، از عدم پیگیری برای اجرایی شدن این پروژه انتقاد کرد.

کد خبر 3787551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha